Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ej fått betalt för bilder som publicerats i tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

sussii

Ny medlem
Hej!

För en tid sedan gjorde jag en deal med ett engelskt tatueringsmagazin att de fick använda mina bilder om mitt namn kom med i tidningen. Jag har alltså inte fått någon annan betalning. Nu har tidningen kommit ut i butik och mitt namn finns inte med. Någon som vet hur det fungerar med lagen där? Kan jag kräva dom på pengar eller hur ska man gå tillväga?

Jag är inte jurist men hade nog tyckt att följande gäller:
1. Har du skriftligt på dealen?
2. I vilket fall: försök finna vad en liknande bildpublicering hade kostat dem att köpa lagligt och skicka sedan ett vänligt mail där du påpekar deras fel, anger vilken summa som är bruklig, och ber dem kommentera hur de tänker kompensera dig (alltså inte att bara skicka en räkning rakt av, den mjuka vägen kan vara snabbare och mer framgångsrik).
3. Beroende på deras svar och om du har skriftligt bevis eller ej, kan du sedan välja. Vägrar de ersätta dig, och du vill ha pröjs, ja då skulle jag höjt tonen i ett nytt mail och påpekat att om de inte betalar sedvanligt arvode kan du tvingas vidta rättsliga åtgärder etc.

Finns säkert gott om medlemmar som har andra förslag men så här hade iaf jag gjort.

Lycka till!

Jag håller helt klart med Johan här! Att köra den mjuka linjen kan nog helt klart löna sig i slutändan, speciellt om du hoppas på vidare samarbete med tidningen ifråga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar