Annons

Egen avdelning för svartvit fotografering+

Produkter
(logga in för att koppla)
Manipulationsdebatten har vi ju haft, men..

Att ordet manipulation känns väldigt negativt laddat jämfört med retuschering har kanske att göra med att ordet används i andra sammanhang än bilder. Man kan t.ex. manipulativt ha fört männsikor bakom ljuset och fått deras stöd för sin egen sak.

Retuschering å andra sidan har jag inte stött på i något annat än bildsammanhang . Det är mer specifikt bildrelaterat.

'Främmande ord i svenskan'(Natur & Kultur) ger betydelsen 'rätta småfel' till ordet retuschering. Så när det gäller stora ändringar i en bild så kanske ordet retuschering inte riktigt täcker ingreppet.

/ Hasse
 
Jag tycker kolorerad är bra att ha som ett komplement til svartvitt och färg. För kolorerar man en bild blir den ju inte en färgbild, och den är inte längre svartvit eller hur?

Att byta ut retuscherad mot manipulerad låter dock rimligt. Jag tycker det kan vara intressant att veta om man t.ex. klistrat in en måne i bilden, men jag tycker det är rätt ointressant om man suddat bort en repa.
 
Att retuscherat och manipulerat är olika saker är för mig helt klart, så en kategori för manipulerat är nog bra, men är det ett bra ord....? Det låter i mina öron så negativt.

Ni som jobbar med att förändra bilder på det sätt vi avser med manipulerat, vad kallar ni det ni gör. Är ordet manipulera bra?
 
JAg tycker faktiskt det. Ordet har ju en negativ innebörd i andra sammanhang fast i bildsammanhang tycker jag det låter riktigt bra. Jag har inte heller förslag på något annat ord och som ni säkert förstått tidigare tycker jag att det är stor skillnad på orden retuchera och manipulera. När jag manipulerar rättar jag inte bara småfel då förändrar jag utseendet betydligt mer..
Mvh Lotta
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.