Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efterbehandling av bleka bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

marg

Medlem
Hej!

Jag har skannat in ett stort antal diabilder från 50-60-talen. Färgerna är väldigt bleka.

Skulle behöva tips om ett snabbt sätt att fixa till dem "hjälpligt" inför en visning i helgen. Senare har jag tänkt gå igenom dem mera noggrant.

Finns det nåt PS filter som fixar detta enkelt? Jag har sökt men drunknar i alla listor på filter.

Eller nåt tips på ett enkelt arbetsflöde i Photoshop CS4 (är hyggligt kunnig i PS)?

Tacksam för lite olika lösningar på mitt problem.

/Marg
 
Här är ett exempel. Jag har dragit ner storleken rejält.
 

Bilagor

  • skanna0006.jpg
    skanna0006.jpg
    61.8 KB · Visningar: 241
Här är ett exempel. Jag har dragit ner storleken rejält.

Roade mig med att testa detta "hopplösa" fall. Det enda jag använt är Färgbalans i Photoshop, både i mellantoner och hödgdager. Lite skärpa är också pålagd.

Om alla bilder i serien är någorlunda av samma karaktär kan du spela in ett makro, då är det snabbt gjort.
 

Bilagor

  • attachment.jpg
    attachment.jpg
    98.2 KB · Visningar: 220
Senast ändrad:
Jag skulle nog visat dom som dom är, det är ju trots allt gamla bilder och jag tycker färgen ger bilderna karaktär.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.