Annons

Eizo EasyPIX startar inte.

Produkter
(logga in för att koppla)
Laddade ner EasyPIX igen med AVG avstängt. Får även detta felmeddelande. Och inte helt ovanligt, Rappakalja som jag inte begriper. Någon annan som vet vad som är fel?

Om man tolkar felmeddelandet bokstavligt är det ju bara att trycka på 'Ingore(ra)' så rullar installationen på i alla fall.
 
Har du tittat vad som startar och inte?
Är det så att ep_eacore.exe saknas och EIZO EasyPix.exe är igång? Har du prövat att starta det förra manuellt i så fall?
 
Har hållit på en stor del av dagen med följande resultat:
Nu går programmet (så vitt jag kan bedöma) på min gamla stationära dator. Jag får en ruta från Eizo EasyPIX Software som säger "Failed to detect applicable monitor". Och detta är riktigt.

Har nu flyttat den installationsfilen från gamla datorn till den nya och installerat programmet.
Programmet har en del som heter Display Area Setting Utility. Detta fungerar. Skärmens yta markeras med stora vinklar i hörnen och det visas en lista med min skärm och serienr mitt på skärmen.
Men när jag klickar på programikonen så händer inget.
UAC står lika på båda skärmarna, båda har Windows 7 pro, men gamla datorn har engelsk version och den nya svensk version.
AVG har ännu en gång bråkat (på nya datorn) med jag har ignorerat varningen och AVG har satt upp programmet på "exeptions list".
Så fortfarande fungerar det inte på rätt dator. Skärmen och kalibratorn är köpt för 2 år sedan och då fungerade allt perfekt, men slutade att fungera vid en ominstallation av datorn. Har kvar original installationsskiva, men det hjälper inte.
 
Har nu en gång fått i gång programmet på min huvuddator och hann, tack och lov, köra en profil innan det började strula igen.
Nu får jag ett nytt felmeddelande: "Current user account does not have the privileges to start Eizo EasyPIX. You must be an administrator." Detta trots att jag startat programmet som administratör.

Totalt så har jag väl fått 10-15 olika felmeddelande. Det verkar inte vara ett jättestabilt program.
Hoppas nu bara att Eizos support svara och hjälper mig om dom kan.
 
Bara en kontroll: Du ÄR medveten om att du INTE automatiskt startar program som administratör bara för att du råkar vara administratör på burkan va?

Nej, det är mycket som övergår mitt förstånd när det gäller datorer.
Programmet går nu som det skall, men vet inte hur länge. Som jag minns när det fungerade en gång i tiden, så skall det starta av sig själv när jag startar datorn.
Men du hade rätt på en punkt. Jag måste stänga av UAC för att det skall fungera. Finns det någon stor nackdel med detta?
 
Nej, det är mycket som övergår mitt förstånd när det gäller datorer.

Jag måste stänga av UAC för att det skall fungera. Finns det någon stor nackdel med detta?

Du måste explicit högerklicka på binären och välja "kör som administratör"

Nackdel.. ptja, elakartade program kan lättare göra dumma saker utan att du märker det. Du kan själv lättare göra misstag i systemet som UAC skulle varnat dig för.
 
Du måste explicit högerklicka på binären och välja "kör som administratör"

Nackdel.. ptja, elakartade program kan lättare göra dumma saker utan att du märker det. Du kan själv lättare göra misstag i systemet som UAC skulle varnat dig för.

Å andra sidan kan ju skadlig kod utnyttja hål som gör att man kan eskalera rättigheterna också. Dessutom finns risken för att användaren klickar ja på i stort sett allt som kommer upp och då har man inte vunnit något med UAC. Sunt förnuft är vare sig med eller utan UAC den enskilt bästa egenskapen ihop med ett uppdaterat system.

Jag har haft två tydliga incidenter med skadlig kod på 15 år och ingen de senaste 9-10 åren (eller vad det kan vara). En gång var det ett makrovirus för Word (97?) som tömde alla filer, men det stoppades med en vanlig virusskanning av en diskett. Det kom alltså aldrig in i min burk, men jag upptäckte att morsans dito var drabbad. Andra gången var det någon av de stora maskarna, som om jag minns rätt spreds med något RPC-hål (W2k). Datorn ifråga var uppkopplad via modem, var inte helt uppdaterad och saknade brandvägg. Både uppdatering och brandvägg var för sig hade stoppat skiten, men där fick jag nöjet att blåsa burken för att få ordning på den så snabbt som möjligt.

Men visst, det är ju lite som motorjournalister som rekommenderar folk att köpa Toyota och sedan åker Alfa. Det vill säga att det är rekommendabelt att ha UAC på, men att jag inte alltid har det. ;)
 
Tack

Tack för all hjälp och intresse.

Nu fungerar Eizo EasyPIX som det skall. Varför vet jag inte riktigt, men UAC måste vara avstängt annars får jag inte igång det. Även AVG har ibland gått in och strulat. Fått många olika felmeddelande, inte bara från AVG. Tror nu att även Spyder 2 express har påverkat. Det programmet är nu borttaget på båda datorerna.
Behöver tyvärr det programmet för min andra bildskärm. När det blir dags för kalibrering så får jag ladda in programmet igen, skapa en ny fil och sedan avinstallera det.
Så här ser det nu ut när jag starta datorn.
 

Bilagor

  • EasyPIX.jpg
    EasyPIX.jpg
    19 KB · Visningar: 139
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.