Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Efterlysning av fotografen på bilden
- Trådstartare Puggen
- Start datum
Ravestream
Aktiv medlem
hmmm undrar hur många bra kända fotografer som utsätter sig för livsfara som vi alla imponeras av ofta det finns, det är väl många ggr det som gör bilderna unika.
Då jag inte var där eller känner till stationen eller så så får jag säga att det är alltid lika intressant att se dessa pekpinnar & farbror duktig inlägg.
Då jag inte var där eller känner till stationen eller så så får jag säga att det är alltid lika intressant att se dessa pekpinnar & farbror duktig inlägg.
jenordfoto
Aktiv medlem
Som fotograf får man ta risker, vad ni andra tycker och tänker tror jag nog dom flesta struntar blankt i. Vilka idioter till krigsfotografer åker till Irak för att plåta när folk blir ihjäl skjutna. Fan lägg ned, hämta farbror blå då. Shit.
Walle
Aktiv medlem
Som fotograf får man ta risker, vad ni andra tycker och tänker tror jag nog dom flesta struntar blankt i. Vilka idioter till krigsfotografer åker till Irak för att plåta när folk blir ihjäl skjutna. Fan lägg ned, hämta farbror blå då. Shit.
Snacka om att uttrycka sig kränkande om de fotografer som riskerar sina liv för att skildra krigens fasor. Har du någonsin för en millisekund tänkt tanken att jobbet dessa fotografer gör är oerhört viktigt för att visa vad som händer i konfliktzoner?
Makten
Aktiv medlem
Jag kan säga att jag inte blev förvånad när jag såg i din profil att du är 16 år. Maken till omogen smörja var det länge sen jag läste.Som fotograf får man ta risker, vad ni andra tycker och tänker tror jag nog dom flesta struntar blankt i. Vilka idioter till krigsfotografer åker till Irak för att plåta när folk blir ihjäl skjutna. Fan lägg ned, hämta farbror blå då. Shit.
Vuxna, tänkande människor "struntar inte blankt i" risken att bli överkörd av ett tåg. Särskilt inte med tanke på föraren, samt i det här fallet modellen. Hur dum får man bli?
Anders Östberg
Guest
Självbevarelsedrift, empati, ansvarskänsla m.m. utvecklas med åren.
Lindersson
Aktiv medlem
Självbevarelsedrift, empati, ansvarskänsla m.m. utvecklas med åren.
Hos de flesta i alla fall...
staika
Aktiv medlem
Visst du får väl utsätta dig för vilka risker du vill men det ger dig inte rätt till att utsätta andra människor för risker eller obehag.
Det ska jag säga dig, och nu talar jag av egen erfarenhet som lokförare, att det är ingen rolig upplevelse att köra på en människa och det kan vara lika obehagligt att vara nära att göra det. Ofta har man sett obehöriga i spåret som i sista stund hunnit undan.
Det som är konstigt är att ingen normalt funtad person går och ställer sig mitt på motorvägen eller på landningsbanan på Arlanda för att ta bilder, men att ställa sig mitt i spåret verkar för en del vara helt naturligt.
En liten historia för att belysa hur stolliga en del "fotografer" kan vara.
För några år sedan körde jag ett godståg nere ifrån södra Sverige och var på väg mot Stockholm. Klockan var 3 på morgonen.
När jag närmade mig Älvsjö fick jag larm om att det skulle finnas obehöriga i spåret uppe på Årstabron. Mycket riktigt. Uppe på bron och tryckta mot broräcket stod tre personer. Det finns inte mycket till utrymme mellan tåget och broräcket så dom såg lite skrämda ut.
Jag stannade tåget och undrade vad tusan dom höll på med och fick till svar att dom höll på att ta lite modebilder för en tidning. Det visade sig vara en fotograf och två kvinnliga modeller. När jag frågade dom ifall dom inte insåg riskerna med att vara där fick jag det otroligt intelligenta svaret att dom inte trodde det gick några tåg på natten.
Efter att ha baxat upp personerna och deras utrustning på loket så fick dom åka med in till Stockholm Central.
Under resan in till Stockholm försökte jag förklara hur vi förare känner det när vi ser obehöriga i spåret.
Lite verkar dom ha fattat för dom såg ganska skamsna ut när dom lämnade loket.
Christer
jenordfoto
Aktiv medlem
Tack för en bra respons utan att behöva klanka ned en som dom andra försökt göra. Jag är mänsklig så jag förstår ditt resonemang till fullo och jag resonerar inte på något annat sett(?) även om det framgick otydligt eller att jag inte skrev det. Om jag varit en förare så hade jag mått dåligt, densamma om jag stått på perrongen och sett dom bli överkörda. Men vad är två personer på ett spår att dra upp. Folk vistas och går över på farliga övergångar varje dag då förare får tuta för att dom ska uppmärksamma det tåg som just är påväg att passera på övergången. Jag vet dom som blivit överkörda utav tåg, och jag är inte ute efter att klanka ned dom eller bevisa hur dumma dom var utan att varje individ får ta sitt eget ansvar. Det var väldigt dumt av han att välja just den där platsen, men gjort är gjort och ni tror inte det kommer hända igen? Det här var knappast första eller sista gången i ett land som Sverige med nio miljoner invånare. Däremot kan jag väl tycka att visst, hoppas dom lärt sig någonting nu och att vi på forumet lär andra att inte göra samma misstag. Men är det slut med folk på spåren nu, nä.Visst du får väl utsätta dig för vilka risker du vill men det ger dig inte rätt till att utsätta andra människor för risker eller obehag.
Det ska jag säga dig, och nu talar jag av egen erfarenhet som lokförare, att det är ingen rolig upplevelse att köra på en människa och det kan vara lika obehagligt att vara nära att göra det. Ofta har man sett obehöriga i spåret som i sista stund hunnit undan.
Det som är konstigt är att ingen normalt funtad person går och ställer sig mitt på motorvägen eller på landningsbanan på Arlanda för att ta bilder, men att ställa sig mitt i spåret verkar för en del vara helt naturligt.
Sluta dumförklara dig själv genom att berätta hur dumma vi andra är över ett internet forum, det får du faktiskt spara tills den dagen du träffar mig i verkligheten om du nu mot förmodan skulle göra det. Jag har all rätt att tycka som jag gör och jag har också förståelse om att dom egentligen inte borde vara på spåret då jag tycker PRECIS likadant som du även om det inte framgick. Man kan däremot se det från flera olika synvinklar. Så om du ursäktar mig så bryr jag mig inte särskilt mycket över vad ni tycker och tänker och ni lika lite över vad jag tycker om er på ett internet forum.Jag kan säga att jag inte blev förvånad när jag såg i din profil att du är 16 år. Maken till omogen smörja var det länge sen jag läste.
Vuxna, tänkande människor "struntar inte blankt i" risken att bli överkörd av ett tåg. Särskilt inte med tanke på föraren, samt i det här fallet modellen. Hur dum får man bli?
Snacka om att uttrycka sig kränkande om de fotografer som riskerar sina liv för att skildra krigens fasor. Har du någonsin för en millisekund tänkt tanken att jobbet dessa fotografer gör är oerhört viktigt för att visa vad som händer i konfliktzoner?
Du känner förstås alla som varit ute i krig så du vet exakt hur det går till och vad dom är ute efter när dom plåtar. Bra. För att svara på din fråga,Nej.
Vill tillägga om hur säker jag är på att någon här kommer bli jätte arg och vilja klanka ned mig ännu mer, en 40+ are kanske, kanske en 20+ vad vet jag. FS består till stor del utav äldre människor så mina förväntningar är inte allt för höga när det gäller äldre som sitter och trycker tangent efter tangent till någon användare här på Fotosidan. Så visa hur mogna ni själv är. Oftast så uppfattar jag folk här som väldigt aggressiva mot andra, varför? En dålig dag eller bara ett försök för folk att få synas och höras? Vad hjälper det att bli förbannad och använda roliga ord på en Fotosida? Det är ju i själva verket ni som använder dom orden och agerar såhär som gör bort er, och jag är inte ensam om att tycka såhär. Hoppas på bra respons.
Senast ändrad:
Makten
Aktiv medlem
Att du inte bryr dig är problemet. Om du tycker som jag så skulle du inte försvara detta idiotiska beteende, vilket du gjorde.Sluta dumförklara dig själv genom att berätta hur dumma vi andra är över ett internet forum, det får du faktiskt spara tills den dagen du träffar mig i verkligheten om du nu mot förmodan skulle göra det. Jag har all rätt att tycka som jag gör och jag har också förståelse om att dom egentligen inte borde vara på spåret då jag tycker PRECIS likadant som du även om det inte framgick. Man kan däremot se det från flera olika synvinklar. Så om du ursäktar mig så bryr jag mig inte särskilt mycket över vad ni tycker och tänker och ni lika lite över vad jag tycker om er på ett internet forum.
Att hoppa ner på spåret på en trafikerad järnväg där det finns stor risk att ett tåg kommer i 160 km/h kan inte ses ur något annat perspektiv än att det är helt idiotiskt, för alla inblandade.
Att jämföra med krigsfotografer är patetiskt. De rapporterar om elände som resten av världen behöver veta. Det gör inte en modellfotograf.
jenordfoto
Aktiv medlem
Att du inte bryr dig är problemet. Om du tycker som jag så skulle du inte försvara detta idiotiska beteende, vilket du gjorde.
Att hoppa ner på spåret på en trafikerad järnväg där det finns stor risk att ett tåg kommer i 160 km/h kan inte ses ur något annat perspektiv än att det är helt idiotiskt, för alla inblandade.
Att jämföra med krigsfotografer är patetiskt. De rapporterar om elände som resten av världen behöver veta. Det gör inte en modellfotograf.
Men snälla lilla du, vad är problemet. Du tjafsar med en kille på 16 år över en Fotosida, okej vad patetisk jag är. Var meningen att jag skulle ta illa upp nu?
Du har väl ingen aning om vad jag genomgått eller vad jag ville säga med det jag skrev? Om du kanske träffat mig irl så kanske du inte varit lika sur och gnällig, eller usch vad har jag för förväntningar över en gubbe som tjafsar över internet. Noll, fan ta och ryck upp dig och för en diskussion istället för att beté dig illa.
Krigsfotografer må väl göra det, men fan inte alla.
Makten
Aktiv medlem
Hur vore det om du försökte diskutera ämnet istället för att skämma ut dig? Läs igen vad du skrivit. Det är du som tjafsar.Men snälla lilla du, vad är problemet. Du tjafsar med en kille på 16 år över en Fotosida, okej vad patetisk jag är. Var meningen att jag skulle ta illa upp nu?
Du har väl ingen aning om vad jag genomgått eller vad jag ville säga med det jag skrev? Om du kanske träffat mig irl så kanske du inte varit lika sur och gnällig, eller usch vad har jag för förväntningar över en gubbe som tjafsar över internet. Noll, fan ta och ryck upp dig och för en diskussion istället för att beté dig illa.
Krigsfotografer må väl göra det, men fan inte alla.
jenordfoto
Aktiv medlem
Hur vore det om du försökte diskutera ämnet istället för att skämma ut dig? Läs igen vad du skrivit. Det är du som tjafsar.
Jag svarade på de tråkigheter du skrivit om mig tidigare. Gilldes inte det svaret?
Makten
Aktiv medlem
Nej. Du får gärna förklara varför du jämför krigsfotografer med att vistas på ett järnvägsspår när man inte har där att göra. Att ta risker är inte någon slags rättighet när det innebär konsekvenser även för andra.Jag svarade på de tråkigheter du skrivit om mig tidigare. Gilldes inte det svaret?
jenordfoto
Aktiv medlem
Nej. Du får gärna förklara varför du jämför krigsfotografer med att vistas på ett järnvägsspår när man inte har där att göra. Att ta risker är inte någon slags rättighet när det innebär konsekvenser även för andra.
Det var inte min meningen att krigsfotografens arbete skulle ifrågasättas. Vad jag ville visa var att alla får ta sitt egna ansvar gällande livet när man gör någonting. Precis som folk går utan reflexer på nätterna eller bilar som kör utan lysen, jag vet hur illa det är. Att folk gör sådana saker är inte acceptabelt, jag hade själv inte gjort det. Varför, jo just pga. utav det ni redan lagt fram. Utsätta andra för obehag osv. Det kan man göra på en övergiven räls och därmed var denna session förklarad som vädligt onödig.
Makten
Aktiv medlem
Då är vi överens, tydligen.Det var inte min meningen att krigsfotografens arbete skulle ifrågasättas. Vad jag ville visa var att alla får ta sitt egna ansvar gällande livet när man gör någonting. Precis som folk går utan reflexer på nätterna eller bilar som kör utan lysen, jag vet hur illa det är. Att folk gör sådana saker är inte acceptabelt, jag hade själv inte gjort det. Varför, jo just pga. utav det ni redan lagt fram. Utsätta andra för obehag osv. Det kan man göra på en övergiven räls och därmed var denna session förklarad som vädligt onödig.
Saken är att man om man hoppar ner på rälsen och blir överkörd inte bara har ansvar över sitt eget liv, utan man har dels utsatt tågföraren för att behöva köra ihjäl en människa, dels kostat en jävla massa pengar i sanering, dels utsatt stackars resenärer för obehag, dels stoppat tågtrafiken under säkert några timmar.
Att anse sig ha rätten att ta risken att detta sker, tycker jag är otroligt idiotiskt.
jenordfoto
Aktiv medlem
Då är vi överens, tydligen.
Saken är att man om man hoppar ner på rälsen och blir överkörd inte bara har ansvar över sitt eget liv, utan man har dels utsatt tågföraren för att behöva köra ihjäl en människa, dels kostat en jävla massa pengar i sanering, dels utsatt stackars resenärer för obehag, dels stoppat tågtrafiken under säkert några timmar.
Att anse sig ha rätten att ta risken att detta sker, tycker jag är otroligt idiotiskt.
Nu tror jag vi hamnade på lite mer utav en diskussions nivå, bra.
Ja, jag håller med men varför är pengarna relevant? Två personer har dött och det vore oerhört tragiskt men då pratar du om pengar för saneringen?