Annons

Ef-s 10-22 Mtf

Produkter
(logga in för att koppla)
Patrik, som Jeppe påpekat tidigare är Canons MTF teoretiska, dvs framräknade ur optikens design.
Fel som tillkommer i tillverkningen och vilka felmarginaler som finns framgår inte i diagramen. Andra MTF-diagram man hittar på t ex nätet kan vara uppmätta och det kan vara vanskligt att jämföra dessa om de är uppmätta med olika premisser.

Det kan kanske ändå vara meningsfullt att jämföra med andra linser från Canon.

Beskrivning av MTF här.
 
L-optik står för luxurary-optik.
Mekaniskt och optisk hög kvalitet.

Annan Canonoptik kan ha hög optisk kvalitet men sakna den mekaniska höga kvaliteten (tätning, hållbarhet etc.)

Den nya vidvinkelzoomen ser ut att duga bra optiskt sett.
 
28-135

17-85 är att jämföra med dagens 28-135. Vilket inte är budget, men inte proffs.
 

Bilagor

  • ef_28-135_35iumtf1.gif
    ef_28-135_35iumtf1.gif
    4.7 KB · Visningar: 425
Patrik Carlstedt skrev:
Vad tror ni som är bra på att läsa dessa tabeller. Är 17 - 85 värd att köpa? Är nämligen ruskigt sugen på den.

Japp, jag tror att detta kommer att vara en av storsäljarna till 20D (och 300D). Ett omfång, direkt motsvarande storsäljaren EF 28-135 IS..

Den kommer inte att vara sämre än denna i varje fall..
 
Tack Jeppe,

Svårt att besluta om jag skall beställa den med 20D men det blir nog så ändå. Synd att det inte finns några tester och oberoende utvärderingar.

Något som också bekymrar mig lite är dock att max bländaren är så liten. Har du några synpunkter på detta.
 
Tjaa.. EF 28-135 har ju f3.5-5.6..

EF-S har 4-5.6, dvs bara 1/3 steg långsammare i vidvinkelläget. Dock ska tilläggas att f4 vid 27mm är inte särskilt imponerande. Dock är det inte alltför ofta man använder vidvinkel när man vill ha kort skärpedjup.

IS kommer väl tillhands och man bör nog kunna använda såpass långa tider som 1/10 utan alltför stora problem (jo om motivet rör på sig ;))
 
Är det någon här som har köpt en Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM? Vill gärna veta vad ni tycker om den?

Ska inhandla en 20D snart och då kan det vara schysst att verkligen kunna utnyttja vidvinkeln som finns på den.
 
Tirheden skrev:
Är det någon här som har köpt en Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM? Vill gärna veta vad ni tycker om den?

Ska inhandla en 20D snart och då kan det vara schysst att verkligen kunna utnyttja vidvinkeln som finns på den.

Den har nog inte kommit till butikshyllorna ännu vad jag vet, men säkert inom 6-8 veckor. Priset känns däremot lite ohemult i min mening...! Den torde gå på strax under 10,000 kronor...
 
Tirheden skrev:
Jag såg på Hegethorns att de vill ha 7.890kr (6.312kr exkl.) för gluggen...

Ok, det är väl min finfina kamerabutik som drar lite extra emellan som vanligt... Dom skall ha 970 euro för det. Nå, det blir spännande att se vad det går för, kanske det visar sig vara värt varje öre...!
 
Kurvornas betydelse?

Hej alla :) Jag skulle vara vilja fråga om ni är säkra på att tunna respektive tjocka MTF kurvor i det här fallet betyder upplösning resp kontrast, (har själv letat på canons hemsida men inte lyckats hitta en förklaring till deras mtf diagram).Vad jag har förstått går hela MTF metoden ut på att mäta kontrast och inget annat. Jag trodde att tunna linjer betydde mätning av kontrast vid 40 linjepar per millimeter (i filmplanet) och tjocka kurvor vid 20 linjepar per millimeter (d v s glädje mätning ;-) Är jag ute ock cycklar eller?
 
Re: Kurvornas betydelse?

SixBySix skrev:
Hej alla :) Jag skulle vara vilja fråga om ni är säkra på att tunna respektive tjocka MTF kurvor i det här fallet betyder upplösning resp kontrast, (har själv letat på canons hemsida men inte lyckats hitta en förklaring till deras mtf diagram).Vad jag har förstått går hela MTF metoden ut på att mäta kontrast och inget annat. Jag trodde att tunna linjer betydde mätning av kontrast vid 40 linjepar per millimeter (i filmplanet) och tjocka kurvor vid 20 linjepar per millimeter (d v s glädje mätning ;-) Är jag ute ock cycklar eller?
Stämmer. Kontrast vid hög linjetäthet är som jag förstår det definitionen för hög upplösning.

Vet dock inte vilka linjetätheter Canon använt i dessa diagram. Har för mig att det var 10 och 30 linjer/mm.
 
niklasl skrev:
Har man i resonemanget tagit hänsyn till att EF 17-40 tecknar ut fullformat och att resultatet i hörnen är mindre intressant på en 1.6x-kamera? Medan hörnen på EF-S 10-22 faktiskt kommer att synas i bilden?
Graferna för EF-S har en X-axel som slutar vid 13. Detta är alltså hur brett ett EF-S är, d.v.s. vad en 1.6x-kamera nyttjar. Så länge du fotar med 1.6x-kamera kan du alltså bortse helt från de delar av MTF-graferna på vanliga gluggar som ligger ovanför X=13.

Här finns en guide till hur man läser MTF-grafer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.