Annons

Egna tester av kurvor och inställningar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Nikon Capture

Warm skrev:
Jag blir galen, har försökt logga in på Nikons support sida nu 100ggr.
Det funkar bara inte, ja har fått regestreringsbevis och allt som email, men det går inte att logga in.
Jag vill få tag på Nikon Capture, ingen som har demo filen uppe på någon sida?
Eller vet en sida som har den, utan inloggning?

Tacksam för svar

Du kanske kör XP och har en uppdaterad maskin? Har för mig att den kräver att cookies accepteras.
Kolla i Internet Explorers statuslist (längst ned) efter en liten röd symbol med ett vitt streck över. Dubbelklicka på den och konfigurera din dator att acceptera cookies från Nikon.se eller vad det nu kan vara för domän.
MVH /Micke
 
Tack för svaret Mikael. Men det finns inte en liten röd symbol på nikon.se, jag har till och med ingen begränsning alls för cookies. Men tack ändå.
 
Jag har också råkat ut för att Nikon inloggning krånglat ibland.

För min del har det räckt med att gå tiil Internet-alternativ och "Ta bort cookies", "Ta bort filer och Ta bort allt offlneinnehåll" och "Rensa tidigare" så har det fungerat igen.

Nikon har för övrigt kommit med en uppdatering till Capture. Versionnummer 4.1.3.
 
Uppdateringen innehöll inte direkt några nyheter för oss D70-ägare. Mest lite uppdateringar för Coolpix-kameror och en liten liten bugg som är fixad. Inget att installera direkt.
 
Hur många av er kör oldskool's optima kurva. Enligt många ska detta vara en av de bästa "allround"-kurvor som finns. Ni kan hitta den här:
http://www.pbase.com/oldskoo1/digital_agfa_optima

Sen skulle jag vilja veta vilken mätning ni använder. Själv har jag haft den på matrix-mätning hela tiden men är det verkligen så fantastiskt? Kanske vore bättre att ha full kontroll och köra spot-mätning/centrumvägd
 
Tja, jag kör numera med en fujifims kurva jag hittade på den sidan. tycker den funkar bra...
Digital_Fuji_Superia_Reala.ntc
 
Custom curves VS Photoshop..

Hej!

Detta kannske verkar dumt att fråga men blir kompensationen lika med custom curves i kameran som att göra det i efterhand med photoshop?

Om inte vad är skillnaden?

/ Andreas
 
Om du tittar igenom tråden och några andra kurv-trådar här på forumet så beskrivs det detaljerat men i stort så är det väldigt stor skillnad att lägga på det i efterhand. När du lägger på den i Capture/Photoshop så läggs den bara på den befintliga kurvan. Dessutom kan du aldrig få tillbaka information som gått förlorad vid exponeringen om du exempelvid valt en felaktig kurva.

Det finns ett program som heter Curve Surgery som kan plocka bort kurvan från bilden och sedan lägga på en valfri i efterhand men det programmet har jag själv ingen erfarenhet av.

Summa summarum: Lägg alltid in rätt kurva i kameran när du plåtar om du inte vill förlita dig på ett tredjepartsprogram.
Det enda man saknar är att kunna lägga in flera "custom curves" i D70 samtidigt och välja mellan dessa men i dagsläget är det tyvärr inte möjligt. Många har efterfrågat denna funktion.
 
Lionheart skrev:
Om du tittar igenom tråden och några andra kurv-trådar här på forumet så beskrivs det detaljerat men i stort så är det väldigt stor skillnad att lägga på det i efterhand. När du lägger på den i Capture/Photoshop så läggs den bara på den befintliga kurvan. Dessutom kan du aldrig få tillbaka information som gått förlorad vid exponeringen om du exempelvid valt en felaktig kurva.

Det finns ett program som heter Curve Surgery som kan plocka bort kurvan från bilden och sedan lägga på en valfri i efterhand men det programmet har jag själv ingen erfarenhet av.

Summa summarum: Lägg alltid in rätt kurva i kameran när du plåtar om du inte vill förlita dig på ett tredjepartsprogram.
Det enda man saknar är att kunna lägga in flera "custom curves" i D70 samtidigt och välja mellan dessa men i dagsläget är det tyvärr inte möjligt. Många har efterfrågat denna funktion.

Att lägga in kurvan i kameran påverkar endast jpg bilder.
Om man använder RAW formatet så har det ingen betydelse om man lägger in kurvan i kameran eller gör det i efterhand.
Varför man vill fota i jpg kan jag dock inte förstå efter att ha lärt mig hur Nikon Capture fugerar.
 
Lucky skrev:
Att lägga in kurvan i kameran påverkar endast jpg bilder.
Om man använder RAW formatet så har det ingen betydelse om man lägger in kurvan i kameran eller gör det i efterhand.
Varför man vill fota i jpg kan jag dock inte förstå efter att ha lärt mig hur Nikon Capture fugerar.

Det vet i tusan om det stämmer. Jag har hört av flera "experter" både här och på dpreview att så inte är fallet. Oavsett RAW eller JPG så påverkas bilden med en anpassad kurva. Men dom kan givetvis ha fel.
 
Lionheart skrev:
Det vet i tusan om det stämmer. Jag har hört av flera "experter" både här och på dpreview att så inte är fallet. Oavsett RAW eller JPG så påverkas bilden med en anpassad kurva. Men dom kan givetvis ha fel.

Jag skulle vilja påstå att oavsett vilken "kurva" du applicerar så kommer RAW-bilden att vara oförändrad. Däremot kommer den att se annorlunda ut i t.ex. Nikon Capture eftersom den väljer den kurva som var vald i kameran vid fototillfället som default.

Om du plåtar i JPG så appliceras ju kurvan innan den spars ned på CF-kortet, och där kan du inte ångra dig i efterhand (annat än med p-shop då).

Jag körde en fotogenetics kurva i min D100 eftersom jag oftast plåtade i JPG och uppnådde på det sättet önskemålet om att få färdigare bilder ur kameran. Tar ju sån rackarns tid att hålla på o labba med RAW filer annars :)
MVH
/Micke
 
Lionheart skrev:
Det vet i tusan om det stämmer. Jag har hört av flera "experter" både här och på dpreview att så inte är fallet. Oavsett RAW eller JPG så påverkas bilden med en anpassad kurva. Men dom kan givetvis ha fel.

Då tycker jag att de experterna ska läsa på lite :)
Så är det helt enkelt inte.
Det är precis som han ovanför skriver (kan inte se det inlägget nu :). Om du fotar jpg (gud fjörbjude mig) så kommer alla kamerans inställningar att påverka bilden direkt (i bilddatat).
Fotar du däremot med Nef (RAW) så sparas kamerans inställningar som en extra del i filen och bilddatat förblir oförändrat. När man sen öppnar bilden i Nikon Capture eller liknande så läser programvaran inställningarna och applicerar dem. Då kan man i efterhand ändra de inställningarna utan att förstöra bilden.
Det innebär att kameran inte gör någon proccessning av bilden utan det överlämnas till datorn och det program man använder.

mvh
Victor
 
Hur byter jag då ut en kurva som jag använt i kameran i efterhand?
Måste man använda ett tredjepartsprogram? Varför finns inte den funktionen i Capture 4?
 
Lionheart skrev:
Hur byter jag då ut en kurva som jag använt i kameran i efterhand?
Måste man använda ett tredjepartsprogram? Varför finns inte den funktionen i Capture 4?

För att använda förgjorda kurvor i Nikon Capture så går du helt enklet till curves toolet, klickar på "pilen" längst upp till höger och väljer load.

Det nolställer de inställningarna du tidigare gjort i curves så gör detta det första du gör.

Hoppas det hjälper dig...
 
Det motsäger helt och hållet vad jag fått lära mig tidigare. Men men, så är det väl. =)

Men om jag laddar en custom kurva i kameran exempelvis Fotogenetics EV3 och sedan vill byta ut den mot exempelvis Oldshool's Agfa Optima kurva i efterhand. Gör jag på samma vis då?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.