Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Elements 4 vs Elements 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Jag har Elements 4 som jag är nöjd med. Är det stor skillnad på 5:an? Vad är förändrat i 5:an, finns det något tillagt som jag har nytta av?
 
Hej, Jörgen!

Det här är inget uttömmande svar, mer en varning.
Själv använder jag Elements 3 och tänkte omedelbart byta upp mig till Elements 5 när jag fick höra att Elements 5 innehöll kurvor, som jag saknat mycket.

Som väl var hann jag inte köpa det innan jag fick reda på att kurvorna i Elements 5 inte kan fungera som justeringslager och heller inte har separata röd-, grön- och blåkurvor.

Det kan ju mycket väl vara ett bra byte för dig i alla fall, men är det kurvor du är ute efter, finns det kanske bättre köp.
Håller själv på att rota så sakta i det, men har inte kommit så långt än.

Om du tänker byta upp dig till Elements 5, försäkra dig då i så fall om att dina "måste-ha-funktioner" i Elements 4 även finns i Elements 5, eftersom Adobe tyvärr inte bara lägger till nya funktioner i nya versioner, utan tar bort en del också.

Vänliga hälsninar.
Lasse C
 
Senast ändrad:
Besvikelse

Jag uppgraderade till PS E 5.0 och märkte snabbt att de tagit bort ångra samt "ångra" "ångra ångra" i överkanten av programmet. Även "spara", "nytt dokument" samt "öppna"-ikonen är väck, illa tycker jag. Att använda ramar har blivit krångligare. Självklart har förbättringar gjorts och om dem finns att läsa om på Adobes hemsida men inte om de nerköp som finns.
 
Re: Besvikelse

mimansso skrev:
Jag uppgraderade till PS E 5.0 och märkte snabbt att de tagit bort ångra samt "ångra" "ångra ångra" i överkanten av programmet. Även "spara", "nytt dokument" samt "öppna"-ikonen är väck, illa tycker jag. Att använda ramar har blivit krångligare. Självklart har förbättringar gjorts och om dem finns att läsa om på Adobes hemsida men inte om de nerköp som finns.
Hur menar du nu, att det inte går att ångra, eller bara att ikonerna är borta och man får gå via menyerna? Det är inte bara att du inte valt att visa någon verktygsrad?
 
.

via menyer , är inte såå stor skillnad men har man inte 4an så är 5an prisvärd
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    5.7 KB · Visningar: 641
Hej!

Det visste jag inte, att de tagit bort ångra och redo-pilarna i redigeraren. Även om det går att göra samma sak via menyerna skulle jag sakna de pilarna. Jag använder dem ganska mycket, och musarm får man så det räcker ändå utan att behöva använda menyerna till så vanliga saker.

Det är ju tänkbart att det, som i många andra program, går att anpassa verktygsraden och lägga till och ta bort ikoner efter eget tycke, men det vet jag inget om. Jag tror inte att det går i Elements 3 som jag använder i alla fall.

Trist när Adobe gör så här. Det är tyvärr heller inte det första exemplet jag fått höra om försämringar i nya versioner av Elements, både i fyran och i femman. Att de inte berättar om dessa försämringar i sin produktinformation är i och för sig begripligt, men det vore bra om de lade korten på bordet och ärligt presenterade den nya versionens både för- och nackdelar.

Det enda mjukvaruföretag jag känner till som gör något åt det hållet är tillverkarna av texteditorn NoteTab. Det känns ärligt och skapar förtroende, men är nog tyvärr ganska ovanligt.

Jag blir gladare och gladare över att den lokala Expertbutiken inte hade Elements 5 hemma när jag var inne och frågade efter den.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej igen!

Ett tillägg till mitt förra inlägg.
Kan någon förklara varför Adobe överhuvudtaget gör så här, tar bort saker från tidigare Elementsversioner?

Det kan ju knappast vara platsbrist för koden som är skälet. Mitt Elements 3 innehåller ju t ex koden för Kurvor men inte knappen som behövs för att kunna använda den.

De där ångra- och redo-pilarna t ex, hur mycket plats kan de ta egentligen? Eller en möjlighet att anpassa verktygsraden så att man kan lägga till pilarna själv?

Jag har uppriktigt svårt att förstå Adobes löjliga förtjusning för subtraktion när det gäller nya Elementsversioner. Vad har de att vinna på det? Folk blir ju bara besvikna.
Vill de att vi ska köpa nya licenser istället för att uppgradera och ha tre, fyra Elementsversioner installerade samtidigt? Vilken röra det skulle bli!

Jag frågar här i forumet istället för att fråga Adobe direkt, om det är någon som har en begriplig förklaring på denna Adobes fula ovana.
Dels för att det blir mer opartiskt så, dels för att min erfarenhet av Adobes kundtjänst och tekniska support säger mig att jag nästan lika gärna kunde fråga tapeten i mitt vardagsrum.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Lasse C skrev:
Som väl var hann jag inte köpa det innan jag fick reda på att kurvorna i Elements 5 inte kan fungera som justeringslager och heller inte har separata röd-, grön- och blåkurvor.

Du har väl hittat SmartCurve antar jag? Kan jobba i separata kanaler i alla fall, och är dessutom gratis.

/Per
 

Bilagor

  • smart.jpg
    smart.jpg
    76.9 KB · Visningar: 588
Hej, Per!

Stort tack! Nej, jag kände inte till just SmartCurve tidigare. Jag har laddat ned och testat och det fungerar.

På sidan fanns också information och länkar till en gratislösning för kurvor som justeringslager istället för filter, vilket ju ger mycket större flexibilitet. Tyvärr fungerade denna inte längre för Elementsversioner under 4, stod det.

Detta väckte idén att kanske skaffa fyran istället för femman som jag hade tänkt först. De säljs ju båda två än så länge såvitt jag vet. Av vad jag läst tidigare här i tråden verkar det ju som att Adobe tagit bort alltför mycket praktiska saker i femman.

Å andra sidan känns det intuitivt fel på något sätt att köpa en äldre version än den senaste när man byter upp sig, såvida man inte har solklara och starka skäl till det, och det har inte jag, jag vet för lite om både fyran och femman för det, så jag avvaktar nog så länge med att byta upp mig.

Nu har jag i alla fall tillgång till riktiga kurvor, även om det inte är i form justeringslager, som jag kan utforska så länge.

På en av sidorna man kunde länka sig vidare till från SmartCurve-sidan varnade de faktiskt för kurvorna i Elements 5 som de tyckte var en stor besvikelse mot vad de förväntat sig när nyheten om kurvor i Elements 5 kom. Precis som jag reagerat. Det fanns också en screenshot av kurvorna i Elements 5, och det såg verkligen inte imponerande ut.
Återigen, stort tack!

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Visst finns valen kvar men under menyerna.
En massa extraklickande är inte roligt.

Ångra-knappen använder man mycket när man bildbehandlar, ialla fall jag.
 
mimansso skrev:
Ångra-knappen använder man mycket när man bildbehandlar, ialla fall jag.

Hej!

Vi har ju alla våra olika vanor och arbetsmetoder, men jag håller med Mikael. "Ångra"- och ""Ångra ångra"-pilarna är mycket användbara just vid själva bildredigeringen.

Om man t ex håller på att räta upp en sned bild där det inte är uppenbart vilken som är bäst är det smidigt att rotera bilden i små steg och sedan klicka sig fram och tillbaka med pilarna och koncentrera blicken på bilden för att se vilken man tycker är bäst.
Att hålla på med menyerna då blir alltför distraherande.

CTRL+Z skulle möjligen kunna vara ett acceptabelt alternativ för pilen "Ångra", men har "Ångra ångra" något kortkommando som är lätt att ta? CTRL+SHIFT+Z kanske? Annars blir metoden jag beskrev ovan bökig.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej!
Standard i Windows är ctrl+z för ångra och ctrl+y för ångra ångra. Funkar åtminstone i elements 3. Borde inte tagits bort i nyare Elements eftersom det är en standard.
/Leif
 
Lasse C skrev:
Hej, Per!

Stort tack! Nej, jag kände inte till just SmartCurve tidigare. Jag har laddat ned och testat och det fungerar.

På sidan fanns också information och länkar till en gratislösning för kurvor som justeringslager istället för filter, vilket ju ger mycket större flexibilitet. Tyvärr fungerade denna inte längre för Elementsversioner under 4, stod det.

Detta väckte idén att kanske skaffa fyran istället för femman som jag hade tänkt först. De säljs ju båda två än så länge såvitt jag vet. Av vad jag läst tidigare här i tråden verkar det ju som att Adobe tagit bort alltför mycket praktiska saker i femman.

Å andra sidan känns det intuitivt fel på något sätt att köpa en äldre version än den senaste när man byter upp sig, såvida man inte har solklara och starka skäl till det, och det har inte jag, jag vet för lite om både fyran och femman för det, så jag avvaktar nog så länge med att byta upp mig.

Nu har jag i alla fall tillgång till riktiga kurvor, även om det inte är i form justeringslager, som jag kan utforska så länge.

På en av sidorna man kunde länka sig vidare till från SmartCurve-sidan varnade de faktiskt för kurvorna i Elements 5 som de tyckte var en stor besvikelse mot vad de förväntat sig när nyheten om kurvor i Elements 5 kom. Precis som jag reagerat. Det fanns också en screenshot av kurvorna i Elements 5, och det såg verkligen inte imponerande ut.
Återigen, stort tack!

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Jag tror du har missförstått, som jag tolkar texten så krävs det version 3 eller äldre för att de andra lösningarna ska fungera, "does not work under version 4" menar nog "fungerar inte MED version 4"...

Smartcurve använder jag annars med Elements 4, den fungerar fint. För det mesta är t o m "auto"-knappen användbar, i alla fall som ett utgångsläge!

/P
 
Hej, Per!

Ja, jag kan ju hoppas att jag missförstod texten du citerade. Det skulle i så fall betyda att jag bland de andra plugin-kurvorna skulle kunna hitta kurvor som fungerar som justeringslager och inte bara som filter.

Jag ska ta och undersöka saken, men jag får ta det lite senare. Det är lite mycket just nu. Det var ju också rätt mycket som fanns att välja på, sidor som länkade till andra sidor osv. Jag hade svårt att hitta tillbaka till vissa intressanta saker jag hittade.

Det är möjligtvis inte så att du vet vilket av alla gratistillbehör till Elements på de här sidorna som möjliggör kurvor som justeringslager i Elements 3? Det vore en julklapp, det!

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Hej, Per!

Har du kollat att de andra lösningarna verkligen inte fungerar i fyran? Jag känner mig fortfarande lite osäker på att den där texten "does not work under version 4" betyder att det inte fungerar i fyran.

Jag tolkar texten mer som att de fungerar i fyran och uppåt, men inte i lägre versioner, men jag har inte hunnit testa dem i Elements 3 än, så jag vet inte.

Det är i vilket fall som helst värt ett försök, och jag återkommer när jag har testat dem i Elements 3.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Nej, jag har inte testat... Men jag har läst någonstans att möjligheten att köra actions eller vad det heter från "stora" Photoshop som fanns i 3:an är avstängd i 4:an och att det är därför vissa såna här lösningar inte fungerar i 4:an. Men jag kan försöka kika på det efter jul...

/P
 
Hej, Per!

En sak jag kom att tänka på som styrker att du kan ha rätt är att jag för inte så länge sedan fick veta att själva koden för Kurvor faktiskt finns i Elements 3, men inte knappen som gör den tillgänglig, medans i Elements 4 var även koden borttagen.

Dessutom läste jag att det är denna existerande kod i Elements 3 som vissa plug-ins utnyttjar och ger tillgång till.

Jag ska absolut testa, men det är ju Jul och en del att stå i just nu, men när det blir en lucka av lite lugn och ro så (vilket ju Julen i sig själv egentligen borde vara). Och jag ska berätta hur det går.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
Varför gör Adobe så "stora" uppdateringar en gång om året där man går från ena heltalet till nästa? Hittar aldrig några gratisuppdateringar, eller som andra har, fri uppgradering under en period ? Är det bara för och lura oss fattiga fotografer på ännu mer pengar ?
Har Photodex Proshow installerad hemma och laddade nyss ner en större uppgradering helt gratis då den låg innanför min fria uppdaterings period. Tycker det känns mer ärligt på nåt sätt.
Nåt borde man få för pengarna utan och behöva köpa ett nytt komplett program för varje uppdatering !

God Jul ! ...Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.