Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egentlig skillnad på 60d och 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får precis lika bra bildkvalitet med 600d som med 60d, att säga annat är tramsigt och fotonördigt.
Tvärtom. Att påstå att två kameror ger "precis lika bra bildkvalitet" bara för att det råkar finnas en gemensam detalj i konstruktionen, det är "tramsigt och fotonördigt". Bara en pixelpeepare skulle komma fram till något sådant.

Så länge man bara fotograferar stillastående motiv i bra ljus finns det nog ingen praktiskt skillnad, men om det handlar om motiv som rör sig och/eller dåligt ljus kommer 60D att ge fler skarpa och välexponerade bilder. (Detta förutsätter förstås att fotografen har lärt sig att utnyttja sitt redskap.)

En följdfråga:

när man objektivt jämför olika kamerors "bildkvalitet", vilka egenskaper utvärderas då?

En följdfråga:

När man objektivt jämför olika kamerors "bildkvalitet", vilka egenskaper utvärderas då?

Vanligen är det den tekniska kvaliteten man[1] syftar på, dvs upplösning, kontrast, färgåtergivning, mm.

[1]Utom Erland som räknar med hur duktig fotografen är också. :)

Skall nämna att jag skall inhandla allt i USA, snarast. Något mer jag kan tänkas behöva?

Ska du handla på plats eller skicka efter på postorder? I det senare fallet är det kanske inte så lönsamt i och med att du måste betala tull och moms vid import. Med tanke på garantisituationen så kanske det då är bättre att handla från en butik i EU.

Om du ska dit själv och köpa grejerna så är risken ganska liten att du fastnar i tullen på vägen hem, men risken är inte noll. Har du tur då så åker du bara på att betala tull och moms, men eftersom det är ett brott att smuggla så är det nog större sannolikhet att varorna blir förverkade och du åker på att betala böter.

Ovanstående låter kanske lite negativt, men det är bra att ha känna till alla fakta om man ska importera själv.

Mitt tips är att lägga merparten av pengarna på kanonobjektiv, välj ett av nedanstående:
Canon EF 100/2.8L IS Macro USM, 6250kr i USA
Sigma EX 150/2.8 OS Macro HSM, 7000kr i USA

Köp sedan det hus du har råd med, alla dessa gör jobbet:
EOS 450D beg för 2500kr
EOS 40D beg för 3000kr
EOS 550D ny för 4000kr i USA
EOS 600D ny för 4500kr i USA
EOS 60D ny för 6400kr i USA

Kolla även på Nikon, du får en beg D90 för 3500kr och till den passar utmärkta Nikon AF-S 105/2.8 VR eller Sigma 150/2.8 OS. Nikonobjektivet kostar 6075kr i USA.

Mitt tips är att lägga merparten av pengarna på kanonobjektiv, välj ett av nedanstående:
Canon EF 100/2.8L IS Macro USM, 6250kr i USA
Sigma EX 150/2.8 OS Macro HSM, 7000kr i USA

Köp sedan det hus du har råd med, alla dessa gör jobbet:
EOS 450D beg för 2500kr
EOS 40D beg för 3000kr
EOS 550D ny för 4000kr i USA
EOS 600D ny för 4500kr i USA
EOS 60D ny för 6400kr i USA

Kolla även på Nikon, du får en beg D90 för 3500kr och till den passar utmärkta Nikon AF-S 105/2.8 VR eller Sigma 150/2.8 OS. Nikonobjektivet kostar 6075kr i USA.

Kan faktiskt hålla med MEN den utfällda skärmen är så enormt bra för macro.

Sparar själv ihop till Canons 100mm 2.8L IS.

Jo men han har en stor poäng som du inte fattar.

Jaha. Och du är dum.

(Ovanstående är ett exempel på hur man inte ska argumentera. Notera hur mitt svar är lika korkat som det jag svarade på. Fortsätter vi i den stilen blir snart tråden helt usrpårad. Jag rekommenderar att man tänker efter lite innan man skriver ett svar på ett inlägg som man blir upprörd av.)

Det ända jag noterade som var korkat var ditt första svar och andra svaret var ju inte direkt bättre.
Svårt att förstår om du hånar Erland eller inte fattar?

Det Erland vill få fram är om kamera har funktioner som hjälper dig ta bättre kort så
ökar bildkvaliten på dina bilder.
Men du kanske då behöver lära dig att bemästra dom förbättringarna och
framförallt ha nytta av dom.

Använder du inte dom funktiornerna så kanske det räcker med modellen under?

Det ända jag noterade som var korkat var ditt första svar och andra svaret var ju inte direkt bättre.
Jaha, du envisas. Kan du förklara vad det var som var korkat i beskrivningen av vad teknisk bildkvalitet är?

Svårt att förstår om du hånar Erland eller inte fattar?
Det är kanske för att du har små händer? :)

Nej jag hånar inte Erland. Jag lade t.o.m. dit en smiley för att visa att jag bara skojade lite med honom.

Det Erland vill få fram är om kamera har funktioner som hjälper dig ta bättre kort så
ökar bildkvaliten på dina bilder.
Men du kanske då behöver lära dig att bemästra dom förbättringarna och
framförallt ha nytta av dom.

Använder du inte dom funktiornerna så kanske det räcker med modellen under?

Ja, och det var ju det jag skrev: att Erland räknar med hur duktig fotografen är. Det var ett lite skämtsamt sätt att säga att en duktig fotograf tar bättre bilder med en enkel kamera än vad en mindre duktig fotograf tar med en avancerad kamera. Det hjälper alltså inte att ha en avancerad kamera om man inte kan utnyttja den.

Sådana här trådar där någon ber om råd tenderar att bli pajkastning om vem som är duktigast på att ge råd och det blir knappast trådskaparen gladare av. Lighten up, är min uppmaning till oss allihopa.

(Jag får en lista av fyra Youtube-videos.)

Jo, EOS 60D är helt klart en "bättre" kamera än EOS 600D. Med lite bättre AF och lite snabbare sekvenstagning så är den förstås lämpligare som "actionkamera". För lite mer stillsamt fotograferande är dock inte skillnaden lika stor.

Jag har själv en EOS 60D och är mycket nöjd med den.

Tack än en gång för alla bra svar, men jag skulle vilja att vi hade en lite bättre ton. Det är väldigt lätt att missuppfatta när man skriver nåt. Jag fattar allas poänger utan att gå djupare in på det.

Var inte oroligt jag ska inte köpa på Scandinavian Photo bara känna lite :eek:)

Jag är inne på CANON EF 100mm F2.8 USM 1:1 Macro. Det är egentligen mer pengar än jag har, men måste ha....

Har en vän med 60d och jag tycker att det är svårt att se bra genom sökaren. Ser liksom lite suddigt. Jag fattar inte varför, men så upplever jag det.

Stativ har jag sedan innan och ett större och snabbare minneskort måste jag inhandla.

Bra sida där om Europa köp, värt att fundera på. Jag har en kompis som ska möta mig i Italien från USA som ska ta med sig en kamera till mig, var tanken. Har total beslutsångest eftersom jag måste köpa snart om jag ska få med mig kameran till Italien i början av september.

Tack än en gång för alla bra svar, men jag skulle vilja att vi hade en lite bättre ton. Det är väldigt lätt att missuppfatta när man skriver nåt. Jag fattar allas poänger utan att gå djupare in på det.

Var inte oroligt jag ska inte köpa på Scandinavian Photo bara känna lite :eek:)

Jag är inne på CANON EF 100mm F2.8 USM 1:1 Macro. Det är egentligen mer pengar än jag har, men måste ha....

Har en vän med 60d och jag tycker att det är svårt att se bra genom sökaren. Ser liksom lite suddigt. Jag fattar inte varför, men så upplever jag det.

Stativ har jag sedan innan och ett större och snabbare minneskort måste jag inhandla.

Bra sida där om Europa köp, värt att fundera på. Jag har en kompis som ska möta mig i Italien från USA som ska ta med sig en kamera till mig, var tanken. Har total beslutsångest eftersom jag måste köpa snart om jag ska få med mig kameran till Italien i början av september.

Testade du snurra på det lilla hjulet vid sökaren?

Nä det gjorde jag inte. Han som har det kan typ inte fota utan ville ha en Dslr och ville då ha den nyaste i den serien.

lol. Folk har för mycket pengar... :D

Du: Det lilla hjulet bredvid sökaren, som jag inte minns vad heter, ställer in skärpan i sökaren för dina ögon. -2.5 - +2.5 tror jag att det tar. Om din kompis har annan ögonstyrka än du så är den suddig för dig, medan den är bra för dig. Sökaren i 60D skall vara bäst inom XXXXD, XXXD och XXD serien. (Som jag förstått i recensionerna iaf.) Så det behöver du inte oroa dig för.

Skall tillägga en sak: Du funderade på en 550D. Och även om det är en superb kamera (äger en själv) så för Macro så skulle jag helt klart välja en med vridbarskärm. Och om du menade att du skulle klara dig med en 550D, så är väl 600D det perfekta för dig.

Men som många sagt, så kan det vara värt att tänka på att man kanske vill utveckla sitt fotograferande till större område och då är 60D bättre lämpat än 600D.

lol. Folk har för mycket pengar... :D

Du: Det lilla hjulet bredvid sökaren, som jag inte minns vad heter, ställer in skärpan i sökaren för dina ögon. -2.5 - +2.5 tror jag att det tar. Om din kompis har annan ögonstyrka än du så är den suddig för dig, medan den är bra för dig. Sökaren i 60D skall vara bäst inom XXXXD, XXXD och XXD serien. (Som jag förstått i recensionerna iaf.) Så det behöver du inte oroa dig för.

Skall tillägga en sak: Du funderade på en 550D. Och även om det är en superb kamera (äger en själv) så för Macro så skulle jag helt klart välja en med vridbarskärm. Och om du menade att du skulle klara dig med en 550D, så är väl 600D det perfekta för dig.

Men som många sagt, så kan det vara värt att tänka på att man kanske vill utveckla sitt fotograferande till större område och då är 60D bättre lämpat än 600D.

Men detta visste jag inte. Så var inte min gamla "vanliga" slr kamera. Nu låter det som om jag är hundra år, men så är inte fallet ;o) Har 600d det med?

Nä funderar inte på 550d mer på 600d eller 60d. Rent pengamässigt så tror jag att det får bli en 600d och ett 100 macro. Jag har nog inte råd med mer än så tyvärr. Känner att macrot är mer viktigt än 60d, men jag vet inte om det är rätt.

Jo, det är rätt. Ett bra objektiv gör mer för bilderna än en lite snofsigare kamera. Du skull antagligen bli aningen nöjdare med en EOS 60D än med en EOS 600D men inte om du var tvungen att köpa ett sämre objektiv.

Glöm inte att om kameran köps på plats hos B&H tillkommer VAT 8-10 procent! Detta kan man sedan begära att få tillbaka när man lämnar landet! Det finns så vitt jag vet inte någon möjlighet att slippa betala bara för att man är på besök. Alternativet är att man köper från annan delstat... då slipper man sales tax.

Tänk också på att den heter Rebel T3i och det visar att det just är en amerikansk modell... garantin gäller INTE här! Att spara 500 kr och inte ha garanti är nog vad jag kallar dum-snål!

Tänk också på att det finns en risk att man åker på tull/moms/straffavg när man försöker ta in kameran till EU... vissa flygplatser är mer noga än andra!!

Just 100/2,8USM Macro burkar man hitta på beg. marknaden får ca 4000... många tröttnar ju på macro! Där kan du spara många sköna slantar! Finns ett på blocket just NU för 2200 t ex!!!

Tänk också på att den heter Rebel T3i och det visar att det just är en amerikansk modell... garantin gäller INTE här! Att spara 500 kr och inte ha garanti är nog vad jag kallar dum-snål!

Visst har du rätt i det...

Tänk också på att det finns en risk att man åker på tull/moms/straffavg när man försöker ta in kameran till EU... vissa flygplatser är mer noga än andra!!

Har aldrig haft några problem med detta och jag har åkt många gånger och handlat mycket av allt möjligt.

Just 100/2,8USM Macro burkar man hitta på beg. marknaden får ca 4000... många tröttnar ju på macro! Där kan du spara många sköna slantar! Finns ett på blocket just NU för 2200 t ex!!![/QUOTE]

Nej är det sant måste jag kolla. Hade ju hjälp enormt. Tack för tipset! :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto