ANNONS
Annons

Efterlysning av fotografen på bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Puggen

Aktiv medlem
Titta på länken nedan och situationen på bilden, det är inte fotografen av bilden jag vänder mig till utan utan fotografen som står på plattformen. Platsen är Flemingsberg söder om Stockholm och scenariot skedde idag den 21/11 på eftermiddagen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=213514


Möjligheten att fotografen bakom denna bild eventuellt figuerar på fotosidan.se finns så därför vänder jag mig till dig. Om fotografen bakom denna bild finns här på fotosidan.se så vill jag påpeka det extremt olämpliga i att fotografera såhär. Skulle det vara så att fotografen inte finns här men att någon annan eventuellt sett bilder på andra internetsidor som kan härledas till honom, tagna vid detta tillfälle, får gärna påpeka det mycket olämpliga med hans bild.

Varför är jag då mån om att göra detta?

Till att börja med är det förbjudet att beträda spårområdet på banverkets spår. Ett brott som kan resultera i böter.

Att det sen är det förenat med livsfara är kanske underförstått. Skulle ett tåg vars avsikt inte är att stanna på stationen, dyka upp bakom kameran i bild, där en kurva finns ca 400 meter norrut, har ni inte en chans att hinna undan. Dessa tåg passerar Flemingsberg regelbundet. Det tåget som förmodligen är ett snabbtåg, har en hastighet på över 160km/h och under acceleration till topfarten som är 200km/h. Då blir resultatet mycket olyckligt som man man lista ut. Tåget färdas i runda slängar, runt 50 meter i sekunden, alltså tar sträckan från kurvan norrut till plattformen ca 7-8 sekunder eller en fotbollsplan på ca 2 sekunder. Inte mycket tid till att både upptäcka och samtidigt hinna undan. Dessutom är snabbtågen idag väldigt tysta så man upptäcker de sällan i tid innan det är försent.

När behörig personal beträder spårområden där trafiken är påsläppt, är den tillåtna hastigheten kraftigt reducerad för att säkerhetsmarginalerna för personalen ska vara acceptabla. Vid detta tillfälle där fotografen tog bilderna som dessa, fanns inte denna säkerhetsåtgärd överhuvudtaget. Vid tillfällen där behörig personal behöver beträda spårområden, som tex vid incididenter, då är trafiken stoppad.

Jag vill få dig att förstå de faror du framför allt utsätter din "kompis" för som agerar motiv i detta fall inte kan accepteras över huvudtaget. Finns inga ursäkter som "kom inget tåg" eller "var lång tid tills tåget skulle komma" eller "hade situationen under kontroll" för det hade du inte.

//Eric som jobbar inom järnvägsbranschen och med obehag ser situationer där obehörigt folk befinner sig på spårområden dagligen.
 
Och i sann pekpinneanda måste jag ju kommentera vidare att det är lite intressant att trots att ett tåg kan komma fort, tyst och mosa tjejen som sitter på spåret... Så tar du dig tid att fota dem istället för att varna dem lite fortare, lite tidigare...

Som en parallell har jag dessutom för mig att det var någon känd idrottstjej som fotograferades på järnvägsspåren av en yrkesfotograf, utan tillstånd av rätt järnvägschef.

Jag konstaterar bara helt kallt att folk gör dumma, egoistiska saker precis hela tiden... Förr fick man vara rädd för att vilda djur skulle bli ens död och jag tror att genetiskt behöver man lite fara för att känna sig levande. Det är naturligtvis inte rätt mot den stackars lokföraren som i värsta fall blir ofrivillig gärningsman, men visa mig den person som aldrig bryter mot lagen, aldrig gör något som riskerar sin egen hälsa om än så lite....
 
(Tar bort mitt inlägg, jag missförstod hela situationen...)
 
Senast redigerad av en moderator:
Signaturen "arskortguldsj" gav dem ju också en utskällning och en förklaring vad som skulle kunnat hända. Det var ju bra. Det här är ett bra varnande exempel på dumdristiga fotografer (och modeller).

Jag drar mig till minnes några filmklipp där fotografer varit nära att dödas av att de stått på fel plats. Hittade ett lite snabbt. http://fragg.me/video/photographer-rally-close-call
Fast här är det ju lite annorlunda situation än den som inlägget handlade om. Men jag ställer mig alltid frågan varför folk står i ytterkurvan (även innerkurvan) vid rally och liknande motorsporter. Det verkar för mig som om det är störst risk att chauffören tappar kontrollen över fordonet just där - och även efter hopp.
 
De är rätt onödigt både ur risk synpunkt och ur "bli bra på bild" synpunkt. De finns ju hur många övergivna spår och "underhålls-spår" som helst att fota bilder på. Och med den vinkel som han verkar ha på bilden så är de spåret o inte jättemycke bakgrunden som har betydelse. Jag har slutat bli förbannad över sånthär, de är inte hälsosamt i längden men visst, hade ja varit där skulle jag nog svära åt dem. Idioti och väte...universoms mest vanliga grundämnen...

Suck...
 
Det är ju inte Eric som tagit bilden eller varit på plats så hur skulle han kunna varna?

Okay, jag har uppenbarligen missförstått vem som tog bilden, så jag får be Eric om ursäkt helt enkelt. Däremot gäller min pekpinne fortfarande, fast då riktad mot den som tog fotot på fotografen och kompisen.
 
Men jag ställer mig alltid frågan varför folk står i ytterkurvan (även innerkurvan) vid rally och liknande motorsporter. Det verkar för mig som om det är störst risk att chauffören tappar kontrollen över fordonet just där - och även efter hopp.

Man står där just därför att det är där det händer saker och ting. Sedan kan man ju placera sig såpass smart att oavsett vad som händer, så står man inte i närheten av där bilen kan komma att fara förbi om den lämnar vägen. Man kan ju dessutom som fotograf ställa upp sin kamera på rätt ställe och plåta via fjärrkontrollen, så riskerar man bara kameran för den där Bilden om man nu bara måste ha en bild från "fel" ställe.
 
Att ta risker skall ingå i en sund uppväxt och själv gjorde jag nog värre saker i min ungdom, fast det var ju på den tiden där lekplatser inte behövdes godkännas av högre instanser.

Är det någon av er som har läst http://www.bokus.com/b/9151847426.html?

Tack för tipset, den ska läsas. Den verkar vara min linje totalt.

Dock tycker jag det är skillnad på trygghetsnarkomani, och att uppmana ungdomar att hålla sig borta från spåret. Trygghetsnarkomani handlar väl snarare om t.ex. att ALLA lekplatser ska byggas om till godkända som är garanterat riskfria, alla dörrar förses med klämskydd, o.s.v. Nu för tiden verkar det som att folk tror att man kan skita ut en unge, bädda in den i 10 kubikmeter bomull som skydd, och släppa ut grabbhalvan vid 18 års ålder.

Men som sagt, att hoppa ner på spåret ca 10 sekunder efter en kurva tycker inte jag tillhör de normala riskerna ett barn bör och ska ta. Speciellt inte i den åldern, det där är inga barn, det där är tonåringar (och även om en tonåring i lagens mening räknas som ett barn så kan nog de flesta vara överrens om att det är skillnad på barn och tonåringar. (Jag börjar bli trött på att man hela tiden måste gardera sig för besserwissrar som ska in och dissekera inläggen)).
 
Okay, jag har uppenbarligen missförstått vem som tog bilden, så jag får be Eric om ursäkt helt enkelt. Däremot gäller min pekpinne fortfarande, fast då riktad mot den som tog fotot på fotografen och kompisen.

Han sa faktiskt till.Greijen är att x antal kommmentarer om hur olämpligt valet av plats och upplägget av fotot är, förhoppningsvis tillsammans med utskällningen får personerna i fråga att förstå det olämpliga i deras agerande.
 
Detta beteende är fruktansvärt irriterande för oss lokförare.
Vi har tillräckligt med problem med mäniskor som går upp och ställer sig i spåret för att ta livet av sig.
Att sen några "fotografer" med missriktade konstnärliga ambitioner beter sig på det här sättet är mycket beklagligt.
Just den här platsen passerar vi med 160km/h och när som här modellen sitter med ryggen mot den normala färdriktningen gör ju inte saken bättre.

Christer
Lokförare SJAB.
 
Titta på länken nedan och situationen på bilden, det är inte fotografen av bilden jag vänder mig till utan utan fotografen som står på plattformen. Platsen är Flemingsberg söder om Stockholm och scenariot skedde idag den 21/11 på eftermiddagen.

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=213514


Möjligheten att fotografen bakom denna bild eventuellt figuerar på fotosidan.se finns så därför vänder jag mig till dig. Om fotografen bakom denna bild finns här på fotosidan.se så vill jag påpeka det extremt olämpliga i att fotografera såhär. Skulle det vara så att fotografen inte finns här men att någon annan eventuellt sett bilder på andra internetsidor som kan härledas till honom, tagna vid detta tillfälle, får gärna påpeka det mycket olämpliga med hans bild.

Varför är jag då mån om att göra detta?

Till att börja med är det förbjudet att beträda spårområdet på banverkets spår. Ett brott som kan resultera i böter.

Att det sen är det förenat med livsfara är kanske underförstått. Skulle ett tåg vars avsikt inte är att stanna på stationen, dyka upp bakom kameran i bild, där en kurva finns ca 400 meter norrut, har ni inte en chans att hinna undan. Dessa tåg passerar Flemingsberg regelbundet. Det tåget som förmodligen är ett snabbtåg, har en hastighet på över 160km/h och under acceleration till topfarten som är 200km/h. Då blir resultatet mycket olyckligt som man man lista ut. Tåget färdas i runda slängar, runt 50 meter i sekunden, alltså tar sträckan från kurvan norrut till plattformen ca 7-8 sekunder eller en fotbollsplan på ca 2 sekunder. Inte mycket tid till att både upptäcka och samtidigt hinna undan. Dessutom är snabbtågen idag väldigt tysta så man upptäcker de sällan i tid innan det är försent.

När behörig personal beträder spårområden där trafiken är påsläppt, är den tillåtna hastigheten kraftigt reducerad för att säkerhetsmarginalerna för personalen ska vara acceptabla. Vid detta tillfälle där fotografen tog bilderna som dessa, fanns inte denna säkerhetsåtgärd överhuvudtaget. Vid tillfällen där behörig personal behöver beträda spårområden, som tex vid incididenter, då är trafiken stoppad.

Jag vill få dig att förstå de faror du framför allt utsätter din "kompis" för som agerar motiv i detta fall inte kan accepteras över huvudtaget. Finns inga ursäkter som "kom inget tåg" eller "var lång tid tills tåget skulle komma" eller "hade situationen under kontroll" för det hade du inte.

//Eric som jobbar inom järnvägsbranschen och med obehag ser situationer där obehörigt folk befinner sig på spårområden dagligen.

Det är nog bättre du söker på modellbilder.se eller liknande, för det är modellen du nog söker.

Vad kan kan se av bilden står fotografen på lagligt och säker ställe, där man är hänvisad att stå.

Dialogen kan har varit en av tusen tolkningar man göra av bilden:
Modellen: "- Ta en bild av mig här"
Fotografen: "- Nej, kom upp från spåret nu. Det här är inte bra!"
Modellen "- Nä kom igen nu, ta en bild"
Fotografen " - Jag tänker inte gå ner att fotografera dig där"
Modellen "- Det behöver du inte, ta den där i från!"
Fotografen "Om jag tar en bild får du komma upp på en gång!"
Och fotografen tar/eller inte tar bilden.

Fotografen, av vad jag kan tolka av bilden, har inte begått något lagbrott, det är där i mot moraliskt förkastligt OM han har uppmanat henne gå ner där, detta samtidigt, som han själv står kvar på trygg plats. Med det kan vi kanske släppa helt, med den info vi har.

Men det viktigaste har redan skett, någon har reagerat och fått dem att förstå hur andra kan se på situationen. De har troligtvis förstått och väljer ett säkrare spår OM de vill fortsätta.


Michael - Snabba tolkningar -
 
Det är nog bättre du söker på modellbilder.se eller liknande, för det är modellen du nog söker.

Vad kan kan se av bilden står fotografen på lagligt och säker ställe, där man är hänvisad att stå.
Det var en utomordentligt fånig tolkning.
Man plåtar väl MED sin modell, i alla fall jag.

Dessutom en klen tröst till en anstormande likförare, förlåt, lokförare skulle det vara.
 
Det var en utomordentligt fånig tolkning.
Man plåtar väl MED sin modell, i alla fall jag.

Dessutom en klen tröst till en anstormande likförare, förlåt, lokförare skulle det vara.


Det finns inga fåniga tolkningar, bara mer eller mindre sannolika.
"Modellen" kan fortfarande vara en kompis som hoppar spontant ner och vill bli avfotograferad av sin kamerainnehavande kompis.
Så länge det inte finns mer information väljer jag se det, minst problematiska scenariot och väljer att inte "gå i gång" på något som kanske aldrig skett.


Michael - Många tolkningar blir det -
 
Jag förstår fortfarande inte varför fotografen till bilden som illustrerar situationen inte toksprang till de två, eller skrek så högt det gick för att rädda människan på spåret en säker död om det kommit ett tåg i 160.
Eller skedde det?
 
Som jag tolkar det så tog han en bild, funderade på om han skulle ringa 112 eller inte, och tog sedan en promenad ner till perrongen för att prata med fotografen. Knappast rätt agerande om han samtidigt tyckte att dom var i livsfara. Men å andra sidan upplyste han fotografen om "konsekvensen av om han ringt 112" snarare än om "konsekvensen av att bli överkörd av ett tåg", så jag tror inte han hade prioriteringarna riktigt rätt.

Hade han ringt polisen hade det väl hunnit komma ett gäng tåg innan dom haft tid med det ärendet...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar