Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efterföljaren till 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Och en mycket större sökare. Och auto-iso. Och mindre pilliga knappar.

Synd att Nikon gav vika och följde efter i megapixel-racet...

Jag kännde på 400D:n igår och jag tycker den var "pinsamt" plastig och känns billig och kass, mycket sämre i chassit än 350D helt klart, den kändes "glättig" som en gamal sliten joystick runt batteriluckan... Känns som det behövs en uppdatering snart,

/Magnus

Magnuz skrev:
Jag kännde på 400D:n igår och jag tycker den var "pinsamt" plastig och känns billig och kass, mycket sämre i chassit än 350D helt klart, den kändes "glättig" som en gamal sliten joystick runt batteriluckan... Känns som det behövs en uppdatering snart,

/Magnus

?

Skillnaden i själva huset mellan 350D och 400D är verkligen marginell (jag har haft en 350D och har en 400D). De små skillnader som finns uppfattades av de flesta som positiva för den senare modellen.

Visst finns det kameror som är rejälare än 400D men "glättig" och "sliten" är inte epitet som jag tycker passar.

Många klagar på små knappar och att det skulle vara svårt att nå inställningarna på 400D. Jag håller inte med, ett tryck och sedan en snabb navigeringe på en stor tydlig display är vad som krävs för de allra flesta inställningar. Det enda som är lite struligt är inställningar i M-läget och inställningen av exponerings-kompensation som kräver att man snurrar på hjulet samtidigt som man håller en knapp intryckt. I övrigt är alla de vanliga inställningar "direkta".

Jag uppfattar 400D som en tämligen modern kamera som är ett bra alternativ till ett vettigt pris.

Jag tror det är mer sannolikt med ett sjunkande pris på 400D än att det kommer en uppgradering inom kort.

400:an är bra men har man bra objketiv märker man ganska snabbt att det är en av canons amatör kameror och den är inte så duktig på att hålla höga ISO, blir som en gröt med brus.

Skulle säga att det är onödigt av Canon att uppdater 400:an nu då den är helt okey för marknaden och dess pris. Dock saknas vissa saker men det är alltid någon kamera som är värre än den andra.

Jag ska vänta och köpa en 40D när den kommer, blir inga fler i 300-serien för min del då jag inte är nöjd med Storleken och ISO:t i den.

Flightspotter89 skrev:
400:an är bra men har man bra objketiv märker man ganska snabbt att det är en av canons amatör kameror och den är inte så duktig på att hålla höga ISO, blir som en gröt med brus.

Jag har bland annat

Canon
17-55 2.8 IS
50 1.8
70-200 4L IS
Tamron 90 2.8 Macro

Jag tror dessa kan anses vara ganska bra objektiv och jag upplevera aldrig att det blir någon "gröt" med brus.

Nu har jag säkert ganska amatörmässiga krav men så talar vi ju om en amatörkamera.

Vilken annan kamera i samma prisläge ger märkbart mindre brus än 400D?

Jag tycker inte brusprestanda är det som i första hand behöver förbättras på 400D. En större sökare vore däremot mycket trevligt!

Jag röstar för (eller hoppas på) större sökare!!
Sen kan dom väl lämna 3 fps, och hoppa till 4 åtminstone!?
40d kan väl få 6 fps så den håller sitt avstånd, utan att närma sig 1D3:ans 10 fps för mycket!
:)
/M

En sak som jag hoppas de kommer att utveckla vidare , göra större och mer framträdande är direktutskriftsknappen!

;)

Den ska vara minst 5 cm i diameter så att man hittar den när ma ska skriva ut.

chinerunner skrev:
Jag ringde Canon och frågade.

Min japanska är lite rostig men jag tolkade det som att:

Kameran kommer heta 443D och annamma 4/3 standarden.
Sensorn blir en Fujifilm Super CCD som klarar iso 6400. En adapter medföljer som gör att man kan använda Nikkor optik framtagen för Bronica.
En annan nyhet blir att elektrolux damsugarslang passar att ansluta till sesnsorrengöringen.

MVH
O. Sanning
Mytoman
Hahahahaha... Kul med folk med humor på FS. ;-)

chinerunner skrev:
Jag ringde Canon och frågade.

Min japanska är lite rostig men jag tolkade det som att:

Kameran kommer heta 443D och annamma 4/3 standarden.
Sensorn blir en Fujifilm Super CCD som klarar iso 6400. En adapter medföljer som gör att man kan använda Nikkor optik framtagen för Bronica.
En annan nyhet blir att elektrolux damsugarslang passar att ansluta till sesnsorrengöringen.

MVH
O. Sanning
Mytoman

*fnittrar*

Min Eos 400 (vilken är den första) firar en vecka idag så jag vet inte vad ja ska klaga på ännu.. Allt sudd och misstag skyller jag på handhavandet än så länge :)

450D
kommer att säljas med nya kitobjektivet 18-55IS

3" skärm
12Mpix
Skärm som sökare
5 bilder/s
Spela in film
DIGIC III

pris ca.7500:- kit

börjar att säljas under första kvartalet 2008

förutom 5bps så låter det inte helt otroligt..

Jag är en av de som faktiskt skulle gilla en film funktion!

Dom skulle även kunna förstora upp kamerahuset ngt, å senare släppa en 4000D t ex som kan konkurrera med D40.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar