Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En åsikt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag planerar att köpa en ny systemkamera. Tycker att Nikons kameror generellt ligger bättre i handen än övriga märkens.

Jag brukar röra mig och fota en del i naturen, oftast är det föremål som ej är i rörelse.

Jag kollat runt lite men får inget bra grepp om någon vettig modell.
Mitt mål är att köpa en kamera till ett rimligt pris. Jag vill inte lägga ned alltför mycket på kameran efters om linsvalet är ju ofta mer avgörande för att få en bra bild.

Alltså: jag letar efter en modell som man kan få objektiv till som är bra nog för en hobbyfotograf.
I de flesta butiker har de rekomenderat Nikon d3100, men misstänker att det framförallt är för att de flesta har haft den. Inte för att de varit insatta.

Skulle vara trevligt att få höra en åsikter som är lite mer objektiva.

/Patrik.

D90 är en ganska stabil kamera, lite äldre sensor än t.ex. D5100 och D3100.
Men handhavandet av kameran är nog lite mer anpassat för att kunna ställa in kameran snabbt och rätt.

Det är dessutom D7000 vilket också har en nyare censor, men D90 får man för ca halva priset så jag vet inte om det ger det bästa pris/kvalitet.

Angående objektiv vill man jue gärna ha ett ganska ljusttarkt när man är i skogen, men det finns många olika saker att ta kort på. Vad är du tänker på när du säger naturen?

Närbilder?
Djurbilder?
Landskapsbilder?
Allmänt skogsbilder (inte riktigt ett helt landskap)?

D90 är en ganska stabil kamera, lite äldre sensor än t.ex. D5100 och D3100.
Men handhavandet av kameran är nog lite mer anpassat för att kunna ställa in kameran snabbt och rätt.

Det är dessutom D7000 vilket också har en nyare censor, men D90 får man för ca halva priset så jag vet inte om det ger det bästa pris/kvalitet.

Angående objektiv vill man jue gärna ha ett ganska ljusttarkt när man är i skogen, men det finns många olika saker att ta kort på. Vad är du tänker på när du säger naturen?

Närbilder?
Djurbilder?
Landskapsbilder?
Allmänt skogsbilder (inte riktigt ett helt landskap)?

Det är framförallt landskapsbilder jag har i åtanke, men det blir ganska sällan enbart det. Tenderar att bli nästan lika mycket närbilder....
D90 har jag faktiskt inte tittat på, har inte haft den i åtanke förut.

D90, Rajala säljer den med ett 18-50/VR för 4995:- kanske gäller det enbart i morgon. Ett 35/1.8 är ett bra objektiv tiil naturfotografering

Naturfoto av stillastående motiv med begränsad budget?

Låter som en äldre kamera, billigare objektiv och dyrare stativ i mina öron!

Naturfoto av stillastående motiv med begränsad budget?

Låter som en äldre kamera, billigare objektiv och dyrare stativ i mina öron!

Jag brukar säga: "Att fotografera med stativ är att fotografera på riktigt." Det är ju en helt annan känsla att fotografera med stativ. Och för de flesta naturbilder är det en nödvändighet, för att få skärpedjup (utan att behöva höja ISO-talet) samt, framför allt, att få riktig kontroll över vad man har i sökaren. Jag älskar att plåta med stativ. Det är att fotografera på riktigt, för en pedant som jag.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto