Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Egenföretagare, moms och technikdirekt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Hur fungerar det egentligen att beställa från technikdirekt som egenföretagare? Jag har läst att de ska dra av den tyska momsen på 14% direkt när man gör beställningen. Men när jag ska beställa ser jag inget fält där man kan fylla i sitt organisationsnummer. Hur meddelar man att man är egenföretagare så de verkligen drar momsen? Vill inte gärna ligga ute med pengarna om jag kan slippa. Någon som beställt och kan förklara.

/Joakim

När jag beställde från Tyskland, så fick jag uppge mitt VAT-nummer. Det kan man få från skattemyndighetens hemsida. Då drog de av momsen. Du får sedan deklarera inköpet och momsen på din deklaration.

/Jacob

jacobk skrev:
Då drog de av momsen. Du får sedan deklarera inköpet och momsen på din deklaration.

/Jacob
Jag är iof trött, men även när jag försökt tänka två gånger nu hänger jag inte med.

De drog av momsen så du betalade den aldrig vid köpet? Bokför du inte utan moms på köpet då?

Jo, jag har för mig att det fungerade så, att jag köpte den utan moms. Sedan är affären skyldig att rapportera till sverige att mitt VAT-nummer ska debiteras moms när jag deklarerar.
Jag kommer inte ihåg hur jag bokförde. Men kan kolla det imorgon.
Jag återkommer med exakt svar imorgon.

/Jacob

jacobk skrev:
När jag beställde från Tyskland, så fick jag uppge mitt VAT-nummer.

/Jacob

VAT-nummer är väl detsamma som organisationsnummer.

Det jag undrar över är var man fyller i detta nummer under själva beställningen så de drar av momsen direkt. Jag hittade inget fält för det på deras sida, så jag avbröt helt enkelt beställningen.

/Joakim

Jag beställde några saker från Technikdirekt på företaget. Jag vill minnas att jag angav mitt VAT-nummer vid beställningen men de drog ändå inte av momsen. Så jag skickade ett mail och klagade. De svarade att jag fick skicka in mitt VAT-nummer. Så det gjorde jag och efter en dryg månad fanns momspengarna (16% i Tyskland) på mitt konto.

/Lennart

VAT är inte organisationsnummret väl

VAT nummer är väl inte detsamma som organisationsnummer!? VAT är väl momsregistreringsnummret!? eller? Dessa båda nummer bör du ha hemma väldokumenterade eftersom du fick dom när du registrerade firman.
/tj

Re: VAT är inte organisationsnummret väl

Thomasis skrev:
VAT nummer är väl inte detsamma som organisationsnummer!? VAT är väl momsregistreringsnummret!? eller? /tj

Hej Thomas.

Är du säker på att det är två olika nummer...? du skriver med lite frågetecken...

Jag har aldrig tänkt på att jag skulle ha några fler siffror än just orgnumret... blir alldeles kallsvettig när du skriver så... skulle det stå på registreringsbeviset eller så?

är det nån som vet exakt?

/Micke, som funderat på att köpa från Technikdirekt till firman...

Jag kollade mitt eget (enskild firma). Org.nr är personnummret. Moms nr. är oftast SE"pers.nr."01. Men du måste ha registrerat dej för moms för att ha ett momsnummer, det räcker inte att du har registrerat ett företag. Jag kommer inte ihåg om det står på 2 papper eller om allt finns samlat på ett. Men det bör stå nåt liknande "Organisationsnummer" och "momsregistreringsnummer"
/tj

När jag köpte fotoprylar från England bad de mig skanna mitt reg bevis (där vatnummret står) och maila det. De drog då momsen direkt vid köpet.

/Mikael

Thomasis skrev:
Jag kollade mitt eget (enskild firma). Org.nr är personnummret. Moms nr. är oftast SE"pers.nr."01. Men du måste ha registrerat dej för moms för att ha ett momsnummer, det räcker inte att du har registrerat ett företag. Jag kommer inte ihåg om det står på 2 papper eller om allt finns samlat på ett. Men det bör stå nåt liknande "Organisationsnummer" och "momsregistreringsnummer"
/tj

Okej, då vet jag. Det numret har jag. Tack för era svar.

Frågan är bara hur man ska meddela technikdirekt så de drar momsen direkt. De verkar inte ha någon rutin för det.

/Joakim

Ring och beställ. Då får du full koll på ordern, kan uppge dit VAT-nummer och få direkt leveransbesked.

Momsen ska du inte betala som företagare i något EU-land.
Däremot ska momsen redovisas in och ut på ditt momskonto vilket ju i realiteten blir plus minus noll för din del. Dock blir den ju redovisad.

Jerry

Jerry Gladh skrev:
Ring och beställ. Då får du full koll på ordern, kan uppge dit VAT-nummer och få direkt leveransbesked.

Jerry

Frågan är bara om de pratar engelska, och i så fall hur bra/dåligt. Jag kan tyvärr ingen tyska. Jag får väl ringa och kolla! :)

/Joakim

eh, ja det stämmer nog vid närmare eftertanke, jag är ju momsregistrerad och jag har ett sånt nummer...

Det var bara det att jag beställde en annan grej från Danmark, och då drog de av momsen direkt. Då frågade de bara efter organisationsnumret...

såna här skattegrejer kan få en hispig ibland...

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar