Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF-objektiv på icke fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

villeboy

Medlem
Om man använder t.ex en Canon EF24-70L glugg på en icke fullformatskamera så motsvarar ju det ca: 38-112mm i brännvidd på den. Hur är det med Sigma, Tokina och Tamrons gluggar? Vad blir t.ex Tokinas 11-16mm glugg på en fullformatskamera respektive icke fullformatskamera? Någon som vet?

Brännvidden är alltid densamma. Med 24-70 på cropkamera får du alltså samma bildvinklar som med 38-112 på fullformat. Och 11-16 på cropkamera motsvarar alltså 18-26.

Ta bränvidden och gånga den med 1,6 (1,5 för Nikon) så får du fram vad det skulle motsvara på en kamera med fullformatssensor, Vilket märke det är på objektivet spelar ingen roll utan samma gäller för alla.

Ta bränvidden och gånga den med 1,6 (1,5 för Nikon) så får du fram vad det skulle motsvara på en kamera med fullformatssensor, Vilket märke det är på objektivet spelar ingen roll utan samma gäller för alla.

Så t.ex canon ef-s 10-22 motsvarar 16-35 på fullformat? Då är nästa fråga, får jag samma bildvinkel på en crop kamera om jag använder ef-s10-22 som med ef16-35L?
Är det bara på EF objektiven som man inte behöver gångra med 1,6 för att få ut brännvidden på enn FF kamera? Känner mig lite dum för tillfället..

Senast ändrad:
Så t.ex canon ef-s 10-22 motsvarar 16-35 på fullformat? Då är nästa fråga, får jag samma bildvinkel på en crop kamera om jag använder ef-s10-22 som med ef16-35L?
Är det bara på EF objektiven som man inte behöver gångra med 1,6 för att få ut brännvidden på enn FF kamera? Känner mig lite dum för tillfället..

Brännvidd är brännvidd, oberoende av om det är EF eller EF-S objektiv.

ALLA objektiv blir beskurna av en cropkameras sensor. Därmed blir bildvinkeln mindre och sägs "motsvara" 1,66 ggr jmft med om objektivet körts på en ff-sensor. Alltså motsvarar 17 mm på en av Canons cropkameror 17x1,6 = 27,2 mm på en FF-kamera.

Brännvidd är brännvidd, oberoende av om det är EF eller EF-S objektiv.

1. Ja.
2. Nej.
3. Nej, den uträkningen gäller alla objektiv, oberoende av vem som tillverkat dem eller vad de kallas.

Sista dumma frågan, så ett canon EF70-200 2.8L blir 112(70x1,6) - 320(200x1,6) på en FF kamera?

En fullformatskamera avbildar precis de siffror du läser på objektivet. Ett 70-200/2,8 objektiv (oavsett märke, om den har manuell fokusering, om den är vit eller svart, oavsett) på en fullformatskamera är 70-200/2,8. Sätter du däremot objektivet på en APS-C kamera (som alltså har mindre sensor än en fullformat, som har fullstor sensor, tänk att det är originalsensorn, APS-C sensorer (som sitter i 550D, 60D, 7D mm) är en delad fullformatssensor) får du multiplicera objektivets siffror med 1,6 (i Canons fall, 1,5 i Nikons fall), detta oavsett märke. Man ska också tänka på att även bländarens siffror ska multipliceras, du har ett större område i skärpa med samma objektiv på en APS-C kamera än på en fullformatskamera.

Fullformat = inga ändringar
APS-H= objektiv x 1.3
APS-C= objektiv x 1.6 (Canons fall)

En fullformatskamera avbildar precis de siffror du läser på objektivet. Ett 70-200/2,8 objektiv (oavsett märke, om den har manuell fokusering, om den är vit eller svart, oavsett) på en fullformatskamera är 70-200/2,8. Sätter du däremot objektivet på en APS-C kamera (som alltså har mindre sensor än en fullformat, som har fullstor sensor, tänk att det är originalsensorn, APS-C sensorer (som sitter i 550D, 60D, 7D mm) är en delad fullformatssensor) får du multiplicera objektivets siffror med 1,6 (i Canons fall, 1,5 i Nikons fall), detta oavsett märke. Man ska också tänka på att även bländarens siffror ska multipliceras, du har ett större område i skärpa med samma objektiv på en APS-C kamera än på en fullformatskamera.

Fullformat = inga ändringar
APS-H= objektiv x 1.3
APS-C= objektiv x 1.6 (Canons fall)

Okej, har alltid trott att det vart skilnad på EF-S Och EF objektiv.. Att te.x EF-S 10-22 är 10-22 på en APS-C kamera.. Men nu förstår jag att det motsvarar 16-35mm på FF.. Det är väl därför som EF-S vidvinkelobjetiv alltid har "lägre" siffror än ett EF vidvinkel då EF-S inte passar på FF? Känner mig väldigt mycket klokare!

Okej, har alltid trott att det vart skilnad på EF-S Och EF objektiv.. Att te.x EF-S 10-22 är 10-22 på en APS-C kamera.. Men nu förstår jag att det motsvarar 16-35mm på FF.. Det är väl därför som EF-S vidvinkelobjetiv alltid har "lägre" siffror än ett EF vidvinkel då EF-S inte passar på FF? Känner mig väldigt mycket klokare!

Det stämmer bra, EF-S fattning har enbart APS-C hus. Det är därför alla tredjeparts inte är utav EF-S fattning också antagligen, även om de inte är gjorda för en FF. Objektiv med "lägre" siffror finns också med EF fattning, kolla sigma, tamrons etc objektiv. Sigma 4,5mm fisheye, EF fattning. Samyang 8mm fisheye, EF fattning.

Jag skulle gärna vilja att någon rättade mig ang. det där med att bländaren ska multipliceras med crop-faktorn också. Hittade det någonstans i bakhuvudet, har läst det här på Fotosidan men är inte helt hundra!

Det stämmer bra, EF-S fattning har enbart APS-C hus. Det är därför alla tredjeparts inte är utav EF-S fattning också antagligen, även om de inte är gjorda för en FF. Objektiv med "lägre" siffror finns också med EF fattning, kolla sigma, tamrons etc objektiv. Sigma 4,5mm fisheye, EF fattning. Samyang 8mm fisheye, EF fattning.

Jag skulle gärna vilja att någon rättade mig ang. det där med att bländaren ska multipliceras med crop-faktorn också. Hittade det någonstans i bakhuvudet, har läst det här på Fotosidan men är inte helt hundra!

För "samma slutartid vid visst bländartal och visst givet ISO" så skall du inte "ändra" bländaren med någon faktor.

MEN, samma objektiv kommer ge lite mer skärpedjup på en 'crop'kamera vid samma givna inställda bländare.

Tex en EF 70-200/4L inställd på bländaren 5.6 och brännvidden 100mm kommer ge större skärpedjup på en EOS 7D/550D/60D än på en EOS 5D (OBS: som det upplevs i den slutliga bilden sedd i/förstorad till samma storlek)

Man ska också tänka på att även bländarens siffror ska multipliceras, du har ett större område i skärpa med samma objektiv på en APS-C kamera än på en fullformatskamera.

Det där tror jag blir lite svårt att förstå för den oinvigde =)

Till trådskaparen:
Ett 70-200/2,8 på en APS-C ( räknat på canon med 1,6x) blir INTE 112-320/4,48.
Det blir...
112-320/2,8.
Du behöver alltså inte räkna om bländaren.

Skärpedjupet förändras dock (egentligen gör det inte det, men det ser ut så), precis som citatet ovan säger.

Vidare.
Ett EF-S (eller motsvarande från annan tillverkare) går inte att montera på ett fullformatshus, så det behöver du inte bry dig om =)

Ett EF-S (eller motsvarande från annan tillverkare) går inte att montera på ett fullformatshus, så det behöver du inte bry dig om =)

De fristående tillverkarnas "EF-S" objektiv går att montera på fullformathus, utan risk att spegeln tar i. Men naturligtvis tecknas inte hela bildytan (du får svarta hörn), även om det förekommer att vissa brännvidder faktiskt tecknar fullformat fullt ut.

Egentligen är det inte så konstigt.

Tänk dig ett jätteobjektiv (fysiskt stort).
Ställ dig bakom och håll upp ett A3-papper.
Byt sedan till ett A4.

Givetvis kommer mer av den projicerade bilden med på A3-pappret. Alltså ger det en mer vidvinklig känsla.

Det här tänkta objektivet har EN & samma brännvid och lyser ut en viss cirkels storlek bakom.

Om vi nu minskar måttet på objektivet så att A3-papprets hörn blir svarta så får du effekten av ett EF-S objektiv på en FF-kamera.

Kanske blev det enklare så här, kanske inte?

Och FF, FullFrame, vad är det egentligen?
Det är bara en allmännt uttalad definition av en sensors storlek som matchar det gamla 135-formatet på film.
Själv skulle jag gärna kunna fotografera FF analogt. Och för mig innebär det 6x9 cm.

De fristående tillverkarnas "EF-S" objektiv går att montera på fullformathus, utan risk att spegeln tar i. Men naturligtvis tecknas inte hela bildytan (du får svarta hörn), även om det förekommer att vissa brännvidder faktiskt tecknar fullformat fullt ut.

Säger du det?

Det finns alltså ingen fysisk spärr i bajonetten som på EF-S (alltså canon original)?

Nej det finns ingen spärr, men objektiven håller sig inom specifikationen för vanliga EF objektiv och sticker därför inte heller in i kamerahuset på samma sätt som EF-S objektiven kan göra.

Intressant.

Då kan man fråga sig varför Canon valt att göra på det andra viset. Har det månne att göra med att de inte vill ha klagomål från icke-förstående som sprider rykten om att canons objektiv X inte tecknar ut fullt?

Hur som helst har jag aldrig hört talas om detta. Det skapar ju en hel del förändringar för de som är tveksamma till EF-S (och motsvarande) för att de troligen kommer att byta till FF senare.

Tack för uppdateringen!

/Tomas

Jag tror tanken med EF-S är att man kan utnyttja att man har mer plats innan det tar i spegeln och därför låta objektivet sticka in i spegelhuset. Med det kan man bl.a. få bättre vidvinkelkonstruktioner, men å andra sidan blir man ju inkompatibel med kameror som har större sensor/spegel.

ANNONS