Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eizo EasyPIX startar inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
När jag köpte skärmen och kalibratorn så fungerade programmet alldeles utmärkt.
Tvingades sedan ladda i Windows 7 pro igen och därefter så startade programmet inte längre.
Eizo kunde inte hjälpa mig. Men efter några veckor så startade programmet (tillfälligt?) så att jag kunde skapa en profil för Skärmen S2433W.
Nu har jag bytt till en SSD i datorn och måste ladda ner programmet igen och det fungerar, men programmet startar inte som vanligt. Har provat med 3 olika versioner av programmet men inget hjälper.

10 -15 minuter efter jag försökt att starta progrmmet så får jag följande meddelande från EasyPIX: Native Core Application is terminated.

Har 2 bildskärmar igång och den andra skärmen är kalibrerad med Spyder 2 express och det fungerar utmärkt. Skall jag verkligen behöva kalibrera Eizo skärmen med Spyder 2 express också?

Någon som kan hjälpa mig?
Har i dagarna "lurat" kompisen att köpa en "dyr" Eizo skärm med EaszPIX. Får han samma problem, så får jag det tufft.
 
Någon som kan hjälpa mig?

Om man googlar på det felmeddelandet du angett så finner man exakt en enda träff på hela internetz... den här tråden.

ALltså tror jag knappast att det är något stort problem, så din kamrat får nog inga större problem med sin utrustning.

Sen var det ju det där med "Laddat hem Windows 7 igen"....
 
Jag har aldrig varit med om något dylikt och det är inte så länge sedan jag installerade om av samma anledning (SSD). Du har inte något säkerhetsprogram som jäklas? De kan ju ibland få "lustiga" idéer.

Förmodligen är det ep_eacore.exe som lägger av. Programmet man ser bör vara det som heter Eizo EasyPIX.exe.

(Däremot får jag stänga av ATI/AMD:s Catalyst Center, annars slutar Esc-tangenten att fungera i allt utom PS CS4 när det senare programmet är igång... "Välkänt" fel som ingen ville fixa.)
 
Sen var det ju det där med "Laddat hem Windows 7 igen"....

Now there's your problem... :D

Fast jag vet inte om det går att ladda ner igen om man köpt via MS onlinebutik? Så fungerar ju en hel del andra nedladdningsbutiker, men hur det står till hos Microsoft vet jag inte.
 
Om man googlar på det felmeddelandet du angett så finner man exakt en enda träff på hela internetz... den här tråden.

ALltså tror jag knappast att det är något stort problem, så din kamrat får nog inga större problem med sin utrustning.

Sen var det ju det där med "Laddat hem Windows 7 igen"....

För mig är det ett stort problem.

Ang Windows 7 så hade jag tidigare ett forum där jag hade fått 2 systemdiskar av Windows.
Ett skäl till att jag installerat windows 7 igen var att bli av med 2 systemdiskar samt att installera en SSD disk för att snabba upp datorn.
Men denna gång så fick jag rådet (från flera håll) att bara ha en disk i datorn för att slippa flera systemdiskar och det har fungerat.

Min kompis köpte sin dator från INET. Efter ett par månader så gick SSD disken sönder. Han fick en ny av INET och laddade in windows 7 igen, med resultat som mitt. Han har nu 2 systemdiskar i datorn.
"Laddat hem" windows 7 är kanske lite slarvigt uttryck. Jag har skivan med licensnyckel om det är det du menar.
 
Jag har aldrig varit med om något dylikt och det är inte så länge sedan jag installerade om av samma anledning (SSD). Du har inte något säkerhetsprogram som jäklas? De kan ju ibland få "lustiga" idéer.

Förmodligen är det ep_eacore.exe som lägger av. Programmet man ser bör vara det som heter Eizo EasyPIX.exe.

(Däremot får jag stänga av ATI/AMD:s Catalyst Center, annars slutar Esc-tangenten att fungera i allt utom PS CS4 när det senare programmet är igång... "Välkänt" fel som ingen ville fixa.)

Kan vara så. AVG har några ggr varnat för virus i nerladdningen av EasyPIX och tagit bort "viruset". Men jag får inte heller igång den gamla versionen som jag har på den skiva som följde med kalibratorn och där borde inte finnas något virus.
 
Laddade ner EasyPIX igen med AVG avstängt. Får även detta felmeddelande. Och inte helt ovanligt, Rappakalja som jag inte begriper. Någon annan som vet vad som är fel?
 

Bilagor

  • Fel-på-EasyPIX.jpg
    Fel-på-EasyPIX.jpg
    55.7 KB · Visningar: 442
Laddade ner EasyPIX igen med AVG avstängt. Får även detta felmeddelande. Och inte helt ovanligt, Rappakalja som jag inte begriper. Någon annan som vet vad som är fel?

Programmet är uppenbarligen inte kompatibelt med UAC. Vanliga användare får inte skriva dit i registret.

Kör programmet som administratör istället.
 
Det kan tyda på att att programmet inte får in ep_eacore.exe så att det startas vid start av datorn. Den programfilen startas nämligen därifrån i registret, kan jag konstatera genom att titta i msconfig. Har du prövat att köra installationen som administratör? Det skulle kanske kunna vara UAC som jävlas med dig om det ser ut sådär.

(EIZO EasyPIX.exe startas däremot från Autostart i Startmenyn.)

Edit: Hehe, bolltvåa...
 
Stäng av UAC helt då.

Det där betyder dock att mjukvaran är buggig och inte är skriven för att vara kompatibel med varesig Vista/Win7/Win8

Sista versionen av programmet skall klara Vista, 7 och 8 med 32 och 64 bitar.
Ursäkta en okunnig med vad är UAC och hur gör jag det?
 
Provade att ladda ner programmet till min gamla stationära dator också, med Windows 7 Pro men bara med 32 bitar. Fungerar direkt, förutom att programmet naturligtvis inte hittar en godkänd "bildskärm". SUUCK.
 
Programmet lade av även på min gamla dator efter att AVG tagit bort ett virus ur programmet.

Har laddat ner programmet med skivan som följde med och från Eizo:s "svenska" hem hemsida och från den amerikanska hemsidan (i olika versioner) till båda mina datorer och inget hjälper.
Dessutom med och utan UAC.
 
Programmet lade av även på min gamla dator efter att AVG tagit bort ett virus ur programmet.

Det finns inget "virus" i det programmet. Det är en false positive. Gissningsvis så krypterar de en del av koden för att skydda sina algoritmer, och det är det som AVG nyper på.

(Att jag sen personligen inte tar i AVG med tång är en helt annan fråga)
 
Det finns inget "virus" i det programmet. Det är en false positive. Gissningsvis så krypterar de en del av koden för att skydda sina algoritmer, och det är det som AVG nyper på.

(Att jag sen personligen inte tar i AVG med tång är en helt annan fråga)

Jag trodde nog faktiskt det också.
Hoppas nu bara att jag inte måste köpa ett nytt virusprogram också för att få EasyPIX att fungera.
 
Jag trodde nog faktiskt det också.
Hoppas nu bara att jag inte måste köpa ett nytt virusprogram också för att få EasyPIX att fungera.

Du bör överge AVG av andra anledningar än just detta. Men du skall kunna ställa in så att AVG struntar i just den filen. Hur vet jag dock inte.
 
Du bör överge AVG av andra anledningar än just detta. Men du skall kunna ställa in så att AVG struntar i just den filen. Hur vet jag dock inte.

Faktum är att AVG har frågat om jag skall rensa från virus eller ignorera. Om jag inget gör så rensar AVG själv, men jag har även ignorerat, men EasyPIX startar ändå inte.

Visst förstår jag att AVG (free) inte är lika kraftfullt som ex v Norton. Men jag (och även andra som jag känner och som använder AVG) har haft några problem med virus. D v s vi upplever att det fungerar och då lägger man ingen energi på att byta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.