Puggen
Aktiv medlem
Titta på länken nedan och situationen på bilden, det är inte fotografen av bilden jag vänder mig till utan utan fotografen som står på plattformen. Platsen är Flemingsberg söder om Stockholm och scenariot skedde idag den 21/11 på eftermiddagen.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=213514
Möjligheten att fotografen bakom denna bild eventuellt figuerar på fotosidan.se finns så därför vänder jag mig till dig. Om fotografen bakom denna bild finns här på fotosidan.se så vill jag påpeka det extremt olämpliga i att fotografera såhär. Skulle det vara så att fotografen inte finns här men att någon annan eventuellt sett bilder på andra internetsidor som kan härledas till honom, tagna vid detta tillfälle, får gärna påpeka det mycket olämpliga med hans bild.
Varför är jag då mån om att göra detta?
Till att börja med är det förbjudet att beträda spårområdet på banverkets spår. Ett brott som kan resultera i böter.
Att det sen är det förenat med livsfara är kanske underförstått. Skulle ett tåg vars avsikt inte är att stanna på stationen, dyka upp bakom kameran i bild, där en kurva finns ca 400 meter norrut, har ni inte en chans att hinna undan. Dessa tåg passerar Flemingsberg regelbundet. Det tåget som förmodligen är ett snabbtåg, har en hastighet på över 160km/h och under acceleration till topfarten som är 200km/h. Då blir resultatet mycket olyckligt som man man lista ut. Tåget färdas i runda slängar, runt 50 meter i sekunden, alltså tar sträckan från kurvan norrut till plattformen ca 7-8 sekunder eller en fotbollsplan på ca 2 sekunder. Inte mycket tid till att både upptäcka och samtidigt hinna undan. Dessutom är snabbtågen idag väldigt tysta så man upptäcker de sällan i tid innan det är försent.
När behörig personal beträder spårområden där trafiken är påsläppt, är den tillåtna hastigheten kraftigt reducerad för att säkerhetsmarginalerna för personalen ska vara acceptabla. Vid detta tillfälle där fotografen tog bilderna som dessa, fanns inte denna säkerhetsåtgärd överhuvudtaget. Vid tillfällen där behörig personal behöver beträda spårområden, som tex vid incididenter, då är trafiken stoppad.
Jag vill få dig att förstå de faror du framför allt utsätter din "kompis" för som agerar motiv i detta fall inte kan accepteras över huvudtaget. Finns inga ursäkter som "kom inget tåg" eller "var lång tid tills tåget skulle komma" eller "hade situationen under kontroll" för det hade du inte.
//Eric som jobbar inom järnvägsbranschen och med obehag ser situationer där obehörigt folk befinner sig på spårområden dagligen.
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=213514
Möjligheten att fotografen bakom denna bild eventuellt figuerar på fotosidan.se finns så därför vänder jag mig till dig. Om fotografen bakom denna bild finns här på fotosidan.se så vill jag påpeka det extremt olämpliga i att fotografera såhär. Skulle det vara så att fotografen inte finns här men att någon annan eventuellt sett bilder på andra internetsidor som kan härledas till honom, tagna vid detta tillfälle, får gärna påpeka det mycket olämpliga med hans bild.
Varför är jag då mån om att göra detta?
Till att börja med är det förbjudet att beträda spårområdet på banverkets spår. Ett brott som kan resultera i böter.
Att det sen är det förenat med livsfara är kanske underförstått. Skulle ett tåg vars avsikt inte är att stanna på stationen, dyka upp bakom kameran i bild, där en kurva finns ca 400 meter norrut, har ni inte en chans att hinna undan. Dessa tåg passerar Flemingsberg regelbundet. Det tåget som förmodligen är ett snabbtåg, har en hastighet på över 160km/h och under acceleration till topfarten som är 200km/h. Då blir resultatet mycket olyckligt som man man lista ut. Tåget färdas i runda slängar, runt 50 meter i sekunden, alltså tar sträckan från kurvan norrut till plattformen ca 7-8 sekunder eller en fotbollsplan på ca 2 sekunder. Inte mycket tid till att både upptäcka och samtidigt hinna undan. Dessutom är snabbtågen idag väldigt tysta så man upptäcker de sällan i tid innan det är försent.
När behörig personal beträder spårområden där trafiken är påsläppt, är den tillåtna hastigheten kraftigt reducerad för att säkerhetsmarginalerna för personalen ska vara acceptabla. Vid detta tillfälle där fotografen tog bilderna som dessa, fanns inte denna säkerhetsåtgärd överhuvudtaget. Vid tillfällen där behörig personal behöver beträda spårområden, som tex vid incididenter, då är trafiken stoppad.
Jag vill få dig att förstå de faror du framför allt utsätter din "kompis" för som agerar motiv i detta fall inte kan accepteras över huvudtaget. Finns inga ursäkter som "kom inget tåg" eller "var lång tid tills tåget skulle komma" eller "hade situationen under kontroll" för det hade du inte.
//Eric som jobbar inom järnvägsbranschen och med obehag ser situationer där obehörigt folk befinner sig på spårområden dagligen.