Annons

Egentlig skillnad på 60d och 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inget filter. Ska man inte skydda linsen då? Vilket är snabbaste kortet. Ska ju inte ta sportbilder, men på barnen. De kan vara rätt snabba ;)

Ha inte filter. Använd ett protector. I princip ett glas som du sätter på linsen som inte har någon som helst filtrering av något slag. OBS! Även dessa protectors kan försämra bildkvaliteten. Kör personligen med ett Hoya Pro1D Protector till mitt 15-85mm

Det är dumt spendera tusentals kronor på objektiv och sedan sätta ett försämrade filter framför. Använd motljusskydd.

det är dumt att spendera tusentals kronor på ett objektiv och få frontlinsen skadad pga att man inte använder ett filter, använd ett bra filter

Vilket är ett bra filter? Hur lätt är det egentligen att skada en lins? Har kört helt utan på den vanliga slr kameran och aldrig fått en repa eller något annat.

Försämringen är liten och ses oftast inte från ett bra filter typ Hoya a 500 spänn , i vissa situationer kan ett filter försämra något med interna reflexer etc , men skruva då av det, att jmf med en frontlinsskada eller byte av ett helt frontpaket.

Skippar även jag UV-filtret. Motljusskyddet har skyddat mitt tillräckligt, men så är jag inte den som tappar kameran jämt och ständigt heller. UV-filter på under festivaler, regn, och havsstänk.

Försämringen är liten och ses oftast inte från ett bra filter typ Hoya a 500 spänn , i vissa situationer kan ett filter försämra något med interna reflexer etc , men skruva då av det, att jmf med en frontlinsskada eller byte av ett helt frontpaket.

Jag har aldrig skadat en frontlins och filtret kan skapa egna skador, skippa det.

Inga filter, använd protectors

det är dumt att spendera tusentals kronor på ett objektiv och få frontlinsen skadad pga att man inte använder ett filter, använd ett bra filter

Bättre poäng!

Nu är det lite så att detta med filter och protectors är baserat på tillfälle (Med vilket jag menar: "filter" = allt som har någon form av konstruerad förändringsmekanism av ljuset, typ UV-filter. "Protector" = ett extra glas som inte har någon effekt alls utan bara skyddar, typ Hoya Pro1D Protector).

Jag citerar nu från "Allt om Nikon - Kamera&Bild special utgåva:

Att ha filter på objektivet, är det en fördel eller en nackdel?
-Objektivets främre del är den känsligaste delen på den optiska konstruktionen. Det innebär att man aldrig riktigt vet hur ett filter påverkar bilden. Kontrollerade tester i labb visar däremot att filter kan ta bort upp till 30% av ett objektivs upplösning. Tyvärr ser man massor med folk som använder sig av filter utan någon anledning. Det är rätt taskikt när man fotat under sin drömsemester i fjällen, och när man kommer hem ser att man förlorat bildkvalitet på grund av ett filter. Många använder filtret som ett skydd, men objektivens yttre linser är tåliga och relativt lätta at byta ut om det skulle bli problem. Att köpa ett UV-filter för att skydda sensorn mot den ultravioletta strålningen är onödigt - ett sådant filter finns redan inbyggt i kameran. Hela grejen med filter är överdrivet, såvida man inte är ute efter vissa effekter som man kan få av tonade gråfilter eller polfilter.

av Lars "Nikon-Lasse" Petterson i artikeln Nikon-Lasse förklarar tekniken bakom optiken (sid 96) i" Kamera & Bild Special: Allt om Nikon", 2011.

Här läggs ett par viktiga punkter ut för användaren:

1) UV-filter är onödiga!

2) Dåliga filter kan förstöra dina bilder!

3) -Det jag vill diskutera- Nyckelpåståendet från verkstädernas sida: "...men objektivens yttre linser är tåliga och relativt lätta at byta ut om det skulle bli problem." Det är helt förståerligt att verkstäderna säger detta. Med mindre skydd för linserna betyder fler söndriga linser som de får byta ut och får massvist betalt för. Speciellt om de är lätta att byta ut så betyder det en snabb repareringsprocess för dem som de får ta bra betalt för.

Jag skulle sammanfatta som så: Ska du bara fota blommor som är relativt mjuka inte skadar linsen lätt så sätt INTE dit något skydd. Skall du däremot röra dig bland människor, ställen med spetsiga saker och dylikt: Skaffa det extra skyddet. Du förlorar lite blidkvalitet, men sparar reparationskostnader.

Detta med att använda sig av motljusskydd är lika tudelat. I skogen är det i princip det enda du behöver. Det skyddar för regn och kvistar. Men bland folk kan det gå som för mig där motljusskyddet stötte till en person och gick sönder (fästet gick sönder på det).

Men den extra protectorn kan också vara användbar i skogen. Var ute i skogen och jagade småfåglar då jag lycked få något kletigt att skvätta på linsen (typ vatten blandat med lera). Mot det hjälpte inte motljusskyddet. Och några putsgrejer hade jag inte med. Men se: jag bara skruvade loss protectorn och hade en ren lins under reda att fortsätta fota med. =)

Det var mina tankar angående detta. Förlåt för ofantligt långt inlägg!

Senast ändrad:
smutsiga miljöer, olja, regn, snö. , damm, rök , sandstorm, havsvatten , djungel, hundpiss, glass, är ett antal olika situtioner som ett filter har räddat mina frontytor vad det gäller objektiv för att de behöver rengöras
fotograferar man när det är vindstilla , soligt och dammfritt så behövs inget filter
För övrigt håller jag inte med om det nu var Kamera &Bild att ett filter nersätter prestationförmågan med 30% eller vad det nu var, jag har testat objektiv sedan 1978 och aldrig sett några större skilnader i återgivandet, dvs filter på eller av utom i vissa motljussituationer med internreflektioner.
andra som har gjort en mer vetenskaplig undersökning är bla http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

Senast ändrad:
Så om man nu ska köpa ett filter för det behövs ju i vissa fall så ska jag köpa hoyas uv eller protector?
Med macron blir det i alla fall i början mest blommor så då ser jag ingen anledning att ha det på, men vill gärna ha ett när situationen kräver det.

Jag har bestämt mig för att köpa kameran och allt i USA. Jag sparar många tusenlappar på det. Om jag hittar ett 100mm macro begagnat i Göteborg eller Lund trakten kan jag tänka mig att köpa det istället.

Ringde Canon och det finns som sagt här förut ingen världsgaranti (tycker jag är skit dåligt) Han sa att till för ca ett halvår sedan slutade de med det även på objektiven. De som är producerade innan dess har garantisedeln kvar och har fortfarande världsgaranti annars har inget världsgaranti längre.

Så om man nu ska köpa ett filter för det behövs ju i vissa fall så ska jag köpa hoyas uv eller protector?
Med macron blir det i alla fall i början mest blommor så då ser jag ingen anledning att ha det på, men vill gärna ha ett när situationen kräver det.

.

Som tidigare nämnt i mitt LÅÅÅÅNGA inlägg: UV-filter är bullshit! (Om du mot förmodan inte hade tänkt gå in i ett bakterielaboratorium och fotografera med superstarka UV-lampor. =)

Enda filtren man behöver är ND-filter (gråfilter), polariserings filter och just ett skyddsglas. För special fotografering kan ju även färgfilter och solfilter vara behändinga, men för en vanlig fotograf är dessa lite extra.

Som tidigare nämnt i mitt LÅÅÅÅNGA inlägg: UV-filter är bullshit! (Om du mot förmodan inte hade tänkt gå in i ett bakterielaboratorium och fotografera med superstarka UV-lampor. =)

Enda filtren man behöver är ND-filter (gråfilter), polariserings filter och just ett skyddsglas.

Jag håller med om det mesta.
Dock är det mycket enklare att hitta UV-filter i butikerna och det verkar inte vara någon större prisskillnad mellan skyddsfilter och UV-filter. Det sämsta man kan ha är dåliga filter.

Själv kör jag alltid UV-filter på mina dyrare prylar och ja, det finns repor på dom...
Men om man är normalvarsam om prylarna och ser till att inte få in grus och skräp i kameraväskan så funkar det även bra utan.

Nu är det kanske överspelat i tråden, men jag håller med Erland.

Det finns olika sorters bildkvalité. Den tekniska bildkvalité, som man kan mäta genom att låta en kamera fotografera en testtavla under synnerligen ordnade förhållanden är en sak. Där lär det inte gå att se någon skillnad av betydelse mellan kamerorna i detta fall, alltså 60D och 600D.

Sen finns den effektiva bldkvalitén, som tyvärr inte är direkt mätbar. Där handlar det om vad en duktig fotograf, som är inövad på respektive modell, kan få till med de olika kamerorna, när förhållandena är sådana att fotografens och kamerans förmåga verkligen sätts på prov. Och även där är det vanligtvis så att de bilder man verkligen får till, de skiljer sig fortfarande inte mellan kamerorna. Utan skillnaden ligger istället i de bilder som inte blev bra, alltså närmast hur många de är i förhållande till de bra bilderna.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto