Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-S 15-85 skarp?

Produkter
(logga in för att koppla)

skägga

Aktiv medlem
Någon som har en susning hur skarp jag kan förvänta mig att denna glugg skall vara ?
När jag gämnför med ett 20 år gammalt ef 35-105 så kan jag ärligt talat inte så några större skillnader
Det kan mycket väl vara handhavandefel men nöjd är jag inte .
Två biler tagna snabbt från balkongen .

Bilagor

• IMG_9016.jpg
    IMG_9016.jpg
    21.7 KB · Visningar: 573
  • IMG_9028.jpg
    IMG_9028.jpg
    21.6 KB · Visningar: 576
Utan att veta viket av objektiven du använt på respektive bild så är den övre bilden definitivt skarpare och har mer mättade färger.

Ja det är 15-85 som är överst . var dock & kollade bilderna på en annan skärm . Jag tror jag behöver en ny skärm ,,,,
Är dock inte hundra nöjd med gluggen . men jag skall prova mig fram lite

vore kul om du laddade upp bilderna i högupplöst format, lite svårt att se i 400 pixlar. Fuskbugg.se är bra.

Mittskärpan verkar vara bättre på 9016, 9028 tycker jag lider av en del ca men har bättre kantskärpa.

Micke.

Om jag ser rätt är den ena tagen på bländare 7.1 och den andra på 5.6. Du bör nog likställa bländaren om jämförelsen skall blir rättvis.

Ska göra om det med samma bländarvärden nån dag .
Vad tycker ni i allmänhet ?
Kan bild 9016 anses vara så pass skarp som ett objektiv i 6000 kr klassen ska vara ? det är alltså EF-S
15-85

35-105 kostar väl max en femhundring

Ingen aning om det är något fel på din objektiv då jag inte kan se något allvarligt fel med den. Jag är väldigt nöjd med min i alla fall. Tycker att den är skarp. Din kanske är felcentrerad. Jag fick byta ut min då jag kunde få svarta hörn när jag bländade ned rejält i 15mm läge. Så jag kan tänka mig att kvalitetskontrollen inte är den bästa på dessa massproducera objektiv.

Jämförelse med 17-40L USM.

http://www.the-digital-picture.com/...meraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=0

Det är väl inte något större fel på bilden - perfekt är det inte, men få zoomar är perfekta ens nerbländade - det ser helt oki ut - kanske kan jag hålla med om att det är något sämre än förväntat, men olika exemplar är olika bra också. Skall du kolla 200% på skärmen så håll dig borta ifrån zoomar (om de inte inte heter ef 70-200), men glöm inte heller att få bilder konsumeras på det sättet - det ÄR lätt att bli överkitisk när man zoomar för mycket, bilder måste inte vara tekniskt perfekta för att vara bra - kollade på minafavoritbilder både här och på flickr och få av dessa är tekniskt perfekta - det är sällan det som gör bilden. fota och ha kul - se till att undvika rörelseoskärpa och felfocus, brus och lite små optiska fel stör mycket mindre.

BTW. Så är inte alla gamla objketiv skit, jag fotar en hel del med gamla "skräpobjketiv" och några av de bilder jag har tjänat skapligt med pengar på är tagna med ett 120 SEK 135mm e-bay objketiv med 40 år på nacken.... Däremot har jag aldrig sålt en enda bild med något av mina dyraste objketiv.... ,)

Man kan trolla en hel del med skärpan i efterbehandlingen. De äckelskarpa bilder man ser ibland har sannolikt efterjusterats.
Prova några bilder i RAW. Ladda in dem i Canon Digital Photo Professional (som följde med kameran). Se om du kan trolla fram bättre skärpa ur bilder med ditt nya objektiv jämfört med bilder med det gamla objektivet. Även om det inte finns så stora skillnader på de två bilderan du laddade upp, kan det vara större skillnader i den råa filen.

Petter ...

Ja jag skall leka litegran . var ute på havsisen idag & kunde dock konstatera att den missar focus lite väl ofta , nåja jag köpte det beg & än fast jag nog hadde lite högre förväntningar så är det väll okey till priset jag betalade . har ett 50mm mk I att plocka fram . Väldigt glad att jag inte sålde det när fotointresset försvann för en fem år sedan =)

Skärpan är ok på båda i mitt tycke, skalar man ned det till visningsstorlek finns inget att anmärka på alls. Jag tycker att det är intressantare att se till färger och kontrast, och här vinner 9016 med god marginal i min bok. De tål säkert en del ytterligare skärpning också.

ANNONS