Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-objektiv på icke fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
I vissa av Canons EF-S objektiv sitter om inte linsen själv, så i alla fall mekaniken den bakersta linsen är fäst med, innanför själva bajonettfattningen vid någon brännvidd och/eller fokusavstånd.
Ringen är gummiklädd för att ta i kameror som inte kan använda EF-S på ett snällt sätt, utan att skada något.

För övrigt är det så att brännvidden på ett objektiv ändras aldrig, oavsett vilken kamera du sätter det på. Hade det varit så hade man aldrg kunnat sätta någon brännvidd på objektiet alls, för den hade inte varit definierad förrän objektivet faktiskt monterats på en kamera. Däremot ändras den bildvinkel som kameran utnyttjar av objektivet, beroende på hur stor filmrutan eller sensorn är. Därför ser det ut som om man använde ett objektiv med en annan brännvidd, när man använder samma objektiv på kameror med olika stor bildsensor.

På en kamera för 135-film anses 50 mm vara normal, på en APS-C 30 mm, på en Hasselblad med 120-film 80 mm. Det är därför som digitala kameror, som av kostnadsskäl ofta har en ganska liten sensor, har så ytterligt korta brännvidder på sina objektiv. Digitala kompaktkameror är oftast inte speciellt vidvinkliga, trots brännvidder ner mot 5-6 mm. För en del år sedan var 20 mm extremt vidvinkligt på en kamera för vanlig film (fullformat).

De fristående tillverkarnas "EF-S" objektiv går att montera på fullformathus, utan risk att spegeln tar i. Men naturligtvis tecknas inte hela bildytan (du får svarta hörn), även om det förekommer att vissa brännvidder faktiskt tecknar fullformat fullt ut.

Är inte alla tredjepartsobjektiv tillverkade med EF-fattning?

För övrigt är det så att brännvidden på ett objektiv ändras aldrig, oavsett vilken kamera du sätter det på. Hade det varit så hade man aldrg kunnat sätta någon brännvidd på objektiet alls, för den hade inte varit definierad förrän objektivet faktiskt monterats på en kamera. Däremot ändras den bildvinkel som kameran utnyttjar av objektivet, beroende på hur stor filmrutan eller sensorn är. Därför ser det ut som om man använde ett objektiv med en annan brännvidd, när man använder samma objektiv på kameror med olika stor bildsensor.

Tack för att du förklarade det bättre än jag, jag kämpar med att försöka få in "bildvinkel" i huvudet, men efter ett år nötning av fotosidan forumet där man nästan ständigt hör "brännviddsförlängning" och "crop-faktor" har jag aldrig fått in att det faktiskt är "bildvinkeln" som ändras. Jag letade efter ordet när jag skrev mitt inlägg förut, men hittade det aldrig.

Jo det tror jag. Tamrons DI-II (2) skall enbart passa APS-C, om man skall tro det dom själva säger.

"EF-S" = Canons egna objektivbajonett för APS-C.

Det finns många tredjepartare för sensorstorleken APS-C, men dom har alla standard EF objektivfäste, inte EF-S.

Det har säkert skrivits tidigare i tråden, men även om ett tredjepartsobjektiv passar på en FF-kamera trots att objektivet sägs enbart vara för APS-C kommer det inte att teckna ända ut i hörnen på en FF alternativt inte ge någon skärpa att tala om i kanterna.
/L

Stort tack till alla som svarat, har blivit väldigt mycket klokare.. Man märker dock att man hade haft lite försprång om man varit aktiv när enbart det analoga fotandet var aktuellt...

Jag vet inte om det ger något försprång att ha varit med på "den analoga" tiden. jag tänker fortfarande på "småbildvis" fast jag använt APS-C sedan 4 år, och det går nog aldrig ur, 33 års småbildsfotande sätter sina spår. Vid fotograferandet spelar det ingen roll, man får ju med det man ser i sökaren men för val av objektiv så måste jag alltid tänka om. Sen är det så att Canons EF-S objektiv endast går att montera på deras APS-C kameror(utom någon tidig modell) för övriga objektivtillverkare för APS-C har jag själv bara erfarenhet av Tamron 11-18, den har EF-fattning, jag fick låna ut mitt som jag då hade till mågen när deras Sigma lagt av på deras analoga EOS 300, den gick att använda men hörnen blev ju mörka förståss.

ANNONS