ANNONS
Annons

Elinchrom Quadra AS

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Sitter å dregglar över den nya katalogen från Scandinavianphoto...

Å ser Elinchroms Quadra As!

Den låter ju toppen! Eller? Någon som har den och kan ge tips?

Är verkligen 400Ws tillräckligt för utomhus?

Räcker det tex för gruppbilder?
 
Asså, det jag menar är att tidigare modeller av portabla blixtar har varit betydligt kraftigare.

kan det verkligen vara nåt bra med denna lilla rackare?
 
Asså, det jag menar är att tidigare modeller av portabla blixtar har varit betydligt kraftigare.

kan det verkligen vara nåt bra med denna lilla rackare?

Om du vill lägga ner bakgrunden under dagsljus så tror jag du får problem. Men för att lätta skuggor under dagsljus skall inte vara några problem.

Alla andra tillfälle (inte dagsljus) så kan du göra ganska mkt med 400ws.
 
Quadran är fantastiskt liten och smidig. Jag skrattade för mig själv när jag öppnade paketet. Såg ut som leksaksgrejjor.

Jag har inte använt den så mycket men som jag ser det är största nackdelen att du inte kan styra effekten på B-uttaget. Den är alltid en viss procent svarare än blixten i A-uttaget. Annars är väl en nackdel att du måste köpa dyra adaptrar för att använda vanliga Elinchrome tillbehör samt förslagsvis även en skarvsladd på 3,5 m. eftersom dom som följer med endast är 2,5 m styck.

Vad gäller ljus utomhus så tycker jag att man kommer rätt långt med 400 W ändå.
 
Har "Quadrat" ett tag nu och kör systemet både inne och ute. Plåtat modeller, bandplåtningar, freeride MTB, skateboard, you name it. Nöjd? Är supernöjd! Så himla smidigt! Starkt nog även för att jobba i dagsljus och har ännu aldrig behövt köra 100%. Nackdelar? Fördelningen mellan A och B uttaget samt att kablarna som följer med är för korta. Annars är det skitbra saker!
 
Om kablarna är förkorta, menar du dem mellan blixthuvud och batteripack? Finns det längre som tillbehör?
Eller menar du blixtsynkkabeln?
Finns det längre som tillbehör?

Eller, som jag uppfattade det, så kan du trigga huvudblixten med din enga (om du har någon) inbyggda blixt på kameran?
Eller måste man ha en sån däringa radiogrej?

Jag köpte nyss en fototidning som skulle ha nåt test med div. mobila blixtar, men testet sade bara vikt/styrka/pris. Sådant kan man googla. Hade gärna sett/läst ett användartest...
 
Jag tycker att ni får otroligt lite för pengarna. En väldigt begränsad utrustning för det priset (ca 20000:) som dom vill ha för ex.v. Quadra.

OM du är amatör och inte får betalt för dina bilder så satsa på en mer prisvärd utrustning med starkare blixtar som du kan ta fler antal bilder med och med större flexibilitet. Tänk på att den låga vikten innebär stora uppoffringar. 140 blixtar och 5,5 sek uppladdningstid är inte mycket att ha med sig ut i fält. Detta ihop med sniklängd på kablage och asymmetrisk inställning av blixteffekten ger inte mycket flexibilitet över till fotografen.
 
Om kablarna är förkorta, menar du dem mellan blixthuvud och batteripack? Finns det längre som tillbehör?
Eller menar du blixtsynkkabeln?
Finns det längre som tillbehör?

Det är strömkabeln mellan batteri och huvud som är problemet. Det finns länge och det går att skarva på en likadan. Om man skarvar ihop väldigt långa sladdar får man räkna med en viss effektförlust.

När jag testade Quadra så märkte jag att slavtändaren inte alltid reagerade eftersom den sitter nersänkt. Sargen runt toppen på aggregatet lossnade. Men på det hela taget funkade bra. Toppen att kunna trycka ner batteriaggregat och två huvud i en fotoryggsäck utan att det blir för tungt, och man får ändå plats med kamera och två objektiv.
 
Vet att det är en gammal tråd men jag undrar lite vad ni som kör quadran tycker om byggkvalitén och vädertåligheten? Vet att ranger rx'n har helt okey vädertätning men jag skulle gärna vilja ha stl av quadran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.