Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ektachrome 100VS i lysrörsbelysning ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag är nybliven fotograf och tycker om fotografering i alla dess former och har nu blivit rätt övertygad om att dia ger skarpare och bättre bilder än "vanliga" färgkopior. Men det där med att välja vilken diafilm som är rätt för mig är ju desto svårare.
Jag testade 3 rullar med Velvia och kom fram till att den ju gav bra färger till utomhusfotografering men det var alltför jobbigt med ISO 50 och att den gav för mörka inomhusbilder även när jag använde blixt och stativ. Något jag blev förvånad över ...

Jag har läst mycket positivt om Kodaks 100VS och det verkar som att den är mycket bra till naturfotografering utomhus men nu kommer frågan ... Fungerar den även till "vardagliga" inomhusmotiv med lysrörsbelysning. Belysning ifrån en vanlig sofflampa t.ex.? Jag vill ha en bra "proffsfilm" med bra egenskaper men jag vill samtidigt inte vara låst till att bara fotografera naturbilder utomhus utan jag tycker om att knipsa av en blomma ibland och fotografera den inomhus under mer "kontrollerade" former utan vind t.ex.

Någon som har någon tanke/erfarenhet om detta? Eller kanske rekommenderar någon annan film?
Jag vet i alla fall att jag vill ha en dia ISO 100 film!

Tack på förhand!
David

Mörka bilder beror inte på filmen utan på hur du mäter ljuset och väljer att exponera. Att skuggorna blir mörka är en annan sak, men du undviker inte detta genom att gå från en högkontrastfilm till en annan med samma egenskaper. Prova då ut en film med helt andra egenskaper som du kan ha som parhäst till den mättade filmen. Astia/Sensia är ett alternativ.

Ingen diafilm kan användas till både dagsljus och lysrör, det är antingen eller som gäller. Eller filter framför objektiv eller ljuskälla.

Om jag personligen skulle låsa mig vid en film skulle det nog inte vara Velvia eller VS. Snarare Provia eller S i så fall.

Tack för svaret Jim!

Vad använder du själv för film? Kan du visa någon bild du tagit med Provia 100F och någon med Kodaks 100VS? Vore kul att se skillnaden om man ju upptäcker den ...

mvh
David

Nu blir man ju klart kluven!

Det verkar ju som att Kodaks filmer ger bäst och skarpast färger medans Fujis ger lite bleka färger men samtidigt så ser man ju saker och ting som ligger under skugga mer medans Kodaks filmer bara ger svarta skuggor utan "teckning" eller vad det heter ...

Men alla dessa filmer utom typ 100F ska man bara ha till solljus då? Inte lysrörsbelysning ... ?
Det är ju lite synd om man vill ta lite utomhusfoton och så några inomhus på sina katter osv ...

mvh
David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar