Jag har både A77 med ett par SSM gluggar och Canon 1D III med 70-200/2,8 L IS USM. Då objektiven inte är direkt jämförbara skall jag inte ge några definitiva uttalanden om AF snabbhet och d u är ju 1DIII inte 7D. Intrycket jag har är att 1DIII och USM ger extremt bra följande AF och här kan inte riktigt A77 konkurrera, men det förväntar sig väl ingen. Däremot är AF på A77 väldigt träffsäker på mer stilla motiv. Egentligen skulle A77 teoretiskt ha alla förutsättningar att slå vilken vanlig DSLR som helst i kontinuerlig AF. AF sensorn i 1DIII vid 10bps med en mirror blackout på 40ms har ju bara ca 1/2 sek att mäta fokus per sekund med AF sensorn i A77 har kontinuerlig tillgång till bildinformation för att sätta AF. Synd att Sony inte nyttjat det bättre. Tänk en 1D med den tekniken!!
Det är synd i min mening att Sony främhäft bps i kameran. Dessa 12bps ser jag mer som hjälpsamma för HDR och sweep panorama då jag med vana av relativt fina OVF har svårt att följa snabba händelser då EVFn i A77 hackar på ett störande sätt vid kontinuerlig frammatning. Detta är kanske delvis en vanesak då få saker händer på 1/12 sek och man hinner ändå inte reagera med avtryckaren på den tiden. Men för mig, de få gånger jag fotat sport blev jag inte vän med det.
För mycket annat än sport har emellertid EVF vissa fördelar (tyvärr har EVF i A77 ett väldigt diskret magentastick medan TFTn verkar vara välkallibrerad). Sökarbilden är större än alla crop DSLR. Focus peaking gör MF lätt - lättare än med mattskivan med mikroprismor och split image på manuella tiden t o m. Skärpedjupet stämmer även vid stora bländaröppningar till skillnad från nästan alla mattskivor.
Sedan kommer vi till objektiven. Canons L-telezoomar och L-telen fokuserar väldigt snabbt, flertalet finns inte ens hos Sony och Sonys 70-200/2,8 SSM kostar som Canons nya 70-200/2,8 L IS USM II men motsvarar inte denna i skärpa eller oskärpeteckning då Canons kanske är den bästa på marknaden och har d u bildstabilisator som Sonys inte behöver bekostas med. Sigmas nya 70-200/2,8 OS finns till båda systemen liksom Tamrons 70-200/2,8 VC. Kan man acceptera lite sämre skärpa, och på Canon lite långsammare AF, finns emellertid fördelen då man använder föregående generationer av Sogmas 70-200/2,8 och Tamrons äldre 70-200/2,8 att dessa blir bildstabiliserade hos Sony.
Men överlag, för sport är Canon svåra att slå. Canon kan d u bli billigare än Nikon om man inte skall ha de absolut senaste telezoomarna.