Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterkorrigering av slutartid i PS?

Produkter
(logga in för att koppla)

slowcoder

Aktiv medlem
Jag var ute och fotograferade lite i morse, och sköt en serie med bilder till ett panorama. Tyvärr så glömde jag väcka hjärnan, så jag klantade mig lite, men det är inget som inte borde då att fixa i efterhand.

Problemet är:
Jag har 2st bilder tagna med 1/25 F/4, och 4st med 1/125 F/4. Hur kan jag får PS att ändra ljuset på 1/25 bilderna till att matcha 1/125 bilderna?

Jag har skjutit allt i RAW, så jag har det mesta av marginalen jag behöver för att komma undan med det, men jag behöver veta hur jag ska göra för att få ljuset att stämma exakt, och inte behöva "höfta" det..

/James

Du har ju exposure reglaget när du konverterar.. dock så vet jag inte hur många steps du måste ta för att kompensera 1/25 till 1/125, men det kan säkert någon annan här räkna ut.

1/125 till 1/30 är två steg, till 1/25 blir det 2 1/3.

Vill du ändra exponeringen i Photoshop bör du konvertera bilderna till "linjärt", matcha bildernas histogram (med nivåer) och efter det öka ljusheten med kurvor eller gammareglaget i nivåer.

Gammareglaget är dock lite underligt, något jag undrar över i en annan tråd (utan att ha fått svar).

Mjo, men då har RAW bilden redan förlorat sin information.. Jag skulle gärna göra det i RAW konverteringen så att jag får maximal kvalitet..
Att justera lagrena är också lite att "höfta", men det brukar ge acceptabel kvalitet..
Det är min reservlösning iafl.. :)

kaw skrev:
1/125 till 1/30 är två steg, till 1/25 blir det 2 1/3.

LYSANDE.. Det blev helt perfekt!

Jag vet att jag har lärt mig räkna ut det där för _länge_ sedan, men har helt glömt det..
Har du möjlighet att snabbt förklara uträkningen?

/James, bockar och bugar

slowcoder skrev:
Har du möjlighet att snabbt förklara uträkningen?
Jag tittar bara på min slutartidsratt på kameran ;-)

Slutartidssteg
1
1/2
1/4
1/8
1/15
1/30
1/60
1/125
1/250
1/500
1/1000

Bländarsteg
1
1,4
2
2,8
4
5,6
8
11
16
22

osv

Jag tror man kan räkna ut antal steg mellan två slutartider med hjälp av denna formeln

k = ln(A/B)/ln2

om k är antal steg, A är slutartid du vill konvertera till och B den slutartid du har nu

mvh Simon Arvidsson

ANNONS