Annons

Egen firma?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Många verkar ha ett litet eget företag på sidan om där dom sköter sitt foto. Även om man har att annat jobb menar jag. Hur går man tillväga för att starta en egen rörelse?
Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha en egen rörelse? Kostar det något att ha företaget registrerat?

Många verkar ha ett litet eget företag på sidan om där dom sköter sitt foto. Även om man har att annat jobb menar jag. Hur går man tillväga för att starta en egen rörelse?
Vad är fördelarna och nackdelarna med att ha en egen rörelse? Kostar det något att ha företaget registrerat?

Att starta ett företag i Sverige är oerhört enkelt, tvärtemot vad man kan tro när man hör vissa politiker och opinionsbildare.

http://www.bolagsverket.se/ kan du läsa det mesta du behöver veta.

Hur går man tillväga för att starta en egen rörelse?
Det första steget mot att starta en egen rörelse är att skaffa sig kunder och intäkter.

Men även om du har intäkter tycker jag du ska gå in på Skatteverkets webbplats och ladda ner deras broschyr om hobbyverksamhet. Det är en lösning som passar väldigt många bättre än ett starta företag.

Ja, jag har egentligten inte tänkt så mycket alls på det här men har sett att många driver sitt "vid sidan om" foto med en firma. Ska man sälja saker på köp o sälj här på sidan så kommer den frågan ofta upp oxå.
Tänker då att om man fotar mycket och vill göra diverse småjobb skulle ha en firma för att kunna göra detta på ett bra sätt.
Ville därför fråga lite här om hur svårt det är att starta, vilka krav som ställs på mig, för och nackdelar osv.
Vad händer tex om jag inte har nån inkomst på ett halvår? Om man hyr lokal och köper utrustning på firman, vad händer om rörelsen läggs ner . Såna saker jag ville ha reda på.

Ska läsa på lite på länkade siter då.
/M

Ville därför fråga lite här om hur svårt det är att starta, vilka krav som ställs på mig, för och nackdelar osv.
Vad händer tex om jag inte har nån inkomst på ett halvår? Om man hyr lokal och köper utrustning på firman, vad händer om rörelsen läggs ner . Såna saker jag ville ha reda på.
Som sagt: skaffa kunder och inkomster först. Sen kan du börja fundera på att starta företag -- och på att skaffa dig en massa utgifter...

Den största fördelen med att ha ett företag är möjligheterna att dra av utgifter, t ex investeringar i kamera och objektiv. Men detta förutsätter givetvis att du har intäkter.

Jag startade eget för att erhålla sk F-skattsedel (FA-skattsedel) vilket innebär att jag betalar skatt och socialaavgifter själv på fotojobb/inkomster. Det kan vara ett krav för att kunna sälja via vissa kanaler som i mitt fall.

Annars så är det några registreringar via hemsidorna och typ 900:- i avgift så får man en enskildfirma registrerad.

Som sagt: skaffa kunder och inkomster först. Sen kan du börja fundera på att starta företag -- och på att skaffa dig en massa utgifter...

Den största fördelen med att ha ett företag är möjligheterna att dra av utgifter, t ex investeringar i kamera och objektiv. Men detta förutsätter givetvis att du har intäkter.

Absolut medhåll - kunder först, sen utgifter. Det viktigaste när man kör eget är att kunna sälja sälja sälja.

Som enskild firma (vilket de flesta enmansföretag har) är du personligen 100% ansvarig för företagets utgifter, så om du inte har råd med lokalen du hyrt eller avbetalningarna på kameran är det du PERSONLIGEN som åker dit.

Tänk också på att näringsverksamhet kan leda till problem med A-kassa. Det kan påverka kreditbedömningar när du söker huslån. Du får oavsett bolagsform också olika former av ansvar som kan sätta privatekonomin i spel om bolaget råkar illa ut.

Trots detta tycker jag det är fler som borde prova starta eget - att köra eget, att dra in till sin egen inkomst kan vara fruktansvärt givande. Man rår sig själv och bestämmer själv. Däremot måste man veta vad man ger sig in på. Och så måste man kunna sälja.

http://www.verksamt.se har en hel del myndighetsinformation om det hela.

Ok. Så åsikterna är alltså att firma ska man ha om man tänker leva på foto? Inte om man har det vi sidan om sitt vanliga jobb och bara tar lite sporadiska jobb?
Dom jobben jag funderar på är små jobb lite då och då. Typ familjebilder på kompisar och kompisars kompisar osv, småfirmor som får höra om mig och vill ha bilder på personalen osv. Kanske hjälpa en kompis med bilder till hans reklam/webföretag.
Tänker inte säga upp mig från nuvarande jobb för att helt satsa på detta. Tänkte bara om det fanns fördelar med att ha företag då en polare vill att jag fotar hennes barn eller liknande. Om man gör det som ett jobb.
Prylar har jag ju redan så jag klarar det mesta så några investeringar är inte aktuella just nu.

Om man har ett företag och köper en ny kamera för låt säja 20000 ex moms. Hur funkar det då, får jag kvitta den summan mot mina intäkter och betala moms för överskjutande belopp eller?

Om man har ett företag och köper en ny kamera för låt säja 20000 ex moms. Hur funkar det då, får jag kvitta den summan mot mina intäkter och betala moms för överskjutande belopp eller?

Ja.

Enskild firma innebär att privatpersonen Mattias själv betalar skatterna för de intäkter som firman har. F-skatt och moms är nyckelorden du vill läsa på om. Boken "Enskild firma" från BL info svarar på många av dina frågor.

För dig som privatperson finns det två stora fördelar med att köra enskild firma :

- Du kan ta betalt "vitt" av dina kunder. Blir dyrare för privatkunder än att köra svart, men enda sättet du kan sälja till seriösa företagskunder. Förutom då att inte alla gillar köra svart, det är ju faktiskt olagligt när du går över hobbynivå.

- Du kan dra av moms och skatt m.m. på prylar du köper. Beroende på vad du har för lön på ditt vanliga jobb kan fotoprylar bli upp till 70% billigare eller mer jämfört med vita, skattade pengar. 1000 kr oskattade pengar från en kund blir ju 800 kr efter moms, c:a 600 kr efter sociala avgifter och sen försvunner 2-300 kr till i vanlig löneskatt beroende på din marginalskatt. Jämför hur mycket kamera du får för 300 kr och 1000 kr.

(för övrigt ska man skilja på att "registrera firma" (som handlar om skyddat namn) och olika former av skatteregistreringar (moms och F-skatt). Så länge du sköter skatterna kan du köra helt utan eget namn på firman - ty firman är du och du är firman.

Senast ändrad:
Ok. Så åsikterna är alltså att firma ska man ha om man tänker leva på foto? Inte om man har det vi sidan om sitt vanliga jobb och bara tar lite sporadiska jobb?
Nejdå, man kan mycket väl ha en firma för t ex fotoverksamhet även om man har ett annat heltidsjobb. Men det viktiga är som sagt att först skaffa kunder och intäkter. Sen kan man börja fundera på det här med firma.

För dig som privatperson finns det två stora fördelar med att köra enskild firma :
- Du kan ta betalt "vitt" av dina kunder. Blir dyrare för privatkunder än att köra svart, men enda sättet du kan sälja till seriösa företagskunder. Förutom då att inte alla gillar köra svart, det är ju faktiskt olagligt när du går över hobbynivå.
Det där är en märklig men ganska vanlig missuppfattning. Det finns inget som hindrar att man tar betalt "vitt" (dvs betalar skatter som man ska) utan att ha firma och/eller F-skatt.

Om jag utför en tjänst utan att ha företag, är det då jag som sköter om allt med skatteinbetalningarna?

Skriver man bara dit summan på deklarationen och så sköter skatteverkat resten av uträkningen?

Det där är en märklig men ganska vanlig missuppfattning. Det finns inget som hindrar att man tar betalt "vitt" (dvs betalar skatter som man ska) utan att ha firma och/eller F-skatt.

Företag brukar dock uppskatta om det finns en F-skattesedel, så i praktiken är det betydligt bättre att ha en rörelse än att sälja och köpa "firmalöst".

Företag brukar dock uppskatta om det finns en F-skattesedel, så i praktiken är det betydligt bättre att ha en rörelse än att sälja och köpa "firmalöst".

Om man har F-skattsedel så är man ansvarig för att betalaskatterna.
Saknas F-Skattsedel så vilar ansvaret hos den som ger uppdraget att skatter blir inbetalda. Sen kan man komma överens om att den enskilde ska göra det men skattemyndigheten kommer ändå att jaga uppdragsgivaren. Sen får uppdragsgivaren jaga den som bröt avtalet...

Om jag utför en tjänst utan att ha företag, är det då jag som sköter om allt med skatteinbetalningarna?
Om du har företag (dvs F-skatt) är det du som ansvarar för att skatten betalas in. Om du inte har företag är det uppdragsgivaren.

Det är möjligt att det finns sådana företag, men jag har aldrig stött på något. Jag förstår inte heller riktigt varför de skulle föredra F-skattsedel framför A-skatt. Om det inte är ett väldigt liten firma som helt saknar anständiga betalningsrutiner, förstås.

Om du har företag (dvs F-skatt) är det du som ansvarar för att skatten betalas in. Om du inte har företag är det uppdragsgivaren.

Det är möjligt att det finns sådana företag, men jag har aldrig stött på något. Jag förstår inte heller riktigt varför de skulle föredra F-skattsedel framför A-skatt. Om det inte är ett väldigt liten firma som helt saknar anständiga betalningsrutiner, förstås.

F- eller A-skattesedel menade jag. "Firmalöst" var menat att avse om man bedriver verksamheten utan någon av dessa.

Du har redan fått en massa bra tips och här är några saker till att tänka på.

1) Kan du inte redovisningen med dess principer, så måste du förmodligen köpa den hjälpen till att börja med. Räkna med 350.-/timmen ex moms och uppåt. Mängden papper (verifikat/kvitton) har inte så himla stor betydelse som folk i allmänhet tror. Det är en del kontrollräknande fram och tillbaka för den som hjälper dig. Kommer du med dina kvitton i en kasse eller två - då blir det dyrt!

2) Du ikläder dig en del skyldigheter. Du kan inte komma i efterhand och säga "Jag visste inte...."

3) Trots det är det otroligt givande att ha ett företag vid sidan om sin huvudinkomst. Du kan köra lite mer avslappnat och inte känna tvånget till alla konstiga/dåligt betalda uppdrag.

Om du inte har F-skattsedel eller FA-skattsedel har du automatiskt A-skatt (under förutsättning att du är folkbokförd i Sverige).

Du rättar mig stegvis. Någonstans önskar jag att du istället skrev direkt hur det är, men det är kanske roligare så här. ;-)

F- eller FA-skattsedel var de två saker jag menade hur som helst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar