Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterlysning av fotografen på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för "minst problematiska scenariot" med det?

Att inte "en massa" människor blir "upprörda" av att ytterligare en person, förutom personen som sitter på spåret, har agerat ologiskt/felaktigt/olagligt, vem vet, kanske är det "fotografen" som är hjälten som fick upp personen i tid.

Nej, jag var inte där så jag vet inte och jag kommer inte ta "drama queen" rollen heller.

Snart har vi en tråd som pekar ut den olagliga och tämligen riksfyllda handliga att sitta på spåret och en fotograf som begår olaglig handlingen genom att uppmana till brott samt en fotograferande betraktare som som begår brott, enligt Lag (2003:778) om skydd mot olyckor genom att inte ropat eller ringt 112. Som senare vandrar vidare till varför inte Polisen kan vara på plats inom 1 minut till sveriges samtliga järnvägsdragningar.

Sen om det visar sig att;
1. Fotografen till den länkade bilden befinner sig på sådant avstånd att inga rop hörs fram.
2. De har en "legal" anledning att vistas där och har inhämtat samtliga tillstånd för att vistas där i 8 minuter. (jag skulle INTE sätta några pengar på det)

Vad jag skulle göra om jag bevittnade det?
Jag skulle förhoppningsvis ropat, som första reaktion och varit troligtvis nöjd med mig själv, även om det visade sig att det var riktigt att de fick vistas där.


Michael - Vet inte -
 
Jag förstår fortfarande inte varför fotografen till bilden som illustrerar situationen inte toksprang till de två, eller skrek så högt det gick för att rädda människan på spåret en säker död om det kommit ett tåg i 160.
Eller skedde det?

I en onormal situation är det normalt att reagera onormalt?


Michael - Har inte själv varit i liknande situation -
 
Jag såg en gång för länge sen några som tog liknadnde bilder miit i Uppsala, men dom hadde i alla fall varit smarta nog att ställa sig på spåret precis vid en plankorsning med ljud och ljussingnaler. Det verkar ju inte speciellt mycket farligare än att gå över korsningen så jag skulle själv kunna tänka mig att ta en sån bild.
 
Ganska stor skillnad på plankorsning och platsen som tråden ursprungligen hanlade om där tågen kommer utan förvarning. Plankorsning med bommar och ljus brukar ge en viss förvarning om att det ska komma ett tåg. Så visst, där skulle jag också kunna tänka mig att ta en bild.
 
Minns en session som skälldes ut på MB för att den var tagen på spåret. Det var nog bara jag som såg att den var tagen i Ösmo och slog ihop 1+1. Nynäsbanan hade varit stängd i flera månader för ombygnation när sessionen dök upp :)
 
Fantastiskt vacker bild, jag försöker få tag på en modell som vill ställa upp på liknande bilder men det verkar vara svårt att hitta här uppe i norr. Kanske beror på att rälsarna börjar bli så kalla nu.

Ser gärna fler rälsbilder i framtiden!
 
Med risk för att förarga...

Jag tycker bara det ser ut som ännu en konstruerad modellbild med en onaturlig pose på ett onaturligt ställe. Vänstra benet ser ut som en gummiorm. Sorry. :)

Varför kan inte modeller sitta och stå som vanliga människor på normala platser?
 
Som Mikael Bard så tycker jag bilden är väldigt bra, förutom på det cencurerade ansktet. Men har sett bilden utan så vet att den är bra.

All onödig kritik om att det var en livsfara är ju bara idiotisk. Står ju precis brevid rödlyset för tåget ser ju om det ändras hehe.

Nej, vad som är idiotiskt är att springa på spåren! Att ett lyse är rött betyder inte att det inte kan komma tåg! Förrutom rent tekniska fel kan servicetåg under vissa omständigheter köras mot rött. Å andra sidan räcker det med några sekunders ouppmärksamhet för att det ska gå åt helvete. Men överhuvudtaget är det en förbannat onödig diskussion, man har inte på spåret att göra!

Jag har sett arbetare/kollegor vara bokstavligt talat någon sekund från döden på grund av ouppmärksamhet. Lyckligtvis har jag sluppit se någon bli överkörd.
 
Nej, vad som är idiotiskt är att springa på spåren! Att ett lyse är rött betyder inte att det inte kan komma tåg! Förrutom rent tekniska fel kan servicetåg under vissa omständigheter köras mot rött. Å andra sidan räcker det med några sekunders ouppmärksamhet för att det ska gå åt helvete. Men överhuvudtaget är det en förbannat onödig diskussion, man har inte på spåret att göra!

Jag har sett arbetare/kollegor vara bokstavligt talat någon sekund från döden på grund av ouppmärksamhet. Lyckligtvis har jag sluppit se någon bli överkörd.


Men all denna diskussion utgår ju från att fotografen och modellen i detta fall är idioter och inte vet om riskerna och därav har extra uppmärksamhet. Det är idiotiskt.

Sen att dina arbetskollegor/arbetare är idioter gör inte alla till det.
 
Nej, vad som är idiotiskt är att springa på spåren! Att ett lyse är rött betyder inte att det inte kan komma tåg! Förrutom rent tekniska fel kan servicetåg under vissa omständigheter köras mot rött. Å andra sidan räcker det med några sekunders ouppmärksamhet för att det ska gå åt helvete. Men överhuvudtaget är det en förbannat onödig diskussion, man har inte på spåret att göra!

Jag har sett arbetare/kollegor vara bokstavligt talat någon sekund från döden på grund av ouppmärksamhet. Lyckligtvis har jag sluppit se någon bli överkörd.

Cool story bro.

Till TS: Det är bra om du tänker på tredjedelsregeln och försöker hålla en rak horisont, jag ser att bilden är smått överexponerad också, du kan ställa ner exponeringskompensationen 1/3 steg, om du ska ta up-skirt bilder på småflickor får du gärna censurera vissa områden, du var ju knappast under 60.
 
Nej, vad som är idiotiskt är att springa på spåren! Att ett lyse är rött betyder inte att det inte kan komma tåg! Förrutom rent tekniska fel kan servicetåg under vissa omständigheter köras mot rött. Å andra sidan räcker det med några sekunders ouppmärksamhet för att det ska gå åt helvete. Men överhuvudtaget är det en förbannat onödig diskussion, man har inte på spåret att göra!

Det stämmer inte.
Tåg kan inte köra mot rött i full hastighet. STH 30 gäller.
Servicefordon, K-fordon kan i undantagsfall köra om TSM ger klartecken och isf endast med stopptavlor i bägge ändar av arbetsområdet.
STH 30 gäller som alltid inom arbetsområden och vid signalfel.
Tåget kan heller inte vara på väg att accelerera mot hastigheter över den angivna för sträckan efter som ATC systemet bryter och automatiskt bromsar vid hastigheter som överstiger begränsningen med mer än 3 km/h.
Ska du läxa upp folk så håll dig till såndant som du behärskar.
Ja det är dumt att beträda spårområdet.
Nej i princip ingen bötfälls eftersom det nästan aldrig upptäcks, alternativ är omöjligt att bevisa. Polisen har inte tid.
95% av påkörningsolyckor inom spårområdet är inte olyckor, utan i själva verket suicidalfall.

//Fredrik, som tröttnade på Bananverket.
 
Jag kan ju inte påstå att jag anser att du vinner några poäng i pedagogik.

Jag anser att det är betydligt bättre att ungdomarna TROR att de kan bli påkörda mot rött, än att någon besserwisser ska påpeka felaktigheter bara för att visa sin egen duglighet.

Jag har jobbat på spår (banverket) i 10 år. Dra dina egna slutsatser.

Eftersom du mailar detta till mig ist för att föra diskussionen öppet som gjorts tidigare får väl jag göra det.
Om nu dina tidigare åsikter är av vikt för allmänheten så är väl även dessa det.

I svar tycker jag inte att jag visar min "duglighet" på något sätt. Jag ger bara den rätta bilden av faktiska risker som finns och inte.
Sen att du hoppar på min pedagogik, tycker jag är lustigt när du i nästa stycke säger att du delar ut felaktig fakta för ett syfte du tycker är riktigt.

Sällan har man vunnit förtroende hos någon man försöker upplysa genom att behandla dem som idioter.

//Fredrik, en messersmitt med rätt fakta, som den är inte syftesapplicerad.
 
Men jag ställer mig alltid frågan varför folk står i ytterkurvan (även innerkurvan) vid rally och liknande motorsporter. Det verkar för mig som om det är störst risk att chauffören tappar kontrollen över fordonet just där - och även efter hopp.

Kanske för att det av nån anledning alltid är gott om plats där :)
 
Som publik skulle jag aldrig stå i ytterkurva nära vägen, specifikt vid rally skulle jag inte stå nära vägen överhuvudtaget eftersom det inte finns några räcken eller andra skydd.

Som fotograf är man mer benägen att ta lite risker. Det är tyvärr ofta dom bästa vinklarna som är dom farligaste, och det är rätt meningslöst att stå och ta dåliga bilder från en helt säker plats. Minimum ska det förstås vara ett stabilt räcke mellan fotografen och vägen, och man ställer sig inte i tangentens riktning där det är mest sannolikt att bilen kraschar. Men... shit happens, hur mycket man än tänker på säkerheten, som jag själv fått erfara mer än en gång, och inte bara på motortävlingar. Står man för nära händelserna så kan man hamna i dom själv. Man kan få en hockeyklubba i skallen eller bli översprungen av en innebandyspelare också fast man står på andra sidan sargen. En gatufotograf kan förmodligen få stryk på plattan om någon inte vill bli fotograferad där.

Ett liv helt utan några väl övervägda risktagningar skulle bli rätt menlöst, och förmodligen bilderna också.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tonerna i rälsen framför modell är mycket snyggare än utfrättheten bakom.

Överdelen för ljus.

Vänster ben avbrutet

Nätstrumpor? ger ngt moaremönster men det kan va min skärm som spökar.

Bilden vänd på fel håll om det nu inte råkar vara så att det skall va ett tidningsomslag. Formatvalet ger bara nackdel. Räls som försvinner i fjärran förstärks av liggande format. I höjdformat delas denna bildens byggstenar i olika skikt i stället för att binda samman delarna mot en rörelse/linje eller punkt(modellen).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar