Annons

Egen insättning, momsavdrag m.m

Produkter
(logga in för att koppla)
wikman skrev:
Din arbetsgivare kanske vill att du fokuserar på ditt jobb?

Du måste iaf meddela din arbetsgivare att du skaffat FA-Skatt, så att de kan dra rätt skatt, då är det tråkigt om det visar sig att det finns en paragraf i avtalet :-(

Dra rätt skatt? Vad menar du? Prelskatten för lönearbetet drar de ju som vanligt, eventuell skatt från företaget sköter jag ju själv.
//A

När jag inregistrerade min enskilda firma, begick skatteverket ett litet misstag. Jag fick en F-skattesedel. Om jag inte hade uppmärksammat dom på det, så hade min arbetsgivare helt plötsligt slutat dra skatt från min lön. F-skattesedeln "säger" att jag pröjsar in min skatt själv.

En FA-skattesedel innebär däremot att du har en anställning där arbetsgivaren drar skatt från din lön (A-delen) samt att du bedriver en verksamhet vars skatt du själv ansvarar för att betala in (F-delen).

Så uppfattade jag detta med skattesedlar....

Oscar

Dez skrev:
"dra rätt skatt"?
Då måste de ju veta vad man tjänar o.s.v.

"Fokusera på ditt jobb"
Då borde all form av fritidssysselsättning vara förbjuden.

Skatteverket säger att du ska meddela din arbetsgivare att du har FA-skatt. Så är det bara.

Det där med att fokusera på jobbet hade i alla fall min förra arbetsgivare (Region Skåne) formulerat som att man inte får syssla med sådant på sin fritid som kan inverka menligt på ens jobbprestation... det hade vi roligt och mer än en gång.

WFS) (Graylingman skrev:
Jag har hela tiden pratat om FA-skattsedel inte om F.skatt. Har jag varit otydlig? Beklagar i så fall.
//A

Näe, men när lönekontoret hör att du startat företag kanske de lägger över allt på F delen av din skatt :) Som sagt, skattsedeln skall visas upp för arbetsgivaren.

WFS) (Graylingman skrev:
Ska som sagt kolla om det står nåt om det i mitt anställningsavtal.

Var säger Skatteverket det?
//A

Lite överallt har jag för mig. Men det är bara att slå skatteverket och fråga om du måste om du nu av någon anledning inte vill meddela din arbetsgivare. Det är din skyldighet att inhämta informationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar