Annons

Ej skärpa långt bort, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

Litchen

Aktiv medlem
Hej..

Jag har ett 70 - 300 mm objektiv. Nikon made in Japan. f 4,5-6G
På ringen där man ställer skärpan står det siffror , det börjar på 1,5 och går upp till 15.
Betyder det att det inte går att få skärpa på motivet om det är t.ex 19 meter ifrån mig och kameran?
Jag gick ut idag o skulle fota hus långt ifrån och det blev ingen skärpa på dom. Den nådde inte fram så att säga.

Har jag köpt ett macro-objektiv?

Eller nån sämre variant av ett riktigt?
Vill minnas att med mitt förra 300 mm kunde jag få skärpa på månen.

/Robin

Nejdå, om du ser bortanför 15 är det säkert en liggande åtta, ett oändlighetstecken, det betyder att bortanför 15 meter är det "långt borta" och ingen idé att sätta ut avståndet i meter. På vidvinklar kan oändlighetstecknet sitta redan vid 3 meter.

Det finns inga normala objektiv till Nikon som inte kan fokusera på oändligheten, inte ens macroobjektiven. Definitivt ingen telezoom.

Att du inte fick husen skarpa beror på andra saker, faktum är att på långa avstånd med teleobjektiv så börjar luften ställa till det med skärpan. Med ögonen ser det helt naturligt ut att saker på långt håll är oskarpa, men när man zoomar in med ett teleobjektiv lurar man sig att de är mycket närmare än de är men det finns fortfarande mycket luft emellan dig och huset. Det är som sagt inget man tänker på när man ser med ögonen, men all luft innehåller lite dimma och värmedaller, ju mer luft det är mellan dig och motivet desto sämre blir kvalitén.

Luften är oftast inget problem redan vid 19m, så om du bara stog 19m från huset du fotograferade så är det formodligen rörelseoskärpa, dvs du fotograferade med för lång slutartid. Dina handskakningar blir gigantiska när du zoomat till 300mm på något som är 200m bort. Tumregeln är att använda minst 1/vad zoomen står på, som slutartid för att det skall bli bra.

/Karl

om du bara stog 19m från huset du fotograferade
/Karl

Du har helt rätt, men står man 19 meter från ett hur och fotar med 300 mm får det inte vara större än ett pepparkakshus ;-)

När man fotar hus med 300 mm brukar avstånden vara så långa att luften börjar ställa till det.

Men du har helt rätt i att det kan vara skakningsoskärpa.

En annan sak det kan vara är felkalibrerad fokus, då tror kameran att motivet är i fokus fast det inte är det egentligen. Sök på fokuskalibrering här på forumet, så kommer du att hitta mycket att läsa!

Jag förstår, 19 meter var ett exempel.
Höghuset var nog ca 300 meter bort. Men jag står o fokuserar, med en tusendels sekund. och på träd framför husen vrider jag fokus så det är bra, sen är det stop.. det når liksom inte fram till husen längre bort. Det är som att jag vill vrida ratten mer. Men den står på den oändliga åttan..
Nått kanske är fel? Eller så är det som ni säger, att luften innehåller massa partiklar så att det är svårt. Men det känns konstigt.

Jag ska kolla lite mer idag o se om jag kommer på nått,..

Tack för svar..

Jag förstår, 19 meter var ett exempel.
Höghuset var nog ca 300 meter bort. Men jag står o fokuserar, med en tusendels sekund. och på träd framför husen vrider jag fokus så det är bra, sen är det stop.. det når liksom inte fram till husen längre bort. Det är som att jag vill vrida ratten mer. Men den står på den oändliga åttan..
Nått kanske är fel? Eller så är det som ni säger, att luften innehåller massa partiklar så att det är svårt. Men det känns konstigt.

Jag ska kolla lite mer idag o se om jag kommer på nått,..

Tack för svar..

Det är väldigt svårt att sätta fokusen manuellt på dom flesta digitalkameror pga sökaren. Titta längst ner till vänster i sökaren, där bör du ha en prick som tänds när du är i fokus om kameran inte klarar av att autofokusera med ditt 70-300.

Jag tror att det är fenomenet som Helmtrock pratar om som gör att du inte tror att det är i fokus. Nikonobjektivet du pratar om är heller inte det mest skarpa Nikonobjektivet (jag har haft ett sådant) och det kräver en ganska rejäl nedbländning runt f8 om jag inte missminner mig för att få lite skärpa.

/Karl

Det är väldigt svårt att sätta fokusen manuellt på dom flesta digitalkameror pga sökaren. Titta längst ner till vänster i sökaren, där bör du ha en prick som tänds när du är i fokus om kameran inte klarar av att autofokusera med ditt 70-300.

Jag tror att det är fenomenet som Helmtrock pratar om som gör att du inte tror att det är i fokus. Nikonobjektivet du pratar om är heller inte det mest skarpa Nikonobjektivet (jag har haft ett sådant) och det kräver en ganska rejäl nedbländning runt f8 om jag inte missminner mig för att få lite skärpa.

/Karl

Ah okey.
Ja, faktum är att jag inte har kollat bilderna i datorn än, men om det ser dåligt ut i kameran så...

Vet inte om jag skrev det, men med 300 mm på något som är under 30 meter ifrån blir det bra!
Det är just när det gäller motiv låångt bort. Och det är ju synd, för det är det som objektivet kan komma till användning för.

Jag provade lite olika bländare, och tider, (tog ISO 3200 ibland bara för att få tiden så kort som 1/4000 dels sekund till och med, för att se att det inte var rörelseoskärpa..) men ska prova mer idag..

Att prova runt brukar alltid vara bra. Blir det fortfarande inte bra får du ladda upp bilderna någonstans så att vi kan titta på dom.

Det brukar dock gå att få till det, igår tog jag denna bilden på en stenbumling som blev relativt skarp och stenbumlingen var betydligt längre bort än 19m.

/Karl

Bilagor

• _DSC4219_3.jpg
    _DSC4219_3.jpg
    15.2 KB · Visningar: 434
Att prova runt brukar alltid vara bra. Blir det fortfarande inte bra får du ladda upp bilderna någonstans så att vi kan titta på dom.

Det brukar dock gå att få till det, igår tog jag denna bilden på en stenbumling som blev relativt skarp och stenbumlingen var betydligt längre bort än 19m.

/Karl

Heh. Okey, fint.
Ja , det går alltså att bifoga fil? Då ska jag göra det, ska prova lite olika i eftermiddag o se.
Kan hända att jag slarvade igår, och kan hända att det ser bättre ut i datorn.

Laddar nog upp nån bild här till kvällen, bifogar i inlägget alltså...
...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar