djr
Aktiv medlem
Det hoppas jag, så att alla som sitter på den nuvarande versionen vill sälja sina till vrakprisNu verkar alla 70-200/4 IS L vara slut. De återkommer 14 april. Någon ny uppdatering eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det hoppas jag, så att alla som sitter på den nuvarande versionen vill sälja sina till vrakprisNu verkar alla 70-200/4 IS L vara slut. De återkommer 14 april. Någon ny uppdatering eller?
Kanske inte så troligt. 70-200/4 IS är ju den nyaste konstruktionen av alla Canons 70-200, bara ett par år gammal.Nu verkar alla 70-200/4 IS L vara slut. De återkommer 14 april. Någon ny uppdatering eller?
Alla påstår att 4 IS är mycket skarp objektiv tom skarpare än vissa fasta gluggar. Kan någon komma med några exempel på hur skarp det är i 100% (ej förminskad bild) utan att skärpa till i PS?
Går det att filtrera så att man bara får icke-IS?Här har du massor med bilder
http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=14
Går det att filtrera så att man bara får icke-IS?
Alla påstår att 4 IS är mycket skarp objektiv tom skarpare än vissa fasta gluggar. Kan någon komma med några exempel på hur skarp det är i 100% (ej förminskad bild) utan att skärpa till i PS?
Bilder jag tagit med mitt (utan IS) är bland de skarpaste och kontrastrikaste jag sett. Helt otroligt. Att IS modellen ska vara överlägset optiskt är inte sant. Möjligen en hårsmån bättre - i vissa sällsynta fall, men man är oense om den saken i många forum, något som säger lite om hur lika de är.
Därmed inte sagt att IS är en obetydlig finess. Jag skulle gärna lägga till några tusingar för det (och är lite avundsjuk på tex. Sony-fotografer...)
En finess med objektivet är att det är väldigt skarpt med största bländare, knivskarpt vid f5.6 och ger hyfsat snygg bakgrundsoskärpa. Det är lagom stora bländare för porträtt men man får inte de där bilderna med millimeterdjupt skärpedjup.
Jag ser i praktiken ingen skillnad på bilder tagna med EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM och EF 24-105 mm f/4L IS USM (trots att 28-135 är ungefär lika utskällt som EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM). Men tar jag med min EF 70-200 mm f/4L IS USM ser jag en tydlig skillnad på bilderna.
Allt under förutsättning att jag tittar på datorskärmen i 100% storlek.
Härligt med folk som har ett öppet sinne.... Självklart kan man inte fota öhhh natur utan IS...
Underbart med alla välnyanserade, avgränsade, genomtänkta råd som ges här... Alla vet nu att det självklart inte går att ta en bild på natur (vad det nu innefattar) utan att ha en canon specifik teknisk lösning som heter IS. Tänk vad korkade alla vi var som har försökt utan det och tänk att det finns de som har försökt utan AF till och med - fniss, DET går ju då RAKT inte....
Jisses....
Ett alldeles utmärkt val. Kommer inte att bli besviken!!!
Grattis!