Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Effektiva" slutartiden...

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Jag har en liten teoretisk fundering beträffande slutarprestanda och exponeringstid.
Om jag fattat rätt så börjar en (ridå)slutare snabbare än blixtsynktiden (typ 1/250s) att fungera nästan som en scanner, dvs den blir en spalt som rör sig framför sensor. Ju snabbare tid ju smalare spalt, men förmodligen med samma hastighet. Detta borde rimligen betyda att även om jag tar på säg 1/8000 s så är tiden mellan informationen överst och underst på sensorn betydligt längre.
Teorifråga som sagt, men är detta något som kan synas på ett motiv som rör sig riktigt snabbt?
 
Har du en slutare som rör sig horisontellt och fotograferar t.ex. en tennisboll som slås över nätet så kan du se att den kan bli lite uttdragen eller ihoptryckt beroende på vilket håll boll och slutare rör sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.