Annons

Egentillverkad sensor i Nikons nya?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Thom Hogan som vanligtvis är rätt väl informerad om Nikon påstår att Nikon börjat tillverka sina egna sensorer http://www.bythom.com/. Det kanske redan varit uppe. I så fall blir det en repetition :)

"Nikon has apparently moved to producing their own sensors."

"That the D90 replacement is due next month and now likely to also have a new sensor in it would tend to signal to me that Nikon thinks that they've "made the transition." At this point, Nikon appears to have two sensors in production (D3s and D3100) and possibly a third is now entering production (D90 replacement). "

"Update: I've now heard even more details about the D3100 sensor and from a few sources closer to Nikon Japan. It does indeed appear that Nikon has moved to producing their own sensors. They may be licensing or cooperating on some of the underlying technologies, but it appears that Nikon has decided that Nikon DSLRs will in the future have Nikon-controlled and Nikon-exclusive sensors. That they haven't chosen to make a bigger deal of this is strange. And some parts of Nikon appear not to have gotten the memo on this, as I've seen quotes from Nikon personnel in some subsidiaries that say "Sony sensor." "
 
Nikon har ju använt egen sensor förut, i D2H(s). Sedan kanske det inte varit möjligt att realisera tillverkning i stor skala och därför har man hållit till godo med vad Sony har att erbjuda. Kanske har de nu medel att tillverka i större mängder...
 
DSLR sensor CCD e CMOS

har funderat på de att Nikon håller nästan bara på med CCD sensorer men Canon använder bara CMOS sensor som i början var betraktat som skräp och användes bara i de billigaste kamerorna , så tycks Nikon använda cmos i sina dyrare modeller?
 
har funderat på de att Nikon håller nästan bara på med CCD sensorer men Canon använder bara CMOS sensor som i början var betraktat som skräp och användes bara i de billigaste kamerorna , så tycks Nikon använda cmos i sina dyrare modeller?

har nikon haft nån ccd sen 10 Mpixlarn som satt i D80 m.m.?
 
ingen aning men Nikon kör mäst med CCD oberoande på MP, min första digital cam hade en cmos men den var rena skräpet men den var oxo skit billig. :)

Den sista systemkameran från Nikon med ccd var D3000 som nyligen ersattes med D3100 som har just den cmos-sensor det pratas om i första inlägget.

Av de äldre kamerorna hade D2H en form av cmos, D2x hade cmos. D100/D200 hade ccd, men från D300 har den serien cmos. D40/D40x/D60/D3000 hade som sagt en ccd, men den är nu borta i och med D3100. D50/D70/D80 hade ccd, men D90 har cmos. D5000 har cmos. D3/D700, D3s och D3x har alla cmos.

Däremot har de flesta kompakter, oavsett märke, fortfarande ccd - men även där har bakbelysta cmos-sensorer börjat dyka upp i allt fler modeller.
 
ingen aning men Nikon kör mäst med CCD oberoande på MP, min första digital cam hade en cmos men den var rena skräpet men den var oxo skit billig. :)

pratar du nu genom historien eller vilka sensorer som sitter i de kameror som tillverkas idag?
Nu får någon rätta mig här om jag har fel men jag ahde för mig att i dagens kameror så är det bara D3000 som har CCD, resten är CMOS?

edit: ja där kom martin och la allt tillrätta...
 
pratar du nu genom historien eller vilka sensorer som sitter i de kameror som tillverkas idag?
Nu får någon rätta mig här om jag har fel men jag ahde för mig att i dagens kameror så är det bara D3000 som har CCD, resten är CMOS?

edit: ja där kom martin och la allt tillrätta...

ja jag menar 3-5 år till baka då var nästan alla Nikon DSLR med ccd men Canon DSLR med cmos, men nu har de börjat övergå till cmos, de finns en kompakt cam hos media markt som kostar 199 SEK som har cmos på 5MP :)
 
Thom Hogan som vanligtvis är rätt väl informerad om Nikon påstår att Nikon börjat tillverka sina egna sensorer http://www.bythom.com/. Det kanske redan varit uppe. I så fall blir det en repetition :)

"Nikon has apparently moved to producing their own sensors."

"That the D90 replacement is due next month and now likely to also have a new sensor in it would tend to signal to me that Nikon thinks that they've "made the transition." At this point, Nikon appears to have two sensors in production (D3s and D3100) and possibly a third is now entering production (D90 replacement). "

"Update: I've now heard even more details about the D3100 sensor and from a few sources closer to Nikon Japan. It does indeed appear that Nikon has moved to producing their own sensors. They may be licensing or cooperating on some of the underlying technologies, but it appears that Nikon has decided that Nikon DSLRs will in the future have Nikon-controlled and Nikon-exclusive sensors. That they haven't chosen to make a bigger deal of this is strange. And some parts of Nikon appear not to have gotten the memo on this, as I've seen quotes from Nikon personnel in some subsidiaries that say "Sony sensor." "

Ingenstans går det att finna att Nikon har byggt en egen cmosfabrik, Joakim har tidigare skrivit i en annan tråd att Nikon verkar hyra in sig hos Sony och med hjälp av Sonys faciliteter möjligen tillverka en sensor.
Oavsett vad som är sant och riktigt så finns det inga tecken på att Nikon har byggt en egen fabrik.

Det finns ett gammalt samarbete mellan Nikon/Sony, flertal av Sonys sensorer används av Nikon i sina kameror men med viss modifiering .Exempel är top of the line D3x som har samma sensor som Sony 900 men med annan toppning, microlinser etc

D3 och D3s är undantag , här finns ingen dokumentation av vem som gör sensorn, Nikon har ingen egen sensortillverkning men två namn som Nikon samarbetar med dyker upp och det är inte Sony vad det gäller D3 D3s.

CCD eller Cmos, idag så läggs allt mer krut på billiga sensorer som drar allt mindre ström, mobiltelefontillverkarna bidrar med sina krav till allt mer sofistikerade lösningar vilket gynnar cmos.
Enligt Eric Fossum så läggs det betydligt mer krut och forskning på cmos idag jämfört med ccd
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.