Annons

Elements 4 vs Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Leif!

Jag håller med. Jag startade en diskussion, länk: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=70416 som jag kan passa på att göra lite reklam för, där jag undrade varför jag aldrig får några uppdateringar till mitt Elements 3.

Och inte nog med det, att Adobe tycks lägga allt krut på att komma med en ny version av Elements istället för att komma med uppdateringar då och då.
De tar ju samtidigt bort en del funktioner från förra Elementsversionen som många kommer att sakna. Jag har aldrig förstått poängen med att ta bort funktioner som knappast kan kräva särskilt mycket plats i koden.

Är tanken kanske att man ska köpa den nya istället för att uppgradera och ha flera Elementsversioner installerade samtidigt?
Eller ska man helt enkelt tröttna på att sakna det ena och det andra och köpa CS2 eller CS3?

Och sedan har vi priserna. Uppgradepriset på Elements är ju inte mycket lägre än fullicenspriset. Har man köpt en fullicens och uppgraderat två gånger har man ju betalat c:a två och en halv fullicenser. Börjar kännas som att man hyr programmet om man vill hänga med i uppgraderingarna.

Min uppmaning till Adobe: Bjussa på lite uppdateringar till Elements då och då, och sluta framförallt att ta bort funktioner i nya Elementsversioner om det inte är absolut nödvändigt på grund av utrymmesskäl etc. Folk blir bara besvikna på att deras favvofunktion inte finns kvar längre.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Jag håller också med! Jag kommer troligen att hoppa över Elements 5, om det är nån funktion som jag saknar så försöker jag hellre hitta en plugin som löser problemet.

Jag har också laddat ner Proshow-uppgraderingen, det tycker jag var väldigt trevligt!

/P
 
Hej!

Jag har inte heller för avsikt att byta upp mig till Elements 5 längre. Ju mer jag får veta om det, desto säkrare blir jag mig på det.
Men meningarna går isär om programmet. I Elements Users Forums kan man läsa uttalanden från de som bytt upp sig till PSE5 som "You're gonna love it" och här läser man att framåt- och bakåtpilarna i redigeraren är borta, vilket nog är den löjligaste, onödigaste försämringen jag hört talas om. Hur många kB kan de där pilarna ta?

Jag gör likadant, letar efter plug-ins för det jag inte har i trean, och jag har fått många tips här i forumet. De flesta har jag inte hunnit testa än.

Sedan måste jag fråga också, Per, vad är Proshow-uppgraderingen för något?


Eventuellt har jag sedan faktiskt funderat på att köpa CS3, trots att jag inte är proffs, utan helt enkelt en stor entusiast av bildbehandling. Det känns som ett enkelt sätt att för ganska lång tid framöver slippa problemet med otillräckliga bildbehandligsprogram och frustrerande kompromisser.
Men det är ändå rätt mycket pengar. Jag ska definitivt testa GIMP först. Jag tror även att det är värt att undersöka alternativen till Adobes program.

Photoshop är ett så stort namn så man glömmer lätt att det finns annat inom avancerad bildbehandling, men det gör det, och vissa av de programmen kanske ger bättre valuta för pengarna för just det man själv vill kunna göra. Men det är lite svårt att få överblick över alternativen tycker jag, och man vill ju inte köpa grisen i säcken när det handlar om sådana pengar.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Det finns ett program som heter Proshow Gold som används för att göra bildspel. När jag köpte programmet var det version 2.6. Nu har de släppt version 3.0 och för mig var den uppgraderingen gratis.

Se gärna Photodex hemsida...

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.