Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egentlig skillnad på 60d och 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gömde en fråga.

Jag har ett Canon 18-55 och ett 70-300 objektiv som köptes för 15 år sedan . Jag vet att de passar i fästet, men jag undrar om de fortfarande är något bra eller om det är en ide att köpa kit objektivet? (18-55)
Vet någon vad det skulle kosta att rengöra dom eller kan man pilla med det själv. Kanske dumt va?!

Gömde en fråga.

Jag har ett Canon 18-55 och ett 70-300 objektiv som köptes för 15 år sedan . Jag vet att de passar i fästet, men jag undrar om de fortfarande är något bra eller om det är en ide att köpa kit objektivet? (18-55)
Vet någon vad det skulle kosta att rengöra dom eller kan man pilla med det själv. Kanske dumt va?!

Är 18-55 också 15 år gammalt? I såfall:

JO JO JO JO! I detta fall är det värt det. Om jag inte har helt fel, så torde 600D säljas med nyaste versionen av 18-55 IS. Det nya har nya linser, lite bättre material och fram för allt bildstabilisering.

Men detta visste jag inte. Så var inte min gamla "vanliga" slr kamera. Nu låter det som om jag är hundra år, men så är inte fallet ;o) Har 600d det med?
.

Hittade vad det heter: Dioptriinställnings hjul.

Får man fråga vad du haft för kamera tidigare? Eftersom du äger EF-objektiv så verkar du ju äga en EOS-kamera. Enligt följande länk, så har alla Canon kameror i EOS-systemet haft dioptric adjustment. Enligt källan så skall det nå från -7 - +4, men det säger jag emot, då jag har glasögonstyrka -5,5 och har inte lyckats ställa in dioptrin så att jag skulle klara mig utan glasögon.

Så kort sagt: Jo: 600D har dioptriinställning. =)

Är 18-55 också 15 år gammalt? I såfall:

JO JO JO JO! I detta fall är det värt det. Om jag inte har helt fel, så torde 600D säljas med nyaste versionen av 18-55 IS. Det nya har nya linser, lite bättre material och fram för allt bildstabilisering.

Jodå båda är 15 år gamla. Jag tog några bilder med dem på 60d och skillnaden jag märkte var att bilden blev mindre klar i färgerna (skärpan var bra) och långsammare autofokus.

Hittade vad det heter: Dioptriinställnings hjul.

Får man fråga vad du haft för kamera tidigare? Eftersom du äger EF-objektiv så verkar du ju äga en EOS-kamera. Enligt följande länk, så har alla Canon kameror i EOS-systemet haft dioptric adjustment. Enligt källan så skall det nå från -7 - +4, men det säger jag emot, då jag har glasögonstyrka -5,5 och har inte lyckats ställa in dioptrin så att jag skulle klara mig utan glasögon.

En Canon eos 500n 15 år gammal, men den tar jättefina bilder med de gamla objektiven.
Har inte dioptrin så vitt jag vet. Jag tycker om hur den kameran känns i handen. Kanske skulle vara lite tyngre.

En Canon eos 500n 15 år gammal, men den tar jättefina bilder med de gamla objektiven.
Har inte dioptrin så vitt jag vet. Jag tycker om hur den kameran känns i handen. Kanske skulle vara lite tyngre.

Ahaa! Detta besvarar frågan:

På den gamla goda tiden var diopter-plattan för sökaren ett tillbehör som man skulle skaffa skillt tilil kameran. Men som sagt: på moderna kameror är detta inbyggt.

Enligt följande länk, så har alla Canon kameror i EOS-systemet haft dioptric adjustment.

Gissningsvis gäller påståendet "i produktion augusti 2008". EOS 3 och EOS 5 har inte heller någon justering som jag kan hitta (varken vid sidan av okularet eller under gummimojen som på bilden av 1D). Kanske gäller alla DSLR, men där kan jag iaf inte kolla något äldre än 5D (som har justering). ;)

Enligt källan så skall det nå från -7 - +4

..med speciella dioptrilinser som monteras utanpå okularet, om jag läser texten korrekt.

Det där är nog iaf 100% rätt. :)

Har du verkligen ett 18-55 till din EOS 500n? Låter lite.. vidvinkligt för att vara från den tiden. :)

28-nånting kanske? I vilket fall är dagens paketglugg mycket, mycket bättre än den, om det var vad som följde med till kameran. Ditt 70-300 (finns det en mer exakt modellbetecking?) håller kanske måttet bättre, även om antireflexbehandlingen nog inte motsvarar dagens.

Ett 18-55 (och se till att du får versionen med IS) är ingen större extra kostnad vid nyköp och räcker ganska långt som normalzoom.

Senast ändrad:
Jodå båda är 15 år gamla. Jag tog några bilder med dem på 60d och skillnaden jag märkte var att bilden blev mindre klar i färgerna (skärpan var bra) och långsammare autofokus.

Den första 18-55 för EOS-kameror kom 2004 så det är nog inte en sån du har.

Har du verkligen ett 18-55 till din EOS 500n? Låter lite.. vidvinkligt för att vara från den tiden. :)

28-nånting kanske? I vilket fall är dagens paketglugg mycket, mycket bättre än den, om det var vad som följde med till kameran. Ditt 70-300 (finns det en mer exakt modellbetecking?) håller kanske måttet bättre, även om antireflexbehandlingen nog inte motsvarar dagens.

Ett 18-55 (och se till att du får versionen med IS) är ingen större extra kostnad vid nyköp och räcker ganska långt som normalzoom.

Ja där ser man. Jag är helt ute och cyklar. Klart det inte är ett 18-55.
Canon zoom lens 28-80mm 1:3.5-5.6 0.38m/1.3ft Det var ju inte en siffra rätt. Haha! Så går det när man inte kollar utan antar.

Det andra är rätt. Nja nästan...75-300 Canon zoon lens ef 75-300mm 1:4-5.6 II 1.5ft/4.9ft

Är de något att ha? Jag är inget gearhead så jag vet inte så noga.

Ja där ser man. Jag är helt ute och cyklar. Klart det inte är ett 18-55.
Canon zoom lens 28-80mm 1:3.5-5.6 0.38m/1.3ft Det var ju inte en siffra rätt. Haha! Så går det när man inte kollar utan antar.

Det andra är rätt. Nja nästan...75-300 Canon zoon lens ef 75-300mm 1:4-5.6 II 1.5ft/4.9ft

Är de något att ha? Jag är inget gearhead så jag vet inte så noga.

Utan expertkunskaper skulle jag nog säga att ditt 28-80 idag är mindre bra (och du tappar en hel del vidvinkel om du sätter det på en 60D eller 600D jämfört med vad du är van vid från din småbildskamera), men 75-300 kanske är passabel (fast inte lika bra som om det hade varit någon av 70-300-alternativen, tror jag).

Nästan helt säkert är att EF-S 18-55 (i princip gratis i paket med huset) och EF-S 55-250 (runt 2500, kanske 2000 om du hittar den också i ett startpaket), båda med bildstabilisering och väldigt prisvärda, är en bättre kombination till de kameror du funderar på - och täcker upp hela det området du haft innan vad gäller bildvinkel. Om du verkligen behöver byta ut dina gamla är ju en helt annan sak och snarare upp till hur du upplever kvaliten på bilderna. :)

Mitt förslag är nog att du köper 60D (för att jag gillar ergonomin bättre än 600D och att jag själv en gång valde mellan 450D och 40D och önskar att jag hade valt 40D på en gång) i paket med EF-S 18-55/3.5-5.6 IS och det där makrot du verkar inställd på. Saknar du en bättre telezoom finns det en uppsjö av bra alternativ på begagnatmarknaden sedan.

Utan expertkunskaper skulle jag nog säga att ditt 28-80 idag är mindre bra (och du tappar en hel del vidvinkel om du sätter det på en 60D eller 600D jämfört med vad du är van vid från din småbildskamera), men 75-300 kanske är passabel (fast inte lika bra som om det hade varit någon av 70-300-alternativen, tror jag).

Nästan helt säkert är att EF-S 18-55 (i princip gratis i paket med huset) och EF-S 55-250 (runt 2500, kanske 2000 om du hittar den också i ett startpaket), båda med bildstabilisering och väldigt prisvärda, är en bättre kombination till de kameror du funderar på - och täcker upp hela det området du haft innan vad gäller bildvinkel. Om du verkligen behöver byta ut dina gamla är ju en helt annan sak och snarare upp till hur du upplever kvaliten på bilderna. :)

Mitt förslag är nog att du köper 60D (för att jag gillar ergonomin bättre än 600D och att jag själv en gång valde mellan 450D och 40D och önskar att jag hade valt 40D på en gång) i paket med EF-S 18-55/3.5-5.6 IS och det där makrot du verkar inställd på. Saknar du en bättre telezoom finns det en uppsjö av bra alternativ på begagnatmarknaden sedan.

Jag förstår vad du säger, men till sist är det ekonomin som sätter stop på det hela. Antingen köper jag en 600d med 18-55 och macro eller bara 60d och 18-55 men då förlorar jag det som jag egentligen vill fota och har fastnat för. Vinna en miljon, ja tack ;)

Jag förstår vad du säger, men till sist är det ekonomin som sätter stop på det hela. Antingen köper jag en 600d med 18-55 och macro eller bara 60d och 18-55 men då förlorar jag det som jag egentligen vill fota och har fastnat för. Vinna en miljon, ja tack ;)

60D kanske inte ens säljs i paket med 18-55 normalt ser jag nu, men nog borde man kunna förhandla lite med en stor butik. Hur som helst, se till att du verkligen har känt på båda husen innan du bestämmer dig. Den tekniska kvaliten på det som hamnar på minneskorten är densamma, men jag tror att man får ett bättre resultat med ett verktyg som passar en bättre, oavsett om det är två eller tre siffror (eller sju) i modellbeteckningen. :)

På samma sätt tror jag att du borde prioritera det du vill fota framför det som man normalt brukar rekommendera. Har du bara råd till hus och makro, börja där då. I värsta fall har du ju redan en normalzoom, även om den inte är så vidvinklig som är brukligt. Det kanske till och med går att sälja hela ditt gamla kit för åtminstone några hundringar och lägga de pengarna på endera att ta bort en nolla i modellnamnet (om nu 60D känns bättre) eller en schysst normalzoom.

Min egen strategi är att aldrig köpa något som inte är riktigt bra, bara för att jag inte har råd med det som är bra (inom rimliga gränser, vill säga) - det är bara ett sätt att lägga (trots allt ganska mycket) pengar på något som man inte blir helt nöjd med. Bättre att spara lite till, eller kolla begagnatmarknaden.

Gissningsvis gäller påståendet "i produktion augusti 2008". EOS 3 och EOS 5 har inte heller någon justering som jag kan hitta (varken vid sidan av okularet eller under gummimojen som på bilden av 1D). Kanske gäller alla DSLR, men där kan jag iaf inte kolla något äldre än 5D (som har justering). ;)

..med speciella dioptrilinser som monteras utanpå okularet, om jag läser texten korrekt.

Det där är nog iaf 100% rätt. :)

Se mitt svar där under där jag rättat till detta. :p Men tack för påminnelsen. Och som sagt: Jag tar ingen kredit för infon på Canons Tech-sida. ^^

Vilket objektiv hade ni rekommenderat om jag bara köpte ett förutom macrot?

Vad tänker du dig att du kommer att fota för slags motiv förutom makro? :)

En normalzoom heter väl det av en anledning, det är ett brännviddsområde som passar många olika situationer. Är budgeten tight, så kostar som sagt ett 18-55 inte mycket tillsammans med huset (paketpris jmf enbart hus, alltså), men se till att det är en variant med IS i så fall - de tidigare versionerna utan IS är sämre både praktiskt och optiskt.

18-55 motsvarar ganska precis omfånget du är van vid från din filmkamera och 28-80-gluggen, om det har passat dig innan så är det väl lämpligt att fundera på.

(Är budgeten inte tight, så är det EF-S 17-55/2.8 för bästa ljusinsläpp och EF-S 15-85/nånting för bästa kombination av omfång och skärpa. Dessutom finns ett antal alternativa modeller från tredjepartstillverkare som är både bättre och sämre samt billigare och dyrare, jag har dock själv dålig koll på dem.)

Spelar det egentligen någon roll vilket märke man har på uv filtret och vilket minneskort ska man ha?

Mycke att tänka på...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto