Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till D90??

Produkter
(logga in för att koppla)

MalteG

Medlem
Vet någon när en ev. efterföljare till Nikon D90 kan komma ut markanden?
D.v.s. är det värt att investera i en D90 eller skall jag invänta efterföljaren?
 
En gissning, 9-12 månader, så köp dig en D90 idag och ha kul med den istället för att vänta på dess efterföljare.
 
Bumpar tråden, är det värt att köpa en d90 i dagsläget?. Eller skall jag fortsätta vänta?
 
Vet någon när en ev. efterföljare till Nikon D90 kan komma ut markanden?
D.v.s. är det värt att investera i en D90 eller skall jag invänta efterföljaren?

Hej ! Vad har du för kamera idag ! Hur mycket pengar vill du lägga,det tillkommer kostnader förutom kameran,val av objektiv mm ? Tycker att du lugnt kan köpa en D90 idag,det är en mycket avancerad och kompetent kamera,en"riktig" kamera jämfört med sina småbröder D3000 och D5000.Enligt elak rykten här på FS kommer dom att skippa den inbyggda motorn i huset på efterföljaren och det vore ju synd,kan vara bra att ha om man hittar ett objektiv utan motor.Tror inte en efterföljare kan bli mycket bättre än D90:n ! MVH.
 
Jag har en d80 nu som börjar bli rätt så gammal och trött (40-50000 exponeringar). Nikon d90 lever nästan helt upp till mina krav i fototeknisk väg. Dock så tror jag att filmfunktionen kommer att ha utvecklas mycket mer (högre Fps, fler manuella inställningar, Ext.) på kommande modell + att ISO bruset antagligen kommer att bli mindre märkbart.
Men om de skulle ta bort motorn skulle va ytterst snörpligt :(



Sov gott!
 
Om du inte känner något akut behov av att uppgradera just nu så skulle jag nog vänta, för antingen så kommer det en ny som uppfyller alla dina krav och då kan du köpa den, eller så kommer det en ny som inte gör det och då kan du köpa en begagnad D90 billigare än idag.
 
När efterföljaren tll D90 kommer är det bara några år tills det kommer en efterföljare till D90:s efterföljare, så bara att vänta. Under tiden kan du ju titta på andras bilder.

Köp en D90 är mitt råd, jag tycker den är fantastisk, och så optimal att det knappast kan bli mer, eller bättre. Utan man spar i framtiden in på vissa funktioner på en eventuell efterföljare, som exvis fokusmotorn som någon nämnde. Möjligen skulle en ersättare till D90 ha nya finesser på filmningen.

MalteG vad menar du med 40-50 000 exponeringar? Nog måste man veta med sig om den gått mer än 40 exp.
Kanske du menar 40 000 till 50 000 exponeringar???
Och hur beter sig en kamera, D80 som blir trött? Blir det sämre bilder? Kanske bara att byta batteriet.
Jag förstår att du liksom känner att den börjar bli gammal och sliten, Då sätter prylbegäret in, hi hi. Ta detta som ett litet skoj bara. Bilsjuka har man ju hört talas om.


de
Roy
 
Skojar? Det var en ren och klar fråga.
Alla tänkbara skrivregler reglerar att man skall skriva vad som gäller. Skriver någon att kameran kostar mellan 4 och 500 kronor så väljer jag att betala 4 kronor.
dvs för att undvika alla möjligheter att missuppfatta gäller att man skriver vad som gäller.
Enligt SI systemet är det solklart, 5 till 10 Volt är rätt, inte 5-600 Volt, om man menar 500 till 600 Volt.

När vi duperas av politker och annonser är det alltid så att man skriver eller talar på ett sätt som gör att det går att missupfatta till fördel för en produkt eller politik.

Tänk om det skulle stå i specifikationerna för en D90 att den klarar 40 till 50 000 exponeringar. Och att man verkligen menar detta. Kanske slut efter 40 kort. Hur blir det med garantin och vem har tolkningsrätten? Därför är det viktigt att skriva vad man verkligen menar, och inte tycka att läsaren skall tolka som man själv tycker.

Murphy ni vet.


Roy
 
Skojar? Det var en ren och klar fråga.
Alla tänkbara skrivregler reglerar att man skall skriva vad som gäller. Skriver någon att kameran kostar mellan 4 och 500 kronor så väljer jag att betala 4 kronor.

Jag anser att du har fel. Ingen som inte missuppfattar med flit, kan tveka om betydelsen. I talat språk används detta alltid som förkortning, och i den stil som förekommer här på forumet är den alldeles solklart tydlig.

Det är en viss skillnad om man skriver en specifikation till en kamera eller i vår normala lediga stil skriver ett inlägg här. Någon tvekan om betydelsen kommer aldrig att uppstå.

Per
 
Att det skulle finnas egna skrivregler på fotosidan och andra skrivregler i specifikationer är konstigt. Det tror jag inte på. Och var är detta skrivet?
Om något går att uppfatta på flera sätt kommer alltid någon, eller några att uppfatta på fel sätt.
Normalt sätt att skriva är att utrycka sig på ett sätt så att det inte går att missuppfatta.
Det gäller alla ställen där man skriver och talar.

Ge mig en länk till ett ställe där det finns skrivregler som visar något annat innan fler inlägg görs i saken.
Svenska akademins skrivregler, pressens skrivregler eller annat.

Roy
 
Ge mig en länk till ett ställe där det finns skrivregler som visar något annat innan fler inlägg görs i saken.
Svenska akademins skrivregler, pressens skrivregler eller annat.

Vilken planet lever du på? Har du inte läst inlägg här som har fler felstavade ord än det finns ord i ordlistan? eller inlägg utan versaler? ELLER BARA VERSALER?

Detta är inte en tävling i prosa, det är ett internetforum. Gör man sig förstådd, har man lyckats.

Lev med det.

Per.
 
Hej ! Vad har du för kamera idag ! Hur mycket pengar vill du lägga,det tillkommer kostnader förutom kameran,val av objektiv mm ? Tycker att du lugnt kan köpa en D90 idag,det är en mycket avancerad och kompetent kamera,en"riktig" kamera jämfört med sina småbröder D3000 och D5000.Enligt elak rykten här på FS kommer dom att skippa den inbyggda motorn i huset på efterföljaren och det vore ju synd,kan vara bra att ha om man hittar ett objektiv utan motor.Tror inte en efterföljare kan bli mycket bättre än D90:n ! MVH.

På vilket sätt skulle D5000 inte vara en "Riktig" kamera? Du kanske inte skulle jämföra D3000 med D5000 då skillnaderna är större mellan dessa två än vad dom är mellan D5000 och D90. Allra helst att bildkvaliteten är lika med D5000 och D90. D5000 är också en avancerad och kompetent kamera.
 
Imponerande

Vilken planet lever du på? Har du inte läst inlägg här som har fler felstavade ord än det finns ord i ordlistan? eller inlägg utan versaler? ELLER BARA VERSALER?

Detta är inte en tävling i prosa, det är ett internetforum. Gör man sig förstådd, har man lyckats.

Lev med det.

Per.

Och ämnet för den här tråden var...? ;)

//Rickard
 
På vilket sätt skulle D5000 inte vara en "Riktig" kamera? Du kanske inte skulle jämföra D3000 med D5000 då skillnaderna är större mellan dessa två än vad dom är mellan D5000 och D90. Allra helst att bildkvaliteten är lika med D5000 och D90. D5000 är också en avancerad och kompetent kamera.

Nu menar jag själva handhavandet ! Dedikerade knappar till alla viktiga funktion,topp LCD panel,inbyggd fokusmotor,mycket bättre och större skärm för att nämna några saker. Någon här skrev i en annan tråd att D3000 är en upphottad D60 och D5000 är en avskalad D90 och det tycker jag stämmer ganska bra. M.V.H.
 
Nu menar jag själva handhavandet ! Dedikerade knappar till alla viktiga funktion,topp LCD panel,inbyggd fokusmotor,mycket bättre och större skärm för att nämna några saker. Någon här skrev i en annan tråd att D3000 är en upphottad D60 och D5000 är en avskalad D90 och det tycker jag stämmer ganska bra. M.V.H.

Vad är egentligen vitsen med en enkel toppdisplay? Har ingen i min D60 och jag klarar mig utmärkt för det. Informationen finns på bakpanelen när kameran är i fotoläge, samt i sökaren. Dessutom är upplösningen och tydligheten på den lilla toppskärmen klart sämre än den på bakskärmen. Jag hoppas nästan att D90:ans efterföljare (som jag troligen kommer att uppgradera till) saknar toppdisplayen, då jag mest blir irriterad på den på de kameror jag provat. Jag fick faktiskt ett större ha-begär när jag kände lite på D5000, än när jag gjorde samma sak med en D90. Den vinklingsbara skärmen skulle jag ha mycket större nytta av än toppdisplayen. Hoppas D90:ans efterföljare får en sådan.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.