ANNONS
Annons

Ej sexuellt ofredande att fotografera intima delar hos sovande kvinna

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och det känns som två helt olika diskussioner. I just det här fallet har jag inga som helst problem att förstå att kvinnan känner sig kränkt. Jag undrar om någon med handen på hjärtat INTE skulle känna sig kränkt i en sådan här situation.

Det är inte ovanligt att lagar och rättsuppfattning inte stämmer ihop. Det är inte alltid heller lätt att stifta lagar som inte får för svåra bieffekter, en del måste man lämna över till förnuft, empati m.m.

Det är inte ovanligt att lagar och rättsuppfattning inte stämmer ihop. Det är inte alltid heller lätt att stifta lagar som inte får för svåra bieffekter, en del måste man lämna över till förnuft, empati m.m.

Absolut. Det är givetvis det stora problemet med att ha lagar överhuvudtaget. Man kan inte alltid få alla att förstå dem - eller att ens vilja förstå dem.

Bara den här diskussionen visar att det finns de som menar att det inte är kränkande för en person att bli tafsad på när man sover. (du har inte den uppfattningen, vill jag förtydliga)

Absolut. Det är givetvis det stora problemet med att ha lagar överhuvudtaget. Man kan inte alltid få alla att förstå dem - eller att ens vilja förstå dem.

Bara den här diskussionen visar att det finns de som menar att det inte är kränkande för en person att bli tafsad på när man sover. (du har inte den uppfattningen, vill jag förtydliga)

I de fall lagen brister skulle man ju kunna hoppas att den allmänna rättsuppfattningen och det goda omdömet får råda. Så verkar ju tyvärr inte alltid vara fallet.

I de fall lagen brister skulle man ju kunna hoppas att den allmänna rättsuppfattningen och det goda omdömet får råda. Så verkar ju tyvärr inte alltid vara fallet.

Ja, om du menar hur folk bör bete sig, lag eller inte lag.

Nej, om du menar hur man dömer i domstol. För då kan vi lika gärna gå tillbaka till att lyncha eller stena folk som vi tycker gör fel. :)

Nja, jag föredrar nog demokrati framför anarki. De som anser att "lagen brister" får försöka ändra på lagen istället.

Jag lever hellre i samhälle med lagar fria från moraliskt ställningstagande än i ett samhälle där rådande moraliska uppfattninger är grund för gatans lag.

Faktum är även om vissa inte vill lyssna på det örat, gärningen är inte ett brott punkt slut, sen kan man tycka att det är ruttet men det är en annan fråga.

Jag föreställer mig att han kommer att "straffas" utanför det juridiska systemet.

Förmodligen är det känt både i hans kvarter och på hans arbetsplats varför han kommer att bli utfryst av alla förutom de som anser att förseelsen är likvärdig med att köra bil och prata i mobilen samtidigt.

Jag föreställer mig att han kommer att "straffas" utanför det juridiska systemet.

Förmodligen är det känt både i hans kvarter och på hans arbetsplats varför han kommer att bli utfryst av alla förutom de som anser att förseelsen är likvärdig med att köra bil och prata i mobilen samtidigt.

Eller så var hon med på det, men så hittade hon en ny kille och efter ett stunds vänsterprasslande ville hon inte att hennes ex skulle ha kvar nakenbilderna och ville ha dem.
exet vägrar hon polisanmäler för att få dem ..

. TS börjar med ett domslut, men ingen av oss vet egentligen vad som hänt. Det är bara två personer som gör..

Därför tycker jag egentligen tråder som denna är helt meningslösa och vilket syfte fyller dom?

Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är ok att fotografera könsorganen på vem som helst, när som helst, var som helst, och oavsett att den fotograferade känner stort obehag och upplever sig kränkt, allt i den fotografiska frihetens namn.

Hmm, jag kan kanske gå med på att det skulle gå under nån slags "Kränkning" men "Sexuellt ofredande" tycker jag är lite väl ändå.

Eller så var hon med på det, men så hittade hon en ny kille och efter ett stunds vänsterprasslande ville hon inte att hennes ex skulle ha kvar nakenbilderna och ville ha dem.
exet vägrar hon polisanmäler för att få dem ..

. TS börjar med ett domslut, men ingen av oss vet egentligen vad som hänt. Det är bara två personer som gör..

Därför tycker jag egentligen tråder som denna är helt meningslösa och vilket syfte fyller dom?

För att du ska kunna sväva iväg i vilda spekulationer kanske? :)

Eller så diskuterar man helt enkelt saker därför att man är intresserad av sin samtid och hur den fungerar.

För att du ska kunna sväva iväg i vilda spekulationer kanske? :)

Eller så diskuterar man helt enkelt saker därför att man är intresserad av sin samtid och hur den fungerar.

Inte vildare än nån annans ;)
men att kalla det diskussion är vä l att ta i =) läs tråden så ser du att folk bara försöker övertyga andra över att just deras ståndpunkt är rätt och riktig..

men att kalla det diskussion är vä l att ta i =) läs tråden så ser du att folk bara försöker övertyga andra över att just deras ståndpunkt är rätt och riktig..

Va? (Inlägget fick inte vara så kort så jag vidareutvecklar)
Jag håller inte med. Läs igen.

Eftersom jag deltagit i tråden så håller jag inte med dig. Jag har fört resonemang med åtminstone ett par personer, och jag tror att andra också gjort det.

Killen är ett arsel. Punkt slut.

Givetvis bör det läggas lite tankemöda på att täcka den här luckan i lagen.

Jag blir allvarligt förbryllad över de som insinuerar att kvinnan är medskyldig till övergreppet för att hon har varit oansvarsfull. Ett vedervärdigt resonemang. Hon har blivit kränkt och bör bli kompenserad och förövararen straffad, allt inom rådande lagstiftning givetvis, annars har lagstiftarna att bita i.

Jag blir allvarligt förbryllad över de som insinuerar att kvinnan är medskyldig till övergreppet för att hon har varit oansvarsfull. Ett vedervärdigt resonemang. Hon har blivit kränkt och bör bli kompenserad och förövararen straffad, allt inom rådande lagstiftning givetvis, annars har lagstiftarna att bita i.

Jag är inget proffs på juridik men det kanske är just detta som är problemet? Någon som har bättre koll kanske kan rätta mig om jag är helt ute och cyklar?

Kan det vara så att åtalet gick ut på "sexuellt ofredande" och inte "kränkning" och rätten anser inte att det är sexuellt ofredande men dömer inte för kränkning då åtalet inte gäller det?
Jag spånar bara och nej, jag kollar inte på amerikanska domstols-serier... =)

Jag säger naturligtvis inte att hon är medskyldig, bara att man bör ta med i beräkningen hur världen faktiskt ser ut. Man får ta lite ansvar för sina egna handlingar så man inte i onödan utsätter sig för dom faror som man vet finns därute, vi lever inte i en rosaskimrande perfekt värld. Därmed naturligtvis inte sagt att "man får skylla sig själv" eller något sånt.

Det är lite som att gå hem dyngfull från krogen i utmanande kläder genom en mörk park mitt i natten - naturligtvis borde man inte behöva råka illa ut, men man kan heller inte spela förvånad om det händer något otrevligt. Att ta ansvar för sig själv i det läget innebär t.ex. att inte gå ensam eller att kanske redan från början planera för att ta en taxi hem. Det spelar liksom ingen roll att man egentligen har rätt när övergreppet eller överfallet skett - det är mycket bättre att se till att man inte försätter sig själv i situationen.

Tycker väl inte att det är anarki om folk inkl fotografer uppför sig någorlunda i enlighet med hur gemene man anser vara omdömesgillt
Det håller jag med om. Det jag svarade på var dock att "i de fall lagen brister skulle man ju kunna hoppas att den allmänna rättsuppfattningen och det goda omdömet får råda". Om "allmänheten" ska tillåtas "rätta till" det de uppfattar som "brister" i lagen får vi lynchjustis och anarki, ungefär som i Somalia. Det vill nog varken du eller jag ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar