Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF vs. EF-S???

Produkter
(logga in för att koppla)

Ben Rangel

Medlem
Köpte en Canon 550D med medföljande 18-55 och 55-250.
Nu vill jag ha något bättre men blir inte klok på vad som passar till vad (EF/EF-S).

En Canon EF 70-200mm f/4L IS USM och ev. en TC 2x till den står på önskelistan, någon som synpunkter/erfarenhet av den kombinationen?

På alla Canons s.k. crop-kameror, som din, passar både EF och EF-S objektiv.
EF 70-200L 4.0 IS USM är ett mycket bra objektiv. Jag har det själv och är väldigt nöjd.
Själv har jag ingen erfarenhet av 2x TC så det kan jag inte svara på.

EF är designat för Fullformatshusen (FF) och EF-S är designat för APS-C husen (som ditt kamerahus)
FF hanterar bara EF formatet medan APS-C kan hantera båda.

Kombon nu nämner betyder att i kombination med varandra så förlorar du autofokus. Köp hellre en 1.4X som ger bättre skärpa med bibehållen autofokus samt att du förlorar inte lika mycket ljustyrka.

/Stefan

Köpte en Canon 550D med medföljande 18-55 och 55-250.
Nu vill jag ha något bättre men blir inte klok på vad som passar till vad (EF/EF-S).

En Canon EF 70-200mm f/4L IS USM och ev. en TC 2x till den står på önskelistan, någon som synpunkter/erfarenhet av den kombinationen?

Till en 550d passar alla Ef och EF-S objektiv. Det är när man skaffar sig en kamera med sk fullformatssensor eller en APS-H sensor (Canon EOS 1d mark x srien) som du INTE kan använda EF-S objektiv.
Nackdelen med den kombination är att du kommer tappa autofokusen. Det är nämligen så att vanliga konsumentkameror stänger av autofokusen när den maximala bländaröppningen överstiger F5,6. Observera den maximala öppningen, du kan alltså använda större bländare, men den öppnar max när den autofokuserar, därav begränsingen.
Så med ett 70-200 F4 skulle jag max ha valt en 1,4*TC då du hade behållit autofokusen. Annars får man snällt gå upp på ett 70-200 F2,8 om du vill ha autofokus.

Edit En konverter gör att du förlorar ljus motsvarande två steg på en 2X konverter. Så det får man addera på F4 på objektivet och då överstiger du den maximala bländaren på F5,6.

För övrigt tycker jag personligen att man förlorar för mycket skärpa med en sådan, men det är ju en fråga om tolerans.

Alla Canon EF och EF-S objektiv från 1987 och framåt passar din kamera. Inte så svårt att hålla reda på ;)

Objektivet är kanon till din 550D, köp! Jag skulle inte sätta på en 2x TC. Du kan köpa en Soligor Pro 1.4x TC från Cyberphoto för 1600kr, den funkar bra med objektivet och ger f/5.6

Till en 550d passar alla Ef och EF-S objektiv. Det är när man skaffar sig en kamera med sk fullformatssensor eller en APS-H sensor (Canon EOS 1d mark x srien) som du INTE kan använda EF-S objektiv.
Nackdelen med den kombination är att du kommer tappa autofokusen. Det är nämligen så att vanliga konsumentkameror stänger av autofokusen när den maximala bländaröppningen understiger F5,6. Observera den maximala öppningen, du kan alltså använda mindre bländare, men den öppnar max när den autofokuserar, därav begränsingen.
Så med ett 70-200 F4 skulle jag max ha valt en 1,4*TC då du hade behållit autofokusen. Annars får man snällt gå upp på ett 70-200 F2,8 om du vill ha autofokus.

Edit En konverter gör att du förlorar ljus motsvarande två steg på en 2X konverter. Så det får man addera på F4 på objektivet och då underskrider du den maximala bländaren på F5,6.

För övrigt tycker jag personligen att man förlorar för mycket skärpa med en sådan, men det är ju en fråga om tolerans.
Rättade till felskrivningarna ovan. Kommer sig förmodligen av att en mindre bländare representeras med ett större tal.

ANNONS