Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Eget mörkrum-tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per Crona

Aktiv medlem
Tänkte bygga eget mörkrum hemma i källaren, tips på nödvändiga och onödvändiga saker att tänka på.
Mvh Per
 
jag har en ventil genom ytterväggen, men om jag har den öppen så släpps det ju in ljus, lösning? svart tyg?
 
I så fall kan man bygga en ljussluss med vinklar och mattsvart målat. Dessutom kan man avskärma ljuset på utsidan med någon liknande ljussluss, fast det kanske inte ser så snyggt ut på huset?

Själv kopierar jag för närvarande i vår groventré som har bra ventilation genom ett utsug rakt över våtbänken. Insuget är i en ventil genom ytterväggen och här har jag nu bara ett svart ljustätt tyg över men jag funderar på att bygga en sluss med vinklar.
 
låter osm en bra idé med sluss.
vid fillmframkallning kanske man kan tejpa för det eventuella insläppet, för att sedan öpnna när inget fullt så ljuskänsöligt material ligger framme.
Hur är det med vatten, måste man ha en massa kranar och avlopp?
 
Egentligen behöver man inte ha vatten i själva mörkrummet, men det kan vara en fördel. När vår fotoklubb hade eget labb hade vi 3 mörkrum utan vatten. Istället hade vi ett separat sköljrum med diskbänkar och arkivsköljar och där kunde man även tona bilderna i skål. I mörkrummen hade vi en vattenspann där man lade de färdigfixerade bilderna och sedan tog man spannen och gick ut i sköljrummet för att skölja.
 
du kommer med bra´tips hela tiden. Tack. det är guld värt.

Tittade lite mer i källaren nu och la märke till att det är två rör som kommer behöva gå ut genom den vägg ajg skall sätta upp. tror du att man kan göra en liten låda där de går genom väggen och fylla den med t.ex glasull eller något liknande som man kan packa och få en ljustät övergång?
 
Det är bra skydda golvet med en plastmatta. Även om man inte vill det så blir det lite spill med vätskorna och det ser lite trist ut efter ett tag.
Mvh Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.