Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EIZO FlexScan S1721SA

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Är det någon kan säga om det här är en skaplig skärm (EIZO FlexScan S1721SA) för bildbehandling ,hittar inga recencioner på nätet ,har va panel ca 4000kr ,dock hög responstid 23ms
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324716
Är tveksam hur hög responstid man ska våga köpa ,klarar den av rörliga skärmsläckare,titta på en del filmer etc.Är främst ute efter en skärm för bildbehandling,men använder ju också datorn till annat,så hur stor nackdel är en lång responstid
Tack på förhand

Tobbe

Tittar du på vad de bästa skärmarna har för responstider så finner du att de nästan alla har över 20ms.
Det verkar nästan som ett kvalitetstecken.

Att bildbehandla och spela spel är inte förenligt med samma skärm om man inte kompromissar genom att ta ner kraven.

/Erik

Hej!

Skärmen du kikar på har så vitt jag känner till en panel som är mycket lik den som sitter i de S1910 ett par andra här i tråden är nöjda med. Det är hur som helst en pva-panel från Samsung.

Hela Eizos S-serie är egentligen tänkta för kontorsbruk och inte i första hand för bildarbete. Men S1910 är en trevlig skärm med helt ok färger och möjligheter till inställningar. Hur S1721 är har jag aldrig kikat på, men jag skulle bli förvånad om den skilde sig på något negativt sätt från S1910.

eon skrev:
Tittar du på vad de bästa skärmarna har för responstider så finner du att de nästan alla har över 20ms.
Det verkar nästan som ett kvalitetstecken.

Att bildbehandla och spela spel är inte förenligt med samma skärm om man inte kompromissar genom att ta ner kraven.

/Erik

Du har en bra poäng där.

Men roligt nog börjar det hända saker även på det här området. Till exempel släppte nyligen Nec den lite udda 20WGX2 som har ips-panel med 6 ms svarstid grå-till-grå. De uppnår detta med overdrive-teknik, något ingen annan (vad jag känner till) provat med en ips-panel. Den har inte lika superfina färger som de allra finaste ips-spanelerna och det finns snabbare tn-paneler. Men den är en ovanligt bra kompromiss och faktiskt en riktigt trevlig skärm. Sedan mumlar Samsung om sin kommande 931C som de påstår ska förena 2 ms svarstid med bra färger. Fan tro't, men det vore ju onekligen kul om de hade rätt ... :)

Sedan är det nog extremt få normala hobbyspelare som i praktiken skulle klara att skilja på skärmar med 4, 8 eller 16 ms svarstid ... :) Svarstidernas betydelse för spelare har tidvis överdrivits ganska kraftigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar