Annons

Egna tester av kurvor och inställningar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
NC vs CS

Har driblat runt med NC ett par veckor nu och tycker inte att det är värt besväret/pengarna. Har man CS sedan tidigare så tycker jag att det funkar bättre på många sätt.

Det största problemet jag har med NC är att det "drainar" minne. Har 512MB internt på datorn vilket räcker hyggligt till CS men NC blir farligt slött efter att man öppnat ett par bilder. Det ser ut som att den förbrukar massor av kapacitet men inte frigör någon.

Det dåliga med CS är vit-balans inställningen som bara kan göras i några steg - inte med en steglös slide som i NC. Någon skrev dock tidigare i denna thread att det går att justera vitbalansen redan in NV -> hittade inte den funktionen :(

Någon på DPreviews forum had gjort tester och tyckte att NC gjorde ett lite bättre jobb på att konvertera NEF till jpg. Enligt testbilderna måste jag nog hålla med.
 
FredrikB skrev:
Jo, men vitbalansen kan man ju fixa i Nikon View också. På vilket sätt är NC bättre än NV?

*undrar*

Du har möjlighet att ändra allt som kameran petar med när den bearbetar rådatat, dvs alla inställningar vad gäller Hue, Contrast, Tone, Exposure, Whitebalance, Colourspace etc etc...

Om man hade möjligheter att rotera bilder med manuellt inställda värden i NC kunde jag nog kasta PS... Eller... Nej förresten...
Nikon Capture är kassare på att plocka fram information ur NEFarna är vad både Photoshop CS och Capture1 är...
Skall komplettera med utsnitt ur en bild senare skall ni få se....
MVH /Micke
 
Nu har jag också fastnat för Fotogenics White Wedding kurva. Den ger mycket skarpare och framförallt ljusare intryck. Jag körde OldShool's MTB och MTC men jag tyckte även dom var lite för mörka och hade en tendens att ta underexponerade bilder framförallt inomhus utan blixt och även utomhus i starkt solljus där skuggorna är många.

Vad har alla ni D70 ägare kommit fram till? Orkar ni hålla på att byta kurvor eller kör ni en och samma? Jag vill hålla mig till en kurva och tycker White Wedding passar utmärkt till detta. Jag är bara lite orolig för hur det blir med blixtljuset med min SB800. Ska man kanske blixtkompensera lite neråt så det inte blir överexponerat. Det är ju trots allt en kurva med +0,5 EV.
 
Jag har inte gjort några ingående tester, dvs jag har inte haft riktigt med tid att prova och bilda mig en uppfattning, men jag undrar hur vet man vad för kurva som ligger i kameran kan man se det när capture är uppkopplat?


/Mats (som rustar för midsommar.... :p )
 
Jag tillhör den grupp som menar att kurvorna (WW, provia, osv) gör bilderna alldeles för ljusa. I de flesta fall blir bilderna perfekta om kontrasten ställs till "normal". Det finns helt enkelt mer djup i en bild med normal kontrast, än en med specialdesignad kontrastkurva. Så de egna kurvorna åkte ut lika fort som de kom in...

//
 
Nu har jag kört Fotogenetics EV3 kurva i några veckor och det är den absolut bästa jag kan hitta. Den gör samma sak som White Wedding fast den lägger bara till +0,3 istället för 0,5 som i min mening är för ljus.

Jag har därefter ställt skärpa till normal. Hade den på +1 ett tag men jag tyckte det blev lite glorior runt människor här och var.

Färgläget kör jag i sRBG III. Lite varmare ton som passar mig alldeles utmärkt. Möjligtvis ställer jag den till I:an vid porträttfotografering annars fungerar III:an bra till det mesta.
 
Kurvor tillsammans med NEF

Hej

Har som många andra upptäckt att D70 underexponerar en aning. Hittade denna eminenta tråd och har de senaste dagarna laborerat fram och tillbaka.

En grej är jag dock inte riktigt med på.....
Är det någon mening att köra med Custom curves i kameran om man fotar NEF ?

Det är väl bara rådatan från sensorn som sparas och då kan man ju lika bra lägga på kurvan i NC efteråt, eller har jag fått allt om bakfoten nu......

Och kanske likadant med .jpg ? Eller applicerar kameran kurvorna innan den jpg-komprimerar (och att det på så sätt blir bättre än i ett bildbehandlingsprogram)

/Anders
 
Re: Kurvor tillsammans med NEF

Anders_Dahl skrev:
En grej är jag dock inte riktigt med på.....
Är det någon mening att köra med Custom curves i kameran om man fotar NEF ?

När jag testat så får jag INTE samma resultat om jag lägger på en kurva efteråt i capture som om jag kör kurvan direkt i kameran. (Gäller både NEF & JPG).
Exakt varför och hur det fungerar vet jag inte, men det blir inte samma resultat. Det bästa resultatet blir det alltid om man kör med kurvan i kameran.

Men som jag sagt tidigare, allra bäst resultat får jag utan någon kurva alls...

//
 
"Bumpar" upp den här tråden. Jag har haft problem med min ISP, så testbilderna har inte kunnat visas på ett tag, som några av Er har undrat över i mail till mig. Nu funkar det igen!

Test av kurvor
 
tja. hittar inte den här infon nån stans...

* jag har laddat en kurva till kameran

* hur ska det vara under optimera bild i kameran ?

Nu har jag:
+2 i bildskärpning
kompensera ton = egen (är det där kurvan ligger?)
mättnad = förstärkt

ska man ha bildskärpning och mättnad på normal eller hur gör man för att kurvan ska komma till sin rätt:)
 
Hej!
Vilken kurva kör du?

Själv kör jag whitewedding med förstärkt mätnad och bildskärpning på 1+. Sedan kör jag alltid en släng med oskarp mask i datorn för att uppnå maximalt resultat.

Har du fler frågor är det bara att fråga.
 
Tjena Henke!

Jag kör också Fotogenetic's EV3 kurva och har gjort det mer eller mindre sedan jag fick kameran. Jag tycker den är ett utmärkt val. White Wedding har en tendens att bränna ut högdagrarna i vissa läge och därför är EV3 kurvan ett bra val eftersom den endast lägger på +0,3 istället för 0,5 som WW gör.
Dom som vet säger ju att det är bättre att underexponera än att överexponera men man vill ju gärna ha en bra bild direkt ur kameran iallafall.

Mina inställningar är:
Bildskärpa +1
Förstärkt mättnad
Adobe RGB färgläge (det bästa om du redigerar bilderna i PS)

Som svar på din fråga så stämmer det att kurvan ligger i "kompensera ton" inställningen. Du kan alltid köra "normalt" genom att välja Normal i den inställningen. Därmed kan du ta två exponeringar med samma motiv och se skillnaden.
 
Jag har råkat ut för en konstig sak. Min D70 döper filerna felaktigt och jag vet inte om det beror på att jag meckat en gång för mycket eller om något fel är fel =)

Kameran döper mina filer till ex. _DSC1660.NEF
istället för som tidigare DSC_1660.NEF

Hoppas att inte det ställer till problem i framtiden för jag har inte lust att döpa om flera hundra filer.
 
Lionheart skrev:
Jag har råkat ut för en konstig sak. Min D70 döper filerna felaktigt och jag vet inte om det beror på att jag meckat en gång för mycket eller om något fel är fel =)

Filerna får andra namn om du använder AdobeRGB jämfört med om man använder vanlig RGB.

//
 
Nikon Capture

Jag blir galen, har försökt logga in på Nikons support sida nu 100ggr.
Det funkar bara inte, ja har fått regestreringsbevis och allt som email, men det går inte att logga in.
Jag vill få tag på Nikon Capture, ingen som har demo filen uppe på någon sida?
Eller vet en sida som har den, utan inloggning?

Tacksam för svar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.