Annons

ej fokus – motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej alla glada-jag behöver eran hjälp!! :)

Igår var jag ute och skulle köra lite porträtt motljusbilder i den härliga kvällssolen..detta är ett område som jag inte är expert på så därför bestämde jag mig för att öva lite....
Men jag började bli lite smått galen när autofokusen inte ville fokusera....den höll på fram och tillbaka hela tiden....var knappt att jag fick någon bild pga detta...
Jag kan tänka mig att detta beror på att det kommer in för mycket ljus i kameran?!
Men jag hade placerat solen bakom modellens huvud..så det borde väl inte varit något problem?

Jag tycker heller inte att bilderna (som jag väl fick till) blev speciellt skarpa :/
Kan tyvärr inte lägga upp någon bild här med hänsyn till personerna på bilden...
Jag testade också att ställa in fokusen manuellt- men det blev ännu värre eftersom det är så svårt att se motivet exakt i motljus....

(Jag använde mitt canon 85mm 1,8 om det spelar någon roll..dock har jag inget motljusskydd på...hade det hjälpt isf?)

Sedan passar jag även på att undra en sak till- jag fotar alltid i RAW (endast RAW- ej RAW + jpg)
Men när jag lägger över bilderna i datorn- så bildas det alltid en mapp med RAW-filer och en med JPG..vad beror detta på?!

tack på förhand!!!! :)

Att kameran inte hittar någonting att ställa skärpan på kan mycket väl bero på att ströljus sänker kontrasten i de mörka områdena i ditt huvudmotiv, så att automatiken inte säkert kan identifiera skärpa.

Det vanligaste sättet att komma ifrån problem med skärpeinställningen är att använda bara en enda fokuspunkt och rikta den mot något som ligger i planet där man vill ha skärpa. Man kan också ta till knepet att fokusera på någonting som är precis lika långt bort och låsa skärpan där. Det brukar ofta gå att hitta skärpa med en fokuspunkt när kameran inte klarar att få den på rätt plats med flera.

Att du får fler filer i datorn än du hämtar i kameran måste bero på sättet som du för över filerna. Jag antar att du inte använder filhanteraren, eftersom man i så fall har full kontroll över vad man gör. Så det är ditt program som skapar mapparna och som i så fall också extraherar jpeg-bilderna och placerar dem i den andra mappen. Antagligen finns någon inställning för att få programmet att inte göra så.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar