Annons

Eizo 2461W eller NEC SpectraView 2690

Produkter
(logga in för att koppla)

tozz

Avslutat medlemskap
Då har det blivit dags att införskaffa en ny skärm och det känns som jag lyckats komma ner till två kandidater.

Eizo's FlexScan SX2461W (http://www.eizo.com/products/lcd/sx2461w/index.asp) och Nec's SpectraView 2690 (http://www.nec-display-solutions.se.../Current/SV-2690/SV-2690/index,group=all.html)

De två stora skillnaderna är priset och att NEC är 26" vs Eizo's 24".

Vad säger den kritiska skaran på FS? Är Eizon nära NEC i prestandad eller är det stor skillnad? Jag var på Scandinavian Photo i Stockholm och kollade på NEC men det var fel profil laddad så den såg riktigt risig ut.
Finns det någon butik som demoar Eizos skärmar i Stockholmsområdet?
 
Jag kan tyvärr bara ge min högst subjektiva syn på det här. Jag är otroligt nöjd med min Eizo 2461 och skulle rekommendera den vilken dag som helst.
 
Jag kan tyvärr bara ge min högst subjektiva syn på det här. Jag är otroligt nöjd med min Eizo 2461 och skulle rekommendera den vilken dag som helst.
Vad använder du skärmen för? Om du nu använder den för mer än Foto dvs :)

Känns betraktningsvinklarna bra på den?
 
Jag använder den mestadels för bildbehandling och kontorsarbete och till det funkar den utmärkt.

Jag har inte upplevt vare sig förändring i ljusstyrka eller färg i rimliga betraktningsvinklar, i e om man håller sig framför skärmen ;)
 
Jag använder den mestadels för bildbehandling och kontorsarbete och till det funkar den utmärkt.

Jag har inte upplevt vare sig förändring i ljusstyrka eller färg i rimliga betraktningsvinklar, i e om man håller sig framför skärmen ;)
Hmm, jag som brukar sitta bakom, där är ju skön varmluft ;)

Ja dessa val...

Hade ju varit fint om någon som hade använt båda kunde uttala sig, men det verkar sämre med att hitta någon sådan person :p
Stefan Ohlsson, var är du!?
 
Då har det blivit dags att införskaffa en ny skärm och det känns som jag lyckats komma ner till två kandidater.

Eizo's FlexScan SX2461W (http://www.eizo.com/products/lcd/sx2461w/index.asp) och Nec's SpectraView 2690 (http://www.nec-display-solutions.se.../Current/SV-2690/SV-2690/index,group=all.html)

De två stora skillnaderna är priset och att NEC är 26" vs Eizo's 24".

Vad säger den kritiska skaran på FS? Är Eizon nära NEC i prestandad eller är det stor skillnad? Jag var på Scandinavian Photo i Stockholm och kollade på NEC men det var fel profil laddad så den såg riktigt risig ut.
Finns det någon butik som demoar Eizos skärmar i Stockholmsområdet?

Hej!

Det finns en skillnad i tekniken mellan de här två som inte syns så tydligt i specifikationerna: Eizo-skärmen har en pva-panel, Nec-skärmen en ips-panel. Det innebär det att du med Eizo-skärmen kan se en liten förändring i kontrast beroende på betraktningsvinkeln, det är som om bilden bleknar en liten aning när du inte ser rakt på skärmytan. Detta slipper du med Nec-skärmen. Rent praktiskt är det här ingen stor sak, du vänjer dig snabbt vid fenomenet. Men det är en skillnad du kan se om du ställer skärmarna bredvid varandra.

Jag har själv inte mätt och testat 2461W, men däremot dess 22-tums lillasyskon som är en riktigt fin skärm och det är ett rimligt antagande att 22- och 24-tummarna i samma serie är likartade i egenskaperna. Nec 2690 är en härlig skärm som funnits i ett par år och jag vet att det finns många här på Fotosidan som har den skärmen och gillar den.

Kort sagt: du väljer mellan två mycket bra skärmar. Bägge har bra möjligheter till kalibrering, du kan till exempel ställa vittemperatur och gamma så som du vill ha dem.

Scandinavian Photo brukar ha Eizo-skärmar, och även YFO, fast ofta är de dyrare yrkesskärmarna i deras CG-serie som visas upp.
 
Skillnaden på panelerna är jag medveten om, är det fortfarande så att de nya PVA-panelerna ger märkbar färgskiftning alltså?

NEC skickar med speciell mjukvara för kalibrering, jag förmodar att Eizo gör detsamma? Kommer att kalibrera med en Eye-One 2.

YFO säljer bara ColorEdge vill jag minnas, inga Eizo iheller... äsch, jag kanske överanalyserar. Båda är som sagt bra skärmar, dock lutar det åt NEC för 26" vs 24".
 
Skillnaden på panelerna är jag medveten om, är det fortfarande så att de nya PVA-panelerna ger märkbar färgskiftning alltså?

NEC skickar med speciell mjukvara för kalibrering, jag förmodar att Eizo gör detsamma? Kommer att kalibrera med en Eye-One 2.

YFO säljer bara ColorEdge vill jag minnas, inga Eizo iheller... äsch, jag kanske överanalyserar. Båda är som sagt bra skärmar, dock lutar det åt NEC för 26" vs 24".

Märkbar är den, men enligt min uppfattning inget som stör så mycket. Det är ju inte som med tn-paneler där själva färgerna och färgtemperaturen ändras ganska drastiskt med vinkeln.

Nu när du nämnde program för kalibrering så insåg jag att du kikar på den professionella Nec Spectraview 2690, inte den vanliga 2690WUXi utan hårdvarukalibrering som jag tänkte på -- skall du kika på en jämförbar Eizo-skärm med kalibrering så är det inte SX2461W utan i så fall deras CG241W.
 
Märkbar är den, men enligt min uppfattning inget som stör så mycket. Det är ju inte som med tn-paneler där själva färgerna och färgtemperaturen ändras ganska drastiskt med vinkeln.

Nu när du nämnde program för kalibrering så insåg jag att du kikar på den professionella Nec Spectraview 2690, inte den vanliga 2690WUXi utan hårdvarukalibrering som jag tänkte på -- skall du kika på en jämförbar Eizo-skärm med kalibrering så är det inte SX2461W utan i så fall deras CG241W.
Så du tycker inte att 2461W är jämförbar med SpectraView 2690 i färgprestandad? (Baserat på din erfarenhet av den mindre modellen då så klart).
I så fall blir det NEC, CG241W kostar förvisso lika mycket men då föredrar jag de 26" hos NEC och den extra DVI-porten :)
 
Så du tycker inte att 2461W är jämförbar med SpectraView 2690 i färgprestandad? (Baserat på din erfarenhet av den mindre modellen då så klart).
I så fall blir det NEC, CG241W kostar förvisso lika mycket men då föredrar jag de 26" hos NEC och den extra DVI-porten :)

När du väl kalibrerat skärmarna ser du inte så stora skillnader, men de finns där.

Det du får när du köper en Nec Spectraview eller en CG-skärm från Eizo är vissa andra saker, de viktigaste är nog:

a) Skärmarna klarar automatiserad kalibrering, dvs det vi brukar kalla hårdvarukalibrering. Du kör en programvara som med hjälp av en kalibrator (som din EyeOne) ställer in skärmen efter de ingångsvärden du anger (ljusstyrka, vittemperatur, gamma).

b) du får med en licens för programvaran som används i kalibreringen ovan

c) många av Spectraview- eller CG-modellerna bygger i grunden på samma teknik som "vanliga" skärmar (t.ex. bygger Nec Multisync 2690WUXi och Nec Spectraview 2690 på samma panelmodell, samma belysning och samma elektronik), men när du köper en Spectraview- eller CG-variant har varje enskild skärm mätts upp (mot gissningsvis högre krav) och fabrikskalibrerats med mycket hög precision. Varje enskilt exemplar är alltså kalibrerat var och en för sig, inte batchvis som med vanliga skärmar.

d) du får ofta en mer omfattande garanti om något mot allt förmodan skulle gå snett.

Det är mest det jag syftar på med att det är lite olika typer av skärmar du jämför. Färgprestandan kan sedan vara ganska lika, det du betalar extra för med Spectraview-skärmen är mer att du får en skärm som klarat en ohyggligt mycket hårdare kontroll i fabriken, och att du sedan kan kalibrera den enklare och med större precision (hådvarukalibrering kontra manuell kalibrering).
 
Vilken miss...
Köpte SpectraView 2690 och kommer hem glad som bara den.
Sätter på skärmen och bam, övre högra hörnet har en backlightbleed som är _betydligt_ mer markant än jag har haft på bildskärmar som kostat mindre än hälften.
Ironiskt att man får ett "intyg" om att skärmen uppfyller SpectraView kraven, jag förmodar att dessa inte inkluderar jämn belysning.
Nu blir det väl säkert klydd med retur också :(
 
Vilken miss...
Köpte SpectraView 2690 och kommer hem glad som bara den.
Sätter på skärmen och bam, övre högra hörnet har en backlightbleed som är _betydligt_ mer markant än jag har haft på bildskärmar som kostat mindre än hälften.
Ironiskt att man får ett "intyg" om att skärmen uppfyller SpectraView kraven, jag förmodar att dessa inte inkluderar jämn belysning.
Nu blir det väl säkert klydd med retur också :(

Små ljusläckage från bakgrundsbelysningen är något man ofta ser hos billiga skärmar, då på grund av brister i monteringen. Påtagliga och kraftiga ljusläckage, i synnerhet hos mer påkostade skärmar däremot är väldigt ofta resultat av transportskador.

Jag har kört flera exemplar av 2690 och aldrig noterat några märkbara ljusläckage så jag skulle nog misstänka att du haft otur med ett skadat exemplar.
 
Små ljusläckage från bakgrundsbelysningen är något man ofta ser hos billiga skärmar, då på grund av brister i monteringen. Påtagliga och kraftiga ljusläckage, i synnerhet hos mer påkostade skärmar däremot är väldigt ofta resultat av transportskador.

Jag har kört flera exemplar av 2690 och aldrig noterat några märkbara ljusläckage så jag skulle nog misstänka att du haft otur med ett skadat exemplar.
Min vanliga tur helt enkelt.

Ska ner till Scandinavian Photo imorgon och se ifall de tar emot den som retur och betalar tillbaka pengarna.
 
Ska du inte försöka byta mot en annan 2690 då? Det är en suverän skärm.

/afe (som nöjde sig med en Eizo S2431W)
 
Ska du inte försöka byta mot en annan 2690 då? Det är en suverän skärm.

/afe (som nöjde sig med en Eizo S2431W)
Mja, det är ju inte så att dom har den i lager och just nu känner jag mig bara rätt matt över hela affären. Trodde verkligen man skulle slippa budgetproblemen när man köpte semi-proffs, men tydligen inte.
 
Mja, det är ju inte så att dom har den i lager och just nu känner jag mig bara rätt matt över hela affären. Trodde verkligen man skulle slippa budgetproblemen när man köpte semi-proffs, men tydligen inte.

Du har köpt en tvättäkta proffsskärm. Att det sedan är fel på det exemplaret är oerhört trist och nedslående, men har inte med modellen att göra. Den typen av fel kan du råka ut för oavsett vilken skärm du köper. Skärmen kan ha gått i golvet under transport, sånt skadar skärmar oavsett märke och modell ...

(Men hade det hänt med en billig budgetskärm hade man ryckt på axlarna och suckat över att man borde kostat på sig en dyrare ... ;)
 
Du har köpt en tvättäkta proffsskärm. Att det sedan är fel på det exemplaret är oerhört trist och nedslående, men har inte med modellen att göra. Den typen av fel kan du råka ut för oavsett vilken skärm du köper. Skärmen kan ha gått i golvet under transport, sånt skadar skärmar oavsett märke och modell ...

(Men hade det hänt med en billig budgetskärm hade man ryckt på axlarna och suckat över att man borde kostat på sig en dyrare ... ;)
Jo jag vet, det är bara de initiella gråa molnen som är så svåra att se förbi. Återkommer med resultat imorgon, kanske kan NEC köra ut en ny skärm och ta den gamla lite smidigt.
 
Eizo och Nec verkar vara fina skärmar men är det någon som har erfarenhet av Lacie 324? Den lär ha samma panel som Eizo cg241w, kan hårdvarukalibreras samt kosta under 10000 pix
 
Eizo och Nec verkar vara fina skärmar men är det någon som har erfarenhet av Lacie 324? Den lär ha samma panel som Eizo cg241w, kan hårdvarukalibreras samt kosta under 10000 pix

Flera av Lacies skärmar i 3-serien (och äldre modeller) är faktiskt Nec-skärmar (olika Spectraview) med Lacie-logotyp på plus Lacies programvara för kalibrering och Lacies garantier och servicevillkor. Till exempel är Lacie 321 en Spectraview 2190 bortsett från loggan (och den "Lacie-blå" färgen på ramen plus att den hade Lacies programvara istället för den som Nec skickar med sina skärmar. Samma gäller Lacie 526 som är en sådan Spectraview 2690 som trådskaparen hade sådan otur med.

Hur det är med Lacies nyare skärmar i 7-serien vet jag inte riktigt, men deras 730 är misstänkt lik en Samsung XL30 som så vitt jag vet är den enda 30-tummaren med diodbelysning.

Så överlag är Lacie-skärmar ofta jättebra köp, märkligt nog har man ofta kunnat köpa deras skärmar något billigare än om man köpt samma fina skärm direkt från till exempel Nec, i synnerhet som Lacie ofta haft bra erbjudanden med skärm + kalibrator.

Lacie 324 är så vitt jag vet inte en Nec-skärm, Lacie som inte har någon egen skärmtillverkning köper den uppenbarligen från någon tillverkare, men jag vet inte vilken. Jag har hittills aldrig haft möjlighet att testa en Lacie 324 (mäta den), men skulle vara mycket förvånad om Lacie skulle riskera sitt varumärke med något annat än en bra skärm, de har av goda skäl ett gott namn i bildskärmsvärlden.

Det är inte osannolikt att den har samma fina panel som Eizo CG241 -- den pva-panelen (tillverkas av Samsung) används så vitt jag vet också av Dell och HP, plus möjligen Samsung själva. Och då tydligen Lacie 324 som du säger.

Men med stor sannolikhet är Lacie 324 en mycket bra skärm :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.