Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlysning bild - Vidvinkelfoto, 12-24

Produkter
(logga in för att koppla)

Christo

Medlem
Hej,

ska köpa in ett vidvinkelobjektiv, till min EOS 20D, som ett komplement till mitt Sigma Zoom 24-135.

Jag har bara lite svårt att relatera till hur pass vid/förvrängd bilden verkligen blir. Dom modeller jag tittat på är Sigmas 12-24 samt Tokinas motsvarande modell. (någon ni vill rekommendera?)

Efterlyser därför bilder (gärna på fasader, exteriörer).

/C
 
Hej,

Här är några kort tagna förra helgen på Söderarm, just med Sigma 12-24 i 12mm läget.

Ingen efterbehandling. Som du ser är det väldigt olika hur mycket förvrängning man får, beroende på motiv. Många lutande linjer, kan man också räta upp i Photoshop efteråt.

/Staffan
 

Bilagor

  • 20060515_soderarmkonf_114.jpg
    20060515_soderarmkonf_114.jpg
    37.1 KB · Visningar: 454
Med fyren i mitten på lite avstånd, och horisonten i mitten märks nästan ingen förvrängning alls..
 

Bilagor

  • 20060515_soderarmkonf_216.jpg
    20060515_soderarmkonf_216.jpg
    40.7 KB · Visningar: 440
Ett annat där inte förvrängningarna syns nämnvärt.
 

Bilagor

  • 20060515_soderarmkonf_213.jpg
    20060515_soderarmkonf_213.jpg
    48.7 KB · Visningar: 424
Hej!

Ett tips är att använda bildsök funktionen, där kan man söka efter bilder tagna med specifik utrustning. Prova t.ex. att fylla i "12-24" i utrustnings textfältet i sökformuläret.
 
Försöker, men det är fruktansvärt segt och jag får inte fram någon resultatsida ens. Provade på www.pbase.com istället för att se om det fanns några 11-18 bilder och där gick det snabbare. :eek:)
 
Senast ändrad:
Det är klart att vissa motivs linjer kan uppfattas lite jobbiga med nere på extremvidvinkel, men o andra sidan så är det eg inga problem att räta upp bilden. Iaf till en viss del.

Tusen tack för era svar! Det blir nog absolut ett av sigmas eller tokinas objektiv.
 
Sigma har ett 10-20, 1:4-5,6 som inte är så tokigt heller. Köpte ett här om veckan och är riktigt nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.