Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

efter 1100d?

Produkter
(logga in för att koppla)

BabyC

Medlem
Har haft en 1100d ett bra tag nu och tycker den är jättebra, men ska köpa ny kamera, gärna lite bättre svårare än den jag har haft. tips på vilken jag ska köpa nu? eller räcker det om jag köper ett annat objektiv till den jag har? Fotar mest min dotter :)

Objektiv gör allt, 1100D är rent prestandamässigt inte så långt ifrån ett kamerahus du ger 10 000 för. Det du får för pengarna har istället mycket att göra med byggkvalitet och prestanda i extremerna (många bilder snabbt, bilder i väldigt dåligt ljus osv).

Har du det mest som en familjekamera utan allt för stora ambitioner, så har du redan en bra kamera. Ett tillbehör som en extern blixt kan göra underverk för bilderna eller som du själv sa, ett nytt objektiv.

Canon 50mm 1.8 är ett objektiv många har. Tar knivskarpa bilder och presterar bra i dåligt ljus. Är sen ett objektiv som är perfekt för porträtt på familjen :)

Du skriver ju inget om vilket objektiv du har och det finns inte heller på din profil. Men generellt tycker jag det satsas för mycket på kamerahus och för lite på objektiv.
De flesta kamerahus räcker långt. Det är först när man vill börja gå utöver det vanliga vardagsfotograferandet som kamerahuset blir avgörande.
Först när Du inte uppnår det du önskar med de skarpa och ljusstarka objektiven kan det bli dags att fundera på kamerahus med bättre ISO-egenskaper, bättre autofokus och fler finesser. Satsa på objektiv först och tro inte att bra objektiv är billiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar