Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ehh.. va nu då? (20D)

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Nu är jag lite lost.

Min 20D vill helt plötsligt tokunderexponera på AV och TV-lägena.

i M-läge visar den att 1/15, 2,8 på 200 är rätt exponering. Men i AV-läget visar den istället att 1/60, på 2,8 på samma ISO (200). Den hymmlar inte med att det kommer bli underexponerat, mätaren står i botten, dvs på två steg underexponering. Och bilden blir bedrövlig så klart.

Det här måste ju vara en inställning som jag missat. Jag har inte gjort någon exponeringskompensation. Jag har ingen blixt på, den inbyggda är inte uppe och vill inte heller komma upp när jag tar bilden. Ändrar jag ISO-instälnningarna kompenserar kameran slutartiden efter det, men med samma underexponering.

Allt funkade fins fint sist jag använde kameran. Har senaste firmwaren.

Vad kan nu ha hänt..?

/Jens

jensohlsson skrev:
i M-läge visar den att 1/15, 2,8 på 200 är rätt exponering. Men i AV-läget visar den istället att 1/60, på 2,8 på samma ISO (200). Den hymmlar inte med att det kommer bli underexponerat, mätaren står i botten, dvs på två steg underexponering. Och bilden blir bedrövlig så klart.

Det låter absolut som att du ställt in minus två stegs exponeringskompensation - annars skulle mätaren var i mitten i automatikläget.

Efter lite detektivarbete har jag kommit fram till att det (förmodligen) är något med AEB-funktionen. Alltså den som tar tre bilder med olika exponering.

Den är avständ. Men den gröna pilen (som blir tre närman aktiverar funktionen) står inte under 0, utan under -2. Utifrån det kan man sedan aktivera AEB, som dår hamnar på -4, -2 och 0. (Om man drar ut exponeringsskillnaderna mellan de tre bilderna maximalt.

Det har flyttat sig två steg allltså.

Vad jag kan se har jag inte ställt exponeringskomensationen på något alls. Den står på noll. Den ska ju visa ett "+/-"-tecken när den är aktiverad, och det gör den inte. Finns det någon annan stans där man kan ställa det..?

Jag har i och för sig kört med - två steg på blixten (en Metz 54 mz 3) tidigare, kan det ha påverkat kameranns inställningar..? (Långskott, jag vet)

/Jens

Du HAR ställt in kameran på -2 stegs exponeringskompensation. Därför har också AEB skalan flyttat sig två steg.

Det är bara vid blixtexponeringskompenasation som du ser en sympol i sökare och dispay, Inte vid vanblig exponeringskompensation. Så dina blixtinställningar har inte med saken att göra.

Ok, jag litar på dig. Jag hoppas verkligen att det är så enkelt också. För det verkar helt logiskt, utifrån de problem jag har och det kostar inget att rätta till.

Det finns en knapp vid det övre inmatningshjulet vid avtryckaren som man kan ställa in det på. Det har jag provat, där kan jag inte se att jag ställt in -2 steg.

Var ändrar jag det annars..?

/Jens

Beroende på hur kameran är inställd så ändrar du aningen genom att vrida på det bakre ratten efter att ha tryckt ner avtryckaren halvvägs eller så håller du inne fokusvalsknappen och vrider inmatningsratten vi avtryckaren.

Ta da! Det är löst!

Tack så mycket.

Jag hade ställt om så att jag väljer AF-punkt med det bakre hjulet, vilket gjorde att jag först fick ställa tillbaka det, innan jag kunde ändra exponeringskompensationen. Men nu funkar det finfint igen. Perfekt!

/Jens

Om du väljer att ha "strömvredet" i första läget - så går det väl inte att ha exponeringskompensation påslaget - eller?

Fotosidan är fantastisk, man få hjälp direkt. Ett problem tar sällan lång tid att lösa.

Tänk om det vore lika lätt att få hjälp med biljäveln...

/Jens

Om du har lagt fokuseringspunktsvalet på bakre hjulet (vilket är mest snabbjobbat) så har du exponeringskompensationen på fokusvalsknappen istället.

jensohlsson skrev:

Tänk om det vore lika lätt att få hjälp med biljäveln...

Finns sådana sajter också.

/magnus (som snart ska köra sin röda fara på sin sista resa till skroten i Skåne. Blir inte samma sak att köra hem igen i en ny bil)

Jo, men de sajterna (typ lagabilen.nu) är mycket slöare än fotosidan. Här tar det 5-10 minuter innan man får svar, bilsajten har jag fortfarande inte fått något svar på, trots att jag ställde en fråga igår... Är det någon som är bilkunnig ligger min fråga i "Fritt Forum" här på FS, så behöver vi inte ta bildiskussionerna här i Canon Digitalt.

/Jens

Jag kan ändå inte bidr något när det gäller service av bilar - det sköter pappa.... Jag bara kör och läser allt om nya bilar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar