Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterföljare till 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om Canon fortsätter att följa sina 18-månaders cykler så kommer det att komma en efterföljare till 350D under hösten 2006. I så fall kommer den förmodligen att lanseras på Photokina-mässan i Köln.
 
frågan är vad dom skulle ändra på. Dom kan ju ine öka upplösningen över 30D.Och dom kan ju inte heller lägga in för många bra features för då försviner skillnaden lite grann...
Det kommer bli inressant att se vad som händer.
 
Och möjlighet att se ISO i sökaren kanske?

Själv går jag och hoppas på att få en konsumentkamera från canon med inbyggd IS... typ som KM har...
 
Davideng skrev:
Och möjlighet att se ISO i sökaren kanske?

Själv går jag och hoppas på att få en konsumentkamera från canon med inbyggd IS... typ som KM har...
Det gör jag med. Men frågan är om inte Canon tjänar för mycket på sina IS objektiv. Och "tyvärr" verkar dom ju ha en bra marknadsandel utan IS i kameran. Så risken är nog stor att det dröjer.
 
Från och med nu tror jag vi kommer att få se mycket små förändringar på efterföljare till 350D för överskådlig tid framåt. Större skärm blir det förstås, men sen..?
Betänk att SLR-kamerorna i princip hade stagnerat i utvecklingen redan 1990. Man försökte med alla möjliga märkliga finesser, typ utbytbara programkort, men några dramatiska förbättringar har helt enkelt inte skett.
I min mening går det inte att dramatiskt förbättra 350D om man inte vill öka sensorstorleken, och det lär dröja några år.
Att Canon släpper EF-S objektiv lär fördröja den förhoppningen avsevärt.
Däremot kommer säkert billigare versioner av 5D. Tur att man har köpt "riktiga" objektiv... Det verkar som att man kan investera i EF gluggar utan att riskera lång näsa på länge än.
 
Linmajon skrev:
?I min mening går det inte att dramatiskt förbättra 350D om man inte vill öka sensorstorleken, och det lär dröja några år.
Det beror ju på vad man menar med "dramatiskt", men nog vore IS i huset (KM), dammrengöring och live LCD (olympus) ganska dramatiskt? Men visst, det är väl inte troligt att de introduceras på den billiga instegsmodellen.
 
StefanN skrev:
Det beror ju på vad man menar med "dramatiskt", men nog vore IS i huset (KM), dammrengöring och live LCD (olympus) ganska dramatiskt? Men visst, det är väl inte troligt att de introduceras på den billiga instegsmodellen.
Liveview är väl knappast en förbättring då det ger en "bieffekt", riktigt dålig vanlig sökare, och sökaren i 350D behöver knappast försämras.
 
Anddje skrev:
?Liveview är väl knappast en förbättring då det ger en "bieffekt", riktigt dålig vanlig sökare, och sökaren i 350D behöver knappast försämras.
Måste det vara så? Det kände jag inte till. Har inte hängt med så mycket ang detta. Däremot hade jag uppskattat funktionen i helgen när jag inte ville kräla i lera men ändå fota lite spännande macro.
 
StefanN skrev:
Måste det vara så? Det kände jag inte till. Har inte hängt med så mycket ang detta. Däremot hade jag uppskattat funktionen i helgen när jag inte ville kräla i lera men ändå fota lite spännande macro.
Det har med dom avancerade spegelkonstruktioner som krävs. Iaf med olympus lösning.
 
Dpreview diggar inte direkt Olympus live view:
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse330/page27.asp

Det vore tveklöst förnämligt att kunna se bilden även på displayen och inte bara i sökaren. Kanske är Sony på g med en lösning i den här nya sensorn:
http://www.sony.net/Products/SC-HP/cx_news/vol43/featuring.html

Den nya sensorn påstås även erbjuda elektronisk bildstabilisering.

För att återgå efterföljaren till 350D kanske vi också får se ett något förbättrat/större grepp, som dock inte kommer att vara lika bra som på 30D (givetvis).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.