Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

El Capitan och CS6

Produkter
(logga in för att koppla)
Apropå om program funkar i El Capitan eller inte så går det bra att kolla på den här sidan https://roaringapps.com/#

El Capitan tycker jag funkar bra, och innehåller en del funktioner som känns riktigt fiffiga. Versionen innan, Yosemite, brydde jag mig aldrig om. På något sätt så får man för sig att det är ungefär vartannat OS som blir bra och vartannat blir det bara problem med.

Däremot på min huvuddator där jag jobbar med bilder så ligger jag kvar på Mavericks, av en enda anledning, för att kunna fortsätta använda Aperture för mobilbilder och iCloudsynk med övriga enheter och lite andra funktioner som jag gillar i Aperture.

Använder man Lightroom så är det ju där man ska importera bilderna, och inte någon annanstans. Programmet Bilder kan man ju använda på sidan om för att exv synka in iPhone/iPad-bilder eller så.

Finns absolut ingen anledning att ha bilderna på båda ställena om man inte har en speciell anledning till det.

Låt Lightroom göra jobbet och använd ev Bilder på sidan om för något speciellt syfte. Själv gillar jag inte Bilder och använder iPhoto på min lilla dator istället (eftersom Aperture tyvärr utgått)

För att undvika att Bilder öppnas när man ansluter kameran. Gå in på Bilder -> Inställningar i menyn och välj Anslutning av kamera öppnar; Inget program.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-01-24 kl. 09.56.52.png
    Skärmavbild 2016-01-24 kl. 09.56.52.png
    61.1 KB · Visningar: 26
Men den skärmbilden är väl inte från El Capitan? Problemet bygger ju på att Apple har ändrat beteendet i senaste OS X och att det är många som inte gillar hur det fungerar nu.

Hej igen Joakim

Nu har jag gjort ett nytt försök - dom 2 skärmdumpar jag la in igår va kanske inte riktigt relevanta i sammanhanget...

Så.jag kollade gm att "...klicka bort valet i kryssrutan till höger i bilden nedan (Open photos for this device) när Bilder startats" enl ditt förslag, sedan min kamera anslutits, och motsvarande kryssruta för mig var URKRYSSAD redan. Så där låg inte problemets lösning.

Den permanenta lösning du antyder lite längre ner "...defaults...osv" vågar jag mej inte riktigt på att göra...är för mkt Mac-novis för det!

Antingen fungerar det annorlunda när man ansluter en kamera istället för ett minneskort eller så har jag missförstått ditt problem. Själv har jag blivit av med att Bilder alltid öppnades men jag använder kortläsare istället och för aldrig över bilder från min iPhone till datorn.

Den permanenta lösningen behöver du inte ge dig på om inte den första fungerar för då lär inte den heller fungera.

Äntligen...sa jag (till viss del iaf...)

Antingen fungerar det annorlunda när man ansluter en kamera istället för ett minneskort eller så har jag missförstått ditt problem. Själv har jag blivit av med att Bilder alltid öppnades men jag använder kortläsare istället och för aldrig över bilder från min iPhone till datorn.

Den permanenta lösningen behöver du inte ge dig på om inte den första fungerar för då lär inte den heller fungera.

Hej Joakim igen
- Bara för att kolla, anslöt jag nyss min ena systemkamera EOS 5DS Mk III med kabeln, (efter att först ha ändrat Mac:en till att starta EOS Utility automatiskt vid anslutning...) och nedladdning av bilder funkar precis som det ska (eller som jag vill ha det) - STOR LÄTTNADSSUCK!!

- Ska för säkerhets skull sen oxå kolla att bildnedladdingen fr min EOS 7D Mk I också funkar.

- Måste nog skriva igen till Apple support / (ev oxå till Canon?) "och bråka". Under tiden får jag väl acceptera att gå den knöliga vägen med G1x och ta ur minneskortet och sätta det i Mac:en - flera moment att göra men det går iaf.

Tack än en gång för ditt stöd och hjälp!
mvh
/B

Apropå...Mac & El Capitan problem

För att undvika att Bilder öppnas när man ansluter kameran. Gå in på Bilder -> Inställningar i menyn och välj Anslutning av kamera öppnar; Inget program.

Tack för ditt svar och ditt engagemang, men
det funkar inte i mitt fall...

Se Joakims svar nedan - det ser alltså inte ut så som din skärmdump visar på El Capitan...

Dessutom anser jag det är fel att blanda in programvarorna Lightroom, Aperture mm här - problemet ligger ju ett snäpp tidigare i kedjan - jag vill ha bilderna, mina RAW-filer nedladdade i min mappstruktur för att sen kunna jobba vidare med dom oavsett om jag skulle välja Lightroom, Aperture eller "mina" program Photoshop CC, Bridge, Canon DPP, Photomatix, Neat Image.. osv osv

mvh
/B

Men den skärmbilden är väl inte från El Capitan? Problemet bygger ju på att Apple har ändrat beteendet i senaste OS X och att det är många som inte gillar hur det fungerar nu.

Jo, det är den. Men från iPhotos inställningar. Nu öppnade jag programmet Bilder och insåg att det inte ser ut på samma sätt under Inställningar.
Så fel av mig att lägga ut dumpen. Trodde nog att det skulle finnas liknande val även i Bilder som i iPhoto.

Eftersom jag inte har något bibliotek kopplat till Bilder så hade jag inte kollat ordentligt. nu öppnade jag ett för att kolla, och det visade sig att det inte går att bocka ur funktionen.

El Capitan är bra och har som sagt var en del fiffiga nya funktioner, men bildhanteringseländet med Bilder gillar jag inte.

Dessutom är det ju så att bl a Bilder ligger inbyggt i OS:et så det går inte att radera heller.

Allt det här funkade så mkt bättre i de äldre OS;en, nu verkar det som att apple har gett sig sjutton på att alla ska använda Bilder. Man måste manuellt välja bort att importera till det när man stoppar in SD-kortet för att importera in kamerans bilder till LR.

Problemet ännu inte löst med Apple - kan Canon hjälpa?

Apple "gömmer" i vanlig ordning bilderna och gör dom normalt oåtkomliga i Finder. Skall du jobba med dem i ett annat program (också) måste du exportera från Bilder - inte så praktiskt...... dubbla exemplar alltså.

Jag skickade följande till Canon Svenska idag - få se om dom kan hjälpa till?

För Er info: (jag tror att det nedan beskrivna problemet enbart ligger hos Apple!) Text (översatt av mig själv). Jag är mkt nöjd med alla de 3 av Canons kameror som jag har, men vill även kunna ladda ner bilderna från min G1x på problemfritt på min Mac dator.

"I have a brand new Mac Book Pro laptop computer with El Capitan operative system, and I am trying to download my images from my compact camera Gx1 to the laptop through the camera download cable. Of course I previously installed the Canon image software Canon Utilities /Camera Window from its CD (was enclosed with the the camera when it was purchased). (The Canon software EOS Utility, which i also have installed, is only intended for my Canon EOS camera models). However, the image download does not work no more.

The images are downloaded into the Mac folder (program?) ”Bilder” (*) (Images (?) in the english Mac OS version??) where I definitely not want them, I want to download my images into my own folder structure which differentiates between e.g. camera model/date photo taken/RAW file or jpeg etc. The Mac folder (program?) ”Bilder” (Images (?) in the english Mac OS version??) may be permitted to store the simple iPhone 6s images I take, but definitely not Raw files from my real cameras!

(*) ”Bilder” (Images (?) a somewhat circular-shaped rainbow-colored icon in the Mac OS - the Mac folder (program?)

The very strange thing was, that the first two weeks of use of my brand new Mac Book Pro laptop computer, the download of images to the Mac via cable from my Canon G1x camera did work as expected, but AFTER I once (the first time ever from computer purchase date that I tried to download images to the Mac from my iPhone 6s, also new) I downloaded images to the Mac from my iPhone 6s through the iPhone cable, the G1x camera image downloading system failed. I seems as if my downloading of images from iPhone 6s ”initiated” start-up of the Mac OS folder (program)
the folder ”Bilder” (Images (?) in the english Mac OS version??) and the Mac laptop then assumes that I wish to download all images, also e.g. my RAW files from the G1x camera to the folder ”Bilder” (Images (?) in the english Mac OS version??)….DEFINITELY NOT!!

I am awfully frustrated now and do not feel the I get any understanding or help from Apple support.
This problem description will also be sent to Canon Camera Inc., to inform them of my problems with Mac OS El Capitan.

Someone well experienced with Mac, a friend of mine, said that ”as usual, Apple ”hides” the images and makes them normally inaccessible in Finder. If you intend to work wth them in another program (also), you have to export the images from ”Bilder” * (Images(?) - not at all practical, meaning double image copies.

Enclosed are 9 screenshots - .png and .jpg files (the png. files show how the Mac views are displayed, the .jpg files show ”how it should be viewed during proper cable download", the interface screenshots are however taken from a PC laptop with XP Home operating system, not the Mac OS.
The first two working weeks with my Mac, the ”desired cable download interfaces" WERE THE SAME as for the PC referred to above."

Slutligen:

Jag har svårt att få hjälp från Apples support och/eller en mailadress fr Apple för att kunna sända hela denna text och bifoga de 9 bilagorna. (anm. I Apples feedback-formulär ryms bara ett mycket begränsat antal tecken...och inga bilagor/skärmdumpar kan medsändas...)

Jag vore mycket tacksam om ni från er sida kan/vill engagera er i saken!
Med vänliga hälsningar
(Canalog)
(trogen & nöjd Canon-privatkund sedan mer än 40 år tillbaka, dvs sedan år 1971)

Jag uppgraderade först när 10.11.1 kom som rensade bort flera tidigare buggar. Har också CC2015 och tycker det funkar fint. Fast blir galen på lightrooms nya import, även efter den senaste uppgraderingen. Men det har ju inte med El Capitan att göra.
Fast senaste LR kan du väl ställa om gränssnittet till det gamla?
Jag har för mig att jag läst det.

Lite ljus i tunneln??

Jag skickade följande till Canon Svenska idag - få se om dom kan hjälpa till?

För Er info: (jag tror att det nedan beskrivna problemet enbart ligger hos Apple!) Text (översatt av mig själv). Jag är mkt nöjd med alla de 3 av Canons kameror som jag har, men vill även kunna ladda ner bilderna från min G1x på problemfritt på min Mac dator.

Slutligen:

Jag har svårt att få hjälp från Apples support och/eller en mailadress fr Apple för att kunna sända hela denna text och bifoga de 9 bilagorna. (anm. I Apples feedback-formulär ryms bara ett mycket begränsat antal tecken...och inga bilagor/skärmdumpar kan medsändas...)

Jag vore mycket tacksam om ni från er sida kan/vill engagera er i saken!
Med vänliga hälsningar
(Canalog)
(trogen & nöjd Canon-privatkund sedan mer än 40 år tillbaka, dvs sedan år 1971)

BREAKING NEWS!: Det har börjat röra på sig lite nu...jag har fått ett svar i/från Apple Community som verkar innebära att någon där iaf intresserar sig för problemet och nu försöker hjälpa till....jag måste utvärdera svaret/inlägget och testa, men jag hör av mig hur det går efterhand!!
mvh
/B

Mappen "Bilder" är inte samma sak som programmet Bilder.
Det du ser i finder är en mapp, inte ett program. I den kan du lägga vad du vill, spelar ingen roll.
Du kan t.ex ha dina bilder i mappen, men om du importerar bilder i programmet Bilder hamnar de i Bilder-bibliotek som ligger i mappen "Bilder"
Om du inte vill importera bilderna till Bilder-biblioteket så stänga du av programmet bilder när det öppnas eller kollar i de andra programmen du har om de kan öppnas som default när du kopplar in en kamera eller SD-kort.

Vad har Apple med saken att göra, att Canons program inte fungerar?
Finns säkert många här på forumet som kan det programmet utantill, kanske fråga dem om hjälp?

Bilder som du sparar i ditt Bilder-bibliotek ligger just där, i biblioteksfilen. Vill du flytta på den filen är du fri att göra det (av din text verkar det som om den hamnat i Program-katalogen?).

Jag håller med om att Bilder.app (programmet på OS X) är katastrof och råder dig till att undvika det.
Stäng av "öppna med Bilder" när kamera/minneskort ansluts.

Bifoga gärna länk till tråden från Applesupportforumet.

Och så tar vi ett varv till...

Vad har Apple med saken att göra, att Canons program inte fungerar?
Finns säkert många här på forumet som kan det programmet utantill, kanske fråga dem om hjälp.

Jag håller med om att Bilder.app (programmet på OS X) är katastrof och råder dig till att undvika det.
Stäng av "öppna med Bilder" när kamera/minneskort ansluts.

Bifoga gärna länk till tråden från Applesupportforumet.

"Vad har Apple med saken att göra, att Canons program inte fungerar?"
Ja det kan man ju tycka. Läs då i tråden Apple-forumet först - länk nedan.

https://discussions.apple.com/message/29715340?ac_cid=sa123456#29715340

Och hur kommer det sig att allt funkade som jag ville med denna bild-nedladdning i två veckor, INNAN jag dumt nog anslöt min iPhone 6s till Mac:en (på direkt uppmaning från Apple-support-killen i Sthlm som jag då precis snackade med) ??

För att ladda ner bilder fr min G1x med Canons programvara ska det bara vara att ansluta kabeln och trycka på nedladdningsknappen baktill på kameran. Välj sedan enstaka eller alla bilder i programmet och kör. Bilderna kommer då i rätt mapp på en gång, i en datummärkt mapp som skapas samtidigt, på rätt ställe, för rätt år & månad och sorterad på rätt kamera av mina 3 (det räcker alltså att ange rätt väg en gång per år!) . Plus att önskad viewer startas upp direkt efter nerladdning för att snabbgranska och ev klassificera/betygsätta bilderna. Jag ser det som en fördel att slippa fippla med minneskortet in & ut ur kameran.

/B

För att ladda ner bilder fr min G1x med Canons programvara ska det bara vara att ansluta kabeln och trycka på nedladdningsknappen baktill på kameran. Välj sedan enstaka eller alla bilder i programmet och kör. Bilderna kommer då i rätt mapp på en gång, i en datummärkt mapp som skapas samtidigt, på rätt ställe, för rätt år & månad och sorterad på rätt kamera av mina 3 (det räcker alltså att ange rätt väg en gång per år!) . Plus att önskad viewer startas upp direkt efter nerladdning för att snabbgranska och ev klassificera/betygsätta bilderna. Jag ser det som en fördel att slippa fippla med minneskortet in & ut ur kameran.

/B

Men det är väl bara att öppna Canons program när du kopplat in kameran?

Men det är väl bara att öppna Canons program när du kopplat in kameran?

MEN DET ÄR JU DET SOM INTE FUNKAR!!!!
Om du går in på Apple-community-länken som jag angav tidigare i denna tråd och läser HELA Apple-tråden där från min början (den är inte lång), kommer du att kunna se de två screenshots av skärmen som visas när man "bara att öppnar Canons program när man kopplat in kameran" som du skriver.

mvh
/B

Bilagor

• Cable download attempt 1st view.jpg
    Cable download attempt 1st view.jpg
    60.7 KB · Visningar: 37
  • Cable download attempt 2nd view.jpg
    Cable download attempt 2nd view.jpg
    62.3 KB · Visningar: 47
Den säger att programmet redan körs, stäng då av det innan du öppnar det igen. Problemet har inget med OS X att göra, utan dåligt kodat av Canon.

Problemet ÄNTLIGEN löst

För att avsluta denna tråd åtminstone för min del, kan jag nu meddela att problemet lösts med tacksam hjälp från Canon svenska support. Jag har upplevt att Canons produkt- och mjulvarusupport till enskild liten konsument som jag, har påtagligt förbättrats det senaste året - mycket tillfredsställande!!

Det hela löstes med en ny mjukvaruversion av CameraWindow som inte fanns på CD:n som medföljde kameran. Lite trist dock att Apple inte kunde/ville föreställa sig var problemet och lösningen sannolikt låg.
/B

Problemet låg alltså i Canons program (som många skrivit), men Apple gjorde ändå inte rätt menar du? :)

Problemet låg alltså i Canons program (som många skrivit), men Apple gjorde ändå inte rätt menar du? :)

Ja ungefär så...När jag med bara två mail fick Canon Services & Support att förstå problemet jag hade, fick jag hjälp jättesnabbt med ny programvarulänk och lättfattliga steg-för steg instruktioner av Canon. Jag är mäkta imponerad!

Apples support, flera gånger per telefon med supporten i Sthlm och upprepad engelskspråkig kommunikation med Apple Community på nätet gav tyvärr inte mycket. Jag är visserligen novis på Mac-datorer (och i synnerhet deras operativsystem El Capitan) överhuvud taget, men jag tycker inte att deras support och "användarvänlighet" når upp till vad man borde kunna förvänta sig mot bakgrund av vad Apples produkter kostar att köpa!

mvh
/B

Ja ungefär så...När jag med bara två mail fick Canon Services & Support att förstå problemet jag hade, fick jag hjälp jättesnabbt med ny programvarulänk och lättfattliga steg-för steg instruktioner av Canon. Jag är mäkta imponerad!

Apples support, flera gånger per telefon med supporten i Sthlm och upprepad engelskspråkig kommunikation med Apple Community på nätet gav tyvärr inte mycket. Jag är visserligen novis på Mac-datorer (och i synnerhet deras operativsystem El Capitan) överhuvud taget, men jag tycker inte att deras support och "användarvänlighet" når upp till vad man borde kunna förvänta sig mot bakgrund av vad Apples produkter kostar att köpa!

mvh
/B

Det kan möjligen ha att göra med att Canons tekniker känner till problem med Canons programvara, och Apples tekniker inte gör det - bara en gissning alltså.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto