Annons

Egen avdelning för svartvit fotografering+

Produkter
(logga in för att koppla)
Händer det något på den här fronten?

Behovet finns tydligen eftersom det inte är ovanligt med bilder som anger motsvarande information istället för utrustning. Problemet är att det initiativet sker osynkroniserat...
 
Jörgen skrev:


Ett alternativ skulle kunna vara:
  • Original: digital/analog(neg/pos?)
  • Kopia: svartvit/färg
  • Bearbetad kopia (mer än det sedvanliga): digital/analog

Termen analog får det att vända sig i magen för mig när man också pratar om fotografering. Visst var de första videokamerorna analoga men det är väl ändå inte de som det syftas på?

Det finns många mycket bättre ord!

/ Johan
 
J_Plupp skrev:
Termen analog får det att vända sig i magen för mig när man också pratar om fotografering. Visst var de första videokamerorna analoga men det är väl ändå inte de som det syftas på?

Det finns många mycket bättre ord!
/ Johan

Snälla ge ett exempel för jag gillar inte heller ordet men använder det titt som tätt!

F.ö. tycker jag jimhs förslag är bra med undantag för Montage och Retuscherad. Montage krockar med motivkategorierna, och retuscherad känns inte som en tillräckligt stor grej för att få en egen kategori. Dessutom är det svårt att avgöra var gränsen går mellan retuscherad och manipulerad. Tycker jag.

Mitt förslag är

Färg
Svartvit
Kolorerad
Övrigt

Så kan ni ju slänga in alla bilder i "Övrigt" sålänge så är det upp till folk att sortera om själva sen. Om nu själva sorteringen är ett problem.

Ingen åtskillnad mellan analogt och digitalt är ju också bra ur den synvinkeln att alla bilder på fotosidan de facto är digitala.
 
Jag tror att det blir helt omöjligt att uppnå konsensus i den laddade frågan kring uppmärkning av digitala bilder.

Kan man inte bara låta den delen av frågan bero. Då får David & Co färre frågor att ta ställning till och kanske kommer till skott snabbare när det gäller att få fram lösningen på ursprungsfrågan?

För visst vore det väl intressantare att kunna söka efter svartvita bilder relativt snart än att vänta tvåhundra år på att dessutom kunna skilja ut dem som är analogt producerade?
 
jimh skrev:
För visst vore det väl intressantare att kunna söka efter svartvita bilder relativt snart än att vänta tvåhundra år på att dessutom kunna skilja ut dem som är analogt producerade?
Jag håller med till fullo.

Tekniken och arbetsmetoderna bakom bilderna här på Fotosidan kommer sällan till sin rätt så jag har tappat intresset för de aspekterna hos dem. Då tycker jag att det är mer intressant att jämföra hur folk uttrycker sig med svartvita bilder respektive med färgbilder.
 
Okikdoki. Då håller vi på med detta just nu. Följande ligger som förslag:

* motivkategorin montage/manipulation => teknikkategorin retuschering (obs! att befintliga bilder av typen montage NU kommer att bli klassificerade som retuschering och alltså måste markeras om).

* motivkategorin macro => teknikkategorin macro

Nya teknikkategorier:
* färg
* sv/v film (jag förmodar att det är tekniken sv/v FILM som är det intressanta)
* kolorerad

Frågor på det?
 
Jag skulle föredra det liggande förslaget från Jim men redaktionens responstid är imponerande och ert förslag duger mer än väl.

Fenomelysande!
 
Låter som en bra idé att man ska kunna söka på enbart svartvitt tycker jag, vi som fortfarande står och blaskar i mörkrummet har saknat det länge.
 
elmfeldt skrev:
Jo men det skall bygga på Jims förslag? Har jag missat ngt?
När jag läser mellan raderna i Jims inlägg från den 12 juni klockan 14.04 så tolkar jag det som att hans ''svartvitt'' och ''färg'' syftade på bilden och inte på tekniken men att de kunde kompletteras med ytterligare teknikkategorier så att det även gick att söka på mediat.

Nåja... det är kanske bättre om han själv förklarar hur han har tänkt. Oavsett vilket så blir det bättre än idag. Tack än en gång.
 
En fråga som kanske borde vara självklar men... foton som är sepiatonade i PS från s/v film, ska jag lägga dem under s/v i teknikvalet eller?
Mvh Lotta
 
Det avgör du väl själv, eller? Jag hade lagt sepia under svartvitt. Det är sällan som jag vet att jag tänker sepiatona en bild när jag tar den så jag tänker i svartvit och därför tycker jag att det är där den här hemma.

Ooops... jag är stressad (ska till mörkrummet) så jag svarade först och läste sedan. Jag hade också lagt digitala sepiabilder under den svartvita filmkategorin av samma orsak som ovan.
 
Senast ändrad:
Pej skrev:
När jag läser mellan raderna i Jims inlägg från den 12 juni klockan 14.04 så tolkar jag det som att hans ''svartvitt'' och ''färg'' syftade på bilden och inte på tekniken men att de kunde kompletteras med ytterligare teknikkategorier så att det även gick att söka på mediat.

Nåja... det är kanske bättre om han själv förklarar hur han har tänkt. Oavsett vilket så blir det bättre än idag. Tack än en gång.
Jo, personligen tycker jag att det vore smidigare med bara färg eller svartvitt. Dels för att det blir mindre diskriminerande mot alla användare av digital utrustning. Men också för att det faktiskt blir redundant information annars; Det framgår ju av utrustningsfältet om man har använt Panatomic-X eller om man har gråskalat en bild genererad av en vertikalt uppställd skrivbordsskanner.

Angående toning så tycker jag det är överflödig information. Det är ju en naturlig del av traditionell svartvitteknik.

PS. Upptäckte precis att funktionen ju redan är på plats. Kul! Här skall kategoriseras!
 
Bra med den här kategoriseringen. En sak jag är lite undrande över är kategorin S/V film. Det utesluter altså s/v digital eller s/v från färg?
Jag tänker så här: När jag söker efter svartvita bilder så är det intrycket en svartvit bild ger som jag är ute efter. Tekniken är förvisso intressant men kommer för mig som betraktare i andra hand. Kvalitén i en bra silvergelatinskopia går ändå bara till viss del fram på en bildskärm.
 
Fixat, dvs sv/v film -> sv/v. Ursprungstanken var att det var teknikvalet sv/v som var det intressanta men redan nu är det många som undrar, vis av erfarenhet ändrar vi innan det blir folkstorm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.