Annons

Emaks

Produkter
(logga in för att koppla)

Sande

Aktiv medlem
Undrar om någon har erfarenhet av Emaks fiberpapper och vad ni i så fall tycker om det.

Jag har hittills bara använt olika varianter av Illfords och agfas papper,
fast på senaste tiden har jag blivit sugen på att testa något nytt.
Läste lite om Emaks på photax hemsida, de skriver ju bra saker om det där...

/Alex

Emaks K888 är ett fiberbaspapper av klorbromsilvertyp. Det separerar alltså skuggdetaljer bättre än högdagerdetaljer. Det är också lätt att variera i ton med t.ex selen. Själv tycker jag att det ger en något varm ton i Dektol, Neutol och FR-4. När man sedan selentonar upplever jag att tonen kallnar något till skillnad från t.ex Fineprint som jag upplever får en varmare ton av selen.

K888 är ett mycket bra papper som jag ser det. Tonen är vacker och om man lufttorkar det behålls kontrasten samtidigt som man får en behaglig halvblank yta att titta på.
Hälsn, Nils.

Om man då ska jämföra med agfas fiberpapper, om jag förstått rätt så ska svärtan vara lite bättre på emaks, men i övrigt?

Sande skrev:
Om man då ska jämföra med agfas fiberpapper, om jag förstått rätt så ska svärtan vara lite bättre på emaks, men i övrigt?

Det är svårt att se skillnader i maxsvärta med blotta ögat. Oftast krävs tekniska instrument för att påvisa sådan skillnader mellan de kända märkena på marknaden. Vad som dock skiljer är separationsegenskaperna samt bildton och papperston och ytor och här är det nog smaken som spelar den avgörande rollen för vad man väljer. Att prova sig fram är en bra regel.

Vad gäller Agfa så har de en hel uppsättning av olika papperstyper med olika egenskaper precis som Fotokemika som tillverkar Emaks K888. Därför blir det svårt atta svara. Fast jag vet att Agfa har fiberpapper med jämförbar maxssvärta som Emaks K888. För flera år sedan läste jag en test där en viss Agfaemulsion (tror det var Record Rapid) hade den i särklass högsta maxssvärtan och även högre än K888 som också testades.
Hälsn, Nils.

Emaks, det pappert gillar jag. Härlig ton och varmhet. Ett bland det bästa fiberbaspapper som tillverkas.
Tyvärr är det länge sen jag kopierade på fiberbas, men mina bilder på Emaks K888 UB från Fotokemika -Zagreb är de snyggaste kopiorna.
Och så var det prisvärt.

Nils

Jag är medveten om att det mest handlar om smaksak, jag var inte riktigt tydlig i min fråga bara.

Jag kopierar oftast med agfas MCC 111, det jag var ute efter var vad folk allmänt tycker om det jämfört med emaks fiberpapper.

Men jag ska definitivt prova på det och se vad jag själv tycker om det. Ville bara höra mig för lite innan så jag inte slänger mina pengar på något som visar sig vara skit.

Tack till alla som svarat!

Ja det gör du rätt i. Emaks K888 är ett mycket bra papper som jag skrev tidigare, en av mina faforiter. Vill du prova Fotokemikapapper med variabel kontrast ska du också köpa Varycon fiber som också är ett alldeles utmärkt papper. Kanske ngt mera neutral ton än K888 men ändå vackert och med härlig yta lufttorkat. Varycon har dock egenskapen att med mjuka filter är det skuggseparerande, med medelfilter medelseparerande och med hårda filter högdagerseparerande. Hur det är med Agfas och Ilfords variabelpapper vet jag inte eftersom jag inte provat dem men jag har iaf. läst att Ilfords verkar ha motsatta egenskaper, högsagerseparerande vid mjuk filtrering och lågdagerseparerande vid hård filtrering. Fördelen med Fotokemikas papper är, som jag ser det, att de är minst lika bra kvalitétsmässigt och samtidigt billigare.
Hälsn, Nils.

Ja, Emaks K888 är ett mycket fint papper, och K883 likaså. Det senare är helmatt.

De som skrivit här redan har ju pekat ut de egenskaper Emaks har, men jag kan tillägga att Emaks har lite tjockare pappersbas än Agfa.

Jag längtar tills FinePrint kommer i fiberversion!

Annars gillar jag Agfas MCC mycket, både 111 och 118.

Jag nämnde min önskan om FinePrint i fiberversion till Photax, och fick svaret att det kanske kommer, om folk gillar det nuvarande plastpapperet och köper det. Så det finns hopp.

ANNONS