Annons

Egna tester av kurvor och inställningar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)
johanca skrev:
Nikon Capture hittar inte min kamera!!!!

vad gör jag för fel? (dem andra programmen jag har hittar ju kameran...)

Jag har också haft en del problem (ibland) med det. Om man kopplar in USB-sladden, sätter på kameran och sist av allt startar NC så brukar det funka. Ibland får man försöka ett par gånger...
 
johanca skrev:
Är Nikon Capture verkligen värt pengarna om man har photoshop CS?

Photoshop CS har stöd för NEF, så i princip klarar man sig med CS.

Men Capture är otroligt smidigt då man handskas med NEF. Skjuter man mycket NEF så tycker jag helt klart att det är värt det, även om man har CS.

Men som sagt det finns en demo, prova först själv och avgör därefter.

/j
 
Även Photoshop 6 och 7 klarar RAW-filer från D70 om man har Nikon View installerat då denna även installerar en RAW plug-in till Photoshop. Man kan göra samma typ av justeringar som i Nikon View (exponering och vitbalans).
 
Olle:

Hmmm hur får du till det med att öppna NEF filer i photoshop 7 (och jag har NikonWiew) ?
Jag har båda installerat, och pshp vill inte ladda in nef filer...


Snälla nån som har några ideer?
 
Senast ändrad:
Hur är det med det där PTP. Använder ni PTB alltid eller ställer ni om till USB när ni tankar bilder?
Vad jag har sett så dyker kameran upp även om PTP-läget är på.

Osså en sak till =)
Hur gör man så Provia blir default i Nikon Capture?

P.S. Jag tycker white whedding blir för ljus, men jag använder visserligen +0,3 i exponering för tillfället. kan vara det som gör den för ljus.
 
Senast ändrad:
Snällt av dig micke men... den påstår att någon=/några DLL filer saknas... har du oxo haft det probelmet?
 
Snällt av dig micke men... den påstår att någon=/några DLL filer saknas... har du oxo haft det probelmet?

Du ska kopiera in följande filer i C:\Windows\System32 så kommer det att fungera om du kör WinXP.:

StdFilters3PS.dll
NEFLibrary3PS.dll

Har du inte filerna kan jag maila dem till dig.
 
Tyvärr har jag inte de filerna, någon annan kanske har dem och kan maila över dem till dig.

Det verkar som om det är en avinstallation som har tagit bort för många filer.

Ett altenativ kan vara att installera Picture project för att sedan avinstallera det och låta DLL-filerna vara kvar. Efter avinstallationen installerar du Nikon View.

Det kan hjälpa.
 
Hmm mitt "probblem" löste sig själv av det "hemliga tricket som ofta glöms av mig iaf"...
Starta om... :p

Dennis jag föreslår att starta om burken om inte så kan jag skicka dom dll filerna till dig via mail.

Dra iväg ett mail till mig på [email protected]

Det blir nog inte senare förens vid avslutat natt/mörker fotokurs idag, för snart snart ska jag sticka till jobbet.

Mvh Mats
 
Nädu, jag har avinstallerat allt.
Sedan körde jag in nikon view och sedan nikon capture och sedan startade jag om datorn.
När jag startar cs så gnäller den på neflibrary2.dll, när jag lagt in den så gnäller den på asteroid5.dll osv osv.

Jag har neflibrary3.dll. jag har asteroid6.dll.
Så jag fattar inte riktigt vad den sysslar med. Fungerar det verkligen till PS CS?
Jag har gjort det enligt alla konstens regler.
 
Har du haft någon äldre version av Nikonprogramvaran installerad tidigare? Jag har haft problem med att Photoshop letat DLLer från äldre program tidigare och då har det bara hjälpt att ominstallera Photoshop.
 
Jag struntade i det där med Photoshops RAW plugin. Jag kör på Nikon Capture som jag köpte nyligen.

När jag har tagit en bild med ex. mte v_3.1 kurvan och sedan tar in bilden i capture. Var ser jag vilken kurva som är "laddad"?
Om jag lägger på samma kurva i capture så blir det dubbel effekt. Den borde istället låta bli att göra någon förändring eftersom bilden redan är tagen med den kurvan?

Och varför söker Nikon Capture efter filformatet
.ncv när kurvornas filändelse är .ntc?

Sista frågan: Vad tycker ni om Oldshools MTE_v3.1 kurva?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.