ANNONS
Annons

Elements eller Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dessis

Aktiv medlem
Vid ett kommande kameraköp blir det att köpa med ett redigeringsprogram också, men funderar över vilket jag skall välja; Elements 12 + Premiere Elements 12 eller Lightroom 5?

Har sedan tidigare erfarenhet av Photoshop CS3 som jag gillar skarpt och Lightroom 4, föredrar dock CS3. Ingen erfarenhet av Elements, hur fungerar detta, bra/dåligt?
Det program jag köper med skall användas till redigering av bilder som skall säljas.

Lightroom är grymt för att få ordning på sina bilder och ett bra arbetsflöde. Innehåller också de flesta verktyg man behöver för att redigera sina bilder t ex skärpa, kontrast, beskärning, räta upp linjer mm mm. Det finns också basic funktioner för videoredigering, men inte mycket. En annan bra grej med Lightroom är att inga förändringar i bilfilerna är permanenta och att ursprungsfilen alltid finns kvar.

Så för mer avancerad videoredigering behöver du Premiere och för lagerhantering, markering av objekt, texter mm behövs Elements.

Du får ju en fri månad när du laddar ner Lightroom så du kan ju testa och se om det funkar för dina behov.

Senast ändrad:
Lightroom är grymt för att få ordning på sina bilder och ett bra arbetsflöde. Innehåller också de flesta verktyg man behöver för att redigera sina bilder t ex skärpa, kontrast, beskärning, räta upp linjer mm mm. Det finns också basic funktioner för videoredigering, men inte mycket.

Så för mer avancerad videoredigering behöver du Premiere och för lagerhantering, markering av objekt, texter mm behövs Elements.

Du får ju en fri månad när du laddar ner Lightroom så du kan ju testa och se om det funkar för dina behov.

Fungerar Elements bra också till att redigera sina bilder?
Lightroom har jag tillgång till och känner till, för mig är CS enklare att jobba med eftersom jag känner till det bättre, kanske Elements då är ett bättre val?

Bra om du beskriver vad du vill kunna göra med dina bildfiler, så kanske vi kan hjälpas åt att bena ut vad som är lämpligt.

Senast ändrad:
Bra om du beskriver vad du vill kunna göra med dina bildfiler, så kanske vi kan bena ut vad som är lämpligt.

Skall använda programmet till att redigera bilder efter fotograferingar, så det som kan behöva göras, färgändringar, kontraster, skärpa o.s.v.
Men skulle gärna få med en del funktioner som finns i CS också. Allra helst skulle jag köpa ett nytt CS, men det får bli något billigt i väntan på det.

Är du van vid strukturen i CS ligger Elements närmast till hands.
Jag hade tidigare en äldre version av Photoshop och när jag skulle "modernisera" kollade jag både Lightroom och Elements.
Jag testade en gratismånad med båda och fann mig mest bekväm med Elements.
Mvh Lars GT

Var hittar man en gratismånad med dom olika programmen?
Vore kul o testa innan man köper.. jag är inne på Lightroom, men vill gärna testa först..

Någon med bra tips ?

Helen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar