Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ef70-200 med mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Ska på en resa och minimerar utrustningen genom att lämna mitt ef100/2.8 hemma och tar endast med ef70-200/4 L IS. Eftersom jag vill ta lite macro ändå följer Kenkos mellanringar med. AF med objektivet fungerar utmärkt vid tester men med mellanringarna får jag ett sämre resultat. Testar på stativ utan IS. Kan någon förklara varför? Ska det vara så här?

Nu är jag osäker på om du menar att AF fungerar sämre med mellanringar eller att du får sämre skärpa.

I det första fallet kan det utökade utdraget göra att den effektiva bländaren blir för liten för att AF skall fungera säkert.

I det andra så är ditt objektiv optimerat för de avstånd det är konstruerat för. Om du med hjälp av mellanringar kan gå närmare blir inte skärpan lika bra. Ditt makroobjektiv däremot är konstruerat för att ge bra skärpa på alla avstånd från närgränsen till oändligt.

Olle

Nu är jag osäker på om du menar att AF fungerar sämre med mellanringar eller att du får sämre skärpa.

I det första fallet kan det utökade utdraget göra att den effektiva bländaren blir för liten för att AF skall fungera säkert.

I det andra så är ditt objektiv optimerat för de avstånd det är konstruerat för. Om du med hjälp av mellanringar kan gå närmare blir inte skärpan lika bra. Ditt makroobjektiv däremot är konstruerat för att ge bra skärpa på alla avstånd från närgränsen till oändligt.

Olle

Tack för ditt svar, Olle. Om det är så enligt ditt andra alternativ så är mellanringar tyvärr en dålig lösning oavsett objektiv. Jag äger även en Canon närbildslins 500D som passar med en stepring till ef70-200. Ska se om den kombon ger bättre skärpa.

Tack för ditt svar, Olle. Om det är så enligt ditt andra alternativ så är mellanringar tyvärr en dålig lösning oavsett objektiv. Jag äger även en Canon närbildslins 500D som passar med en stepring till ef70-200. Ska se om den kombon ger bättre skärpa.
Lika bra som med makroobjektiv blir det ju inte med mellanringar, men tillräckligt bra för de flesta behov. 500D är en s k akromatisk närbildslins och lär vara mycket bra. Inte säkert att det blir bättre än med mellanringar vid samma avbildningsskala dock. Om din lins har mindre diameter än objektivet finns risk för att största bländare blir mindre än utan lins. Är den större kan du inte använda det ordinarie motljusskyddet.

Olle

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto