Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egna tester av kurvor och inställningar på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikB

Aktiv medlem
Som nybliven D70-ägare har jag kommit en liten bit på väg i utforskandet av alla möjligheter som finns vad gäller inställningar för färgåtergivning, exponering m m.

Jag har gjort ett enkelt test av fyra av de "egna kurvor" ("custom curves") som fått bra omdömen av andra användare på t ex D70-forumet på dpreview.com. Dessutom har jag testat kamerans egna inställningar "normal" och "intensiv" ("vivid") mot samma motiv.

Detta är alltså inte på något sätt ett vetenskapligt test, men det kanske kan ge en "hint" om hur de olika inställningarna fungerar.

Resultatet kan ni se här.
 
Inte för att ja äger en d70, men det var klart intressant måste ja säga, fint test oxå, kommer säkert vara till nytta för många D70 ägare.
 
FredrikB skrev:
Som nybliven D70-ägare har jag kommit en liten bit på väg i utforskandet av alla möjligheter som finns vad gäller inställningar för färgåtergivning, exponering m m.

Jag har gjort ett enkelt test av fyra av de "egna kurvor" ("custom curves") som fått bra omdömen av andra användare på t ex D70-forumet på dpreview.com. Dessutom har jag testat kamerans egna inställningar "normal" och "intensiv" ("vivid") mot samma motiv.

Detta är alltså inte på något sätt ett vetenskapligt test, men det kanske kan ge en "hint" om hur de olika inställningarna fungerar.

Resultatet kan ni se här.

Nybörjar fråga. Hur använder jag mig av kurvorna dvs hur lägger jag in dem i kameran?för dom läggs väll i kamerans inställningar,eller har jag fattat helt fel?
/Tm
 
Lite off topic, men är det forsmans kartingbutik man ser i bakgrunden? Har aldrig sett den i verkligheten =)

/Örjan
 
Provia och white wedding är guld. Jag använder någon av dessa kurvor alltid med min D100. För närvarande har jag Provia. Kurvorna lyfter mellanregistret utan att påverka högdagarna, ger bättre exponerade bilder direkt ur kameran. Default kurvan tenderar att underexponera.

Läs gärna Fotogentics artikel om kurvor, väldigt intressant.

/josef
 
JosefM skrev:
Provia och white wedding är guld. Jag använder någon av dessa kurvor alltid med min D100. För närvarande har jag Provia. Kurvorna lyfter mellanregistret utan att påverka högdagarna, ger bättre exponerade bilder direkt ur kameran. Default kurvan tenderar att underexponera.

Läs gärna Fotogentics artikel om kurvor, väldigt intressant.

/josef

Japp, det är min erfarenhet också. Använder just nu White Wedding, den ger bl a utsökta hudtoner vid porträtt.
 
Nu testar jag också Provia tycker att det verkar lovande.
Lite synd att man bara kan ha en kurva laddad i kameran åt gången.
 
schizo skrev:
Nu testar jag också Provia tycker att det verkar lovande.
Lite synd att man bara kan ha en kurva laddad i kameran åt gången.

Ja, det är trist. Känns surt att behöva köpa Nikon Capture bara för att kunna ladda in kurvorna. Vitbalansering och exponering för NEF-filerna går ju lika bra att göra i Nikon View...
 
schizo skrev:
Nu testar jag också Provia tycker att det verkar lovande.
Lite synd att man bara kan ha en kurva laddad i kameran åt gången.

Lovande är bara förordet, det känns nästan som en helt annan kamera :D, sparar tid också, bilderna behöver inte speciellt mycket efterbehandling.

Ja kan hålla med att det är lite synd, skulle gärna vilja ha både provia och white wedding i kameran. Något som du skall tänka på som Fotogenetic varnar lite för är att kurvorna inte lämpar sig vid höga ISO, om jag inte missminner mig så tror jag att bruset ökar.

Angående Capture, man behöver inte köpa, funkar lika bra med demovarianten. Testa först innan. Fast Capture är ett mycket bra program för NEF, stor skillnad jämfört med Nikon View.
 
JosefM skrev:
Lovande är bara förordet, det känns nästan som en helt annan kamera :D, sparar tid också, bilderna behöver inte speciellt mycket efterbehandling.

Ja kan hålla med att det är lite synd, skulle gärna vilja ha både provia och white wedding i kameran. Något som du skall tänka på som Fotogenetic varnar lite för är att kurvorna inte lämpar sig vid höga ISO, om jag inte missminner mig så tror jag att bruset ökar.

Angående Capture, man behöver inte köpa, funkar lika bra med demovarianten. Testa först innan. Fast Capture är ett mycket bra program för NEF, stor skillnad jämfört med Nikon View.

Men man kan väl inte ladda upp kurvor när demon gått ut efter 30 dagar? Min demo går ut i morgon, tror jag... :p

Såg att technik-direkt.de säljer NC för 139 Euro + frakt. Skulle landa på ca 1500 kr, dvs 500 billigare än t ex Scandinavian Photo. Det känns ändå som rätt mycket pengar, lägger hellre de pengarna på t ex en 50 mm/1,8...
 
FredrikB skrev:
Men man kan väl inte ladda upp kurvor när demon gått ut efter 30 dagar? Min demo går ut i morgon, tror jag... :p

Såg att technik-direkt.de säljer NC för 139 Euro + frakt. Skulle landa på ca 1500 kr, dvs 500 billigare än t ex Scandinavian Photo. Det känns ändå som rätt mycket pengar, lägger hellre de pengarna på t ex en 50 mm/1,8...

Går demon ut så kan du ju alltid installera om hårddisken :D.

Visst är det mycket pengar, men det är väldigt användbart. Jag använder det hela tiden, superbra att lätt kunna fixa vitbalansen efteråt om något skulle gå fel. Jag skulle lagt pengarna på Capture framför 50mm 1.8. Du lär använda capture mer i varje fall, speciellt med NEF.
 
JosefM skrev:
Jag använder det hela tiden, superbra att lätt kunna fixa vitbalansen efteråt om något skulle gå fel. Jag skulle lagt pengarna på Capture framför 50mm 1.8. Du lär använda capture mer i varje fall, speciellt med NEF.

Jo, men vitbalansen kan man ju fixa i Nikon View också. På vilket sätt är NC bättre än NV?

*undrar*
 
FredrikB skrev:
Jo, men vitbalansen kan man ju fixa i Nikon View också. På vilket sätt är NC bättre än NV?

*undrar*

Jag tycker att en bild i Capture ser mycket skarpare ut, jag blir ofta besviken på hur bilden ser ut i Nikon view och sen när jag öppnar i Capture så känner jag en lättnad, "ahhh den var jätteskarp" :). Sen om bilden är densamma det kvittar, om jag inte gillar bilden direkt så slänger jag den direkt. Nu kan jag inte view så där jättebra, men möjligheten att ändra inställningar, EV och vitbalans + batch process, gör Capture suveränt. Lätt att använda också.

Jag har inte testat RAW konverteraren som finns i Nikon view, men är väldigt nöjd med den i Capture, om du söker lite på dpreview.com så är det många som tycker Capture är bättre Nikon view.

Men allt handlar ju i grund och botten om vad man är nöjd med. Känner du dig tillfreds med View så duger det.
 
Nikon Capture hittar inte min kamera!!!!

vad gör jag för fel? (dem andra programmen jag har hittar ju kameran...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.